Stefan Hoops, una dintre cele mai puternice figuri din managementul activelor europene, a aplaudat un plan al fostului său angajator, Deutsche Bank, de a plăti un potențial 1 milion de euro unui client pentru a-l ajuta să câștige afaceri – o afacere care, ani mai târziu, a dus la o anchetă internă și la plecarea a patru bancheri.
În 2012, când Hoops era șef al vânzărilor și al acoperirii corporative pentru banca de investiții a Deutsche în Germania, el a salutat propunerea în e-mailurile interne ca fiind „inteligentă” și „minunată”, au declarat pentru Financial Times persoane familiare cu această chestiune.
Plățile convenite în 2012 între Deutsche și managerul de active DWS – unde Hoops este acum director general – au fost declarate ulterior necorespunzătoare în cadrul unei anchete interne care a dus la plecarea a patru angajați.
Incidentul, care a fost raportat pentru prima dată de Süddeutsche Zeitung luni, amenință să păteze cariera imaculată a lui Hoops.
În vârstă de 43 de ani, economistul de formație s-a alăturat celui mai mare creditor din Germania în urmă cu două decenii și a urcat rapid în ierarhie. În 2019, directorul executiv Christian Sewing l-a numit șef al băncii corporative foarte importante a Deutsche.
Hoops a preluat șefia administratorului de active al Deutsche Bank, DWS, în iunie 2022, cu sarcina de a revizui firma după acuzațiile de spălare ecologică sub predecesorul său Ashoka Wöhrmann.
Tranzacția din 2012 a avut loc între banca de investiții a Deutsche și DWS, care nu era atunci o companie independentă.
Banca de investiții a vândut DWS un instrument derivat pentru a îmbunătăți performanța unui portofoliu cu venit fix pe care îl deținea în numele unui plan de pensii intern pentru angajații Deutsche Bank.
Deutsche Bank a primit comisioane, dar în schimb a plătit și administratorul de active. Aceste fluxuri de bani au fost pentru anumite servicii pe care DWS le furniza băncii de investiții în timpul tranzacției. Managerul de active a fost mandatat să verifice în mod regulat dacă modificările unui indice de obligațiuni de bază au fost reflectate în mod corespunzător în instrumentul derivat, au declarat persoane cu cunoștințe directe despre tranzacție.
Într-un e-mail trimis lui Hoops în ziua de Anul Nou din 2012, un bancher de investiții care a structurat tranzacția i-a spus lui Hoops că plățile către DWS au fost sugestia sa către un omolog al DWS.
Bancherul a adăugat că plățile au fost „un cal troian” pentru a câștiga DWS, potrivit unei persoane familiare cu e-mailul.
Deutsche Bank a declarat pentru FT că a primit o plângere de denunțare în 2017 și a încheiat o investigație de conformitate în această chestiune un an mai târziu.
Ancheta a constatat că plățile către DWS au fost necorespunzătoare, deoarece au creat un conflict de interese din partea administratorului de active. În plus, DWS a încălcat o obligație contractuală de a rambursa aceste venituri fondurilor de pensii, a constatat ancheta.
Deutsche Bank a precizat într-o declarație că rezultatele anchetei au fost împărtășite cu autoritățile de reglementare și că „au fost implementate măsuri disciplinare”.
„Deutsche Bank a rambursat plățile către fondurile de pensii, astfel încât nu a avut loc niciun prejudiciu financiar”. Potrivit unor persoane familiarizate cu cazul, 12 persoane au fost vizate în cadrul anchetei, iar patru au părăsit ulterior banca.
Atât Deutsche, cât și DWS au declarat că Hoops nu a fost o țintă a investigației.
Hoops a fost interogat de mai multe ori în timpul anchetei. El a declarat pentru FT că ar fi trebuit să fie „mai atent la un potențial conflict de interese” și a recunoscut că referirea la „calul troian” „ar fi trebuit să ridice îngrijorări”.
„Am învățat din asta și m-am maturizat în ultimii 12 ani. Important de remarcat că produsul în sine a funcționat bine și așa cum a fost anunțat „, a adăugat Hoops.
DWS a declarat pentru FT într-o declarație că „subiectul datează de mai bine de zece ani și a fost investigat în mod cuprinzător între timp”, adăugând că a tras consecințe „acolo unde a fost posibil și necesar”.
Sursa – www.ft.com