Just Eat Takeaway a luat o depreciere de aproape 5 miliarde de euro pentru fuziunile de mai multe miliarde de euro care au creat cel mai mare grup de livrare de alimente din Europa, dezvăluind costul cumpărării rivalilor în vârful boom-ului condus de blocare a sectorului.
Compania de livrare de alimente online a raportat miercuri o pierdere de 5,7 miliarde de euro în profitul său anual pentru 2022, în creștere de la 1 miliard de euro în urmă cu un an, în mare parte din cauza unei deprecieri de 4,6 miliarde de euro pentru achizițiile anterioare finanțate prin capitaluri proprii.
Aceasta a inclus deprecieri pentru achiziția de 7,3 miliarde de dolari a filialei americane Grubhub și fuziunea Just Eat cu Takeaway în 2020, care, potrivit companiei, au fost determinate de creșterea ratelor dobânzilor și de alți factori macroeconomici.
De asemenea, a înregistrat o pierdere de 275 de milioane de euro din vânzarea participației sale în afacerea braziliană de aplicații de livrare de alimente iFood în august 2022.
Acțiunile JET au scăzut cu până la 10% miercuri dimineață, după ce grupul nu a făcut nicio modificare a orientărilor sale pentru 2023, înainte de a-și reveni pentru a se tranzacționa cu 2%.
Afacerea de livrare de alimente a înregistrat un profit ajustat de 19 milioane de euro în 2022, comparativ cu minus 350 milioane de euro în 2021, în conformitate cu o actualizare comercială din ianuarie. Se așteaptă ca profitul ajustat să crească la 225 milioane de euro în 2023.
Pierderile de depreciere vin în condițiile în care JET se luptă să găsească un cumpărător pentru Grubhub, pe care l-a cumpărat în iunie 2020 ca parte a unui impuls în SUA, pe fondul unui boom de livrare de alimente condus de blocare.
JET a cedat la presiunea investitorilor activiști pentru a explora o vânzare în aprilie 2022, după ce evaluarea afacerii listate la Amsterdam a scăzut sub valoarea totală pe care a plătit-o pentru Grubhub. Întregul grup este acum evaluat la 4,2 miliarde de euro.
„Am fost foarte aproape de o vânzare, iar problema a fost schimbarea mediului financiar la începutul anului trecut”, a declarat directorul executiv Jitse Groen pentru Financial Times.
„Dacă ești într-un proces cu un cumpărător și acesta își pierde puterea financiară pentru a putea finaliza tranzacția, atunci ești cam blocat”, a adăugat el.
Groen a declarat că cumpărătorii așteaptă ca plafoanele de taxe pentru companiile de livrare să fie ridicate în orașele americane, inclusiv New York, San Francisco și Seattle, pentru a se asigura de profitabilitatea viitoare a companiei.
Acestea au fost impuse în timpul pandemiei pentru a limita suma pe care companiile puteau să o perceapă restaurantelor pentru livrări, lovind companii precum Grubhub, UberEats și DoorDash.
„Există foarte puține fuziuni și achiziții și există incertitudine cu privire la profitabilitatea viitoare a Grubhub din cauza plafoanelor de taxe. Dacă acestea sunt ridicate, există o nouă situație de analizat”, a adăugat el.
Valoarea brută a tranzacțiilor, o măsură a cât de mult cheltuiesc clienții pe platforma JET, a fost stabilă în comparație cu 2021, la 28,2 miliarde de euro. Numărul de comenzi a scăzut cu 9%, de la 1.1bn la 984mn în 2022, dar clienții au cheltuit în medie cu 3% mai mult pe comandă.
Groen a declarat că clienții au făcut față presiunilor legate de costul vieții și că afacerea a beneficiat de creșterea prețurilor restaurantelor, dar că nu va crește taxele de livrare în acest an.
„Restaurantele își măresc prețurile deoarece costurile cresc”, a adăugat Groen. „(Clienții) prețurile vor crește, dar nu cred că va fi cauzată de noi (creșterea taxelor)”.
Sursa – www.ft.com