Ecaterina Andronescu spune: ”Va trebui să reducem programul zilnic și la gimnaziu, și la liceu, să stai 36 sau 38 de ore pe săptămână la școală este exagerat de mult”.
Și totuși, zilnic, o treime dintre elevii romani atât stau în bănci, iar acasă îi așteaptă alte 3 ore de teme pentru a doua zi.
Cezar, elev în clasa a VI-a: Avem temă la română, de scris la biologie, temă la educație socială, temă la germană, temă la engleză… la dirigenție n-avem temă…
Mama lui Cezar e unul dintre sutele de mii de părinți care fac temele alături de copiii lor. Cezar, elev în clasa a VI-a: Cinci, când vine mama. Și pe urmă mai recapitulăm o dată. O luăm de la capăt cu temele să le corectăm, să le verificăm. Ce nu e bine mai faci o dată de la capăt și toate astea…
Spune că temele pentru acasă sunt necesare și că ideal ar fi că elevii să primească o cantitate mică de teme obligatorii și un pachet suplimentar de teme opționale. Unii dintre profesorii lui Cezar respectă acest principiu, alții…
Denisa Cojocaru, mama lui Cezar: Avem și extrema cealaltă care dă câte cinci, șase pagini de temă. Normal că el face cât apucă până vin eu de la serviciu. Când vin mă uit și, de multe ori, informația nu mi-e foarte cunoscută și trebuie să mă și documentez puțin. Îmi ia și mie jumătate de oră până mă elucidez despre ce este vorba. Nu spun că unele cerințe din manuale depășesc orice limită a imaginației, adică unele dintre ele eu personal nu știu dă răspuns la ele.
În 2016, Mircea Dumitru, pe atunci ministru al Educației, a publicat un ordin care definea rolul temelor pentru acasă. Ministrul le cerea profesorilor să se asigure că elevii nu lucrează niciodată mai mult de 2 ore acasă pentru teme, la toate disciplinele. Iar copiii din clasa pregătitoare nu ar fi trebuit să primească teme pentru acasă.
Mai mult – potrivit aceluiași ordin de ministru – timpul pe care elevul îl dedică școlii, atât în clasă cât și acasă, ar trebui să se încadreze zilnic într-o medie de 5-8 ore.
Claudia Chiru, învăţător Şcoala nr.195 Bucureşti: Pentru un copil să muncească 8 ore este o atrocitate. Este ceva ce noi ar trebui să schimbăm ieri. Este ceva inadminisbil. Nu putem să-i cerem asta unui copil. Un copil are nevoie de joc liber, are nevoie de dragoste.
Potrivit unui studiu făcut de Institutul de Științe ale Educației în 2017, 80% dintre elevi spun că temele pentru acasă le ocupă mare parte din timpul liber. În plus, peste 70% dintre părinţi şi 67% dintre elevi se plâng că temele pentru acasă le provoacă nelinişte, îngrijorare şi stres.
Mihai Tudor, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa: Aşa cum se efectuează tot acest proces de facere a temelor în şcolile din România ajungem în situaţia în care ele reprezintă mai degrabă o povară pentru elevi decât un intrument pentru că ei să repete noţiunile şi să le înţeleagă mai bine.
Florin Colceag, profesor: Sunt împovăraţi cu aceste teme inutile. Moneda cea mai valoroasă în clipă de faţă este timpul. Celelalte monede sunt inflaţioniste, dar timpul este viaţa noastră. Iar dacă te uiți la copil că intră la 3 ani la grădiniță şi termină la 23-24 de ani facultatea, el stă în şcoală mai mult de 20 de ani. 20 de ani din care el trebuie să devină mai om, mai competent, mai capabil, mai echilibrat, mai profesionist şi nu devine.
Nu doar în România, ci peste tot în lume, părinții și profesorii pare că s-au împărțit în două tabere: unii cred că prea multe teme îi îndepărtează pe copii de școală; ceilalți spun că temele îi ajută pe copii să își dezvolte abilitățile de învățare și să consolideze cunoșțințele predate în clasă.