Serviciile bancare digitale se accelerează în Singapore, deoarece dereglementarea încurajează companiile de tehnologie precum Grab să intre pe piață în speranța de a atrage clienți mai tineri și întreprinderi mici.
Deși se așteaptă ca acest lucru să stimuleze concurența bancară, băncile virtuale de retail nu și-au adus încă operațiunile complet online din cauza restricțiilor de reglementare persistente. Între timp, operatorii tradiționali, precum Standard Chartered, își digitalizează serviciile într-un ritm accelerat.
GXS, o bancă digitală deținută majoritar de Grab, operatorul superaplicației omniprezente din Asia de sud-est, și-a extins serviciile de la deschiderea sa în septembrie. Aplicația GXS arată cu greu ca o aplicație bancară. Cu schema sa de culori negru și mov, are mai degrabă un aer de music-streaming.
Aplicația actualizează deținătorii de conturi GXS cu rapoarte zilnice privind dobânda acumulată la depozitele lor. În timp ce un cont de economii obișnuit oferă o dobândă de 0,08%, depozitele la termen, deschise în scopuri specifice, cum ar fi călătoriile sau achizițiile layaway, câștigă 3,48%. GXS speră să crească gradul de implicare a utilizatorilor, permițându-le clienților să vadă dobânda pe care o obțin în fiecare zi.
“Suntem o bancă creată de nativi digitali pentru nativi digitali”, a declarat directorul executiv Charles Wong pentru Nikkei Asia. GXS se adresează așa-numiților lucrători din economia gig, cum ar fi cei care livrează mese sau oferă navetiștilor plimbări prin intermediul aplicației Grab. De asemenea, banca încearcă să-i atragă pe cei aflați la început de carieră. Nu există un sold minim sau comisioane de întreținere a contului.
Charles Wong, CEO al GXS, își numește compania “o bancă creată de nativi digitali pentru nativi digitali”.
Grab deține 60 % din GXS, iar compania de telecomunicații Singtel din Singapore deține restul. Partenerii au o bază de clienți locali combinată de peste 3 milioane de persoane și pot aduna o mulțime de date care le vor spune ce le place să mănânce titularilor de conturi, unde fac naveta și cât de mult își folosesc telefoanele mobile. Directorii GXS consideră că, prin analizarea acestor date, banca poate oferi în timp util credite mici, produse de asigurare și alte servicii financiare.
Dereglementarea a făcut posibilă intrarea pe piața împrumuturilor virtuale din Singapore a companiilor nebancare, cum ar fi Grab. În iunie 2019, Autoritatea monetară din Singapore (MAS) a anunțat crearea a două licențe, inclusiv o licență bancară digitală completă, care permite titularilor să deservească persoane fizice și alți clienți. De asemenea, a anunțat și o licență digitală de servicii bancare cu ridicata, cu planuri de a emite până la cinci dintre noile licențe în total.
Banca centrală din Singapore a reacționat la măsuri similare luate de alte țări asiatice. În Coreea de Sud, gigantul de internet Kakao a intrat în sectorul bancar în 2017, iar Hong Kong a emis licențe bancare digitale în 2019.
Acest articol provine din Nikkei Asia, o publicație globală cu o perspectivă exclusiv asiatică asupra politicii, economiei, afacerilor și afacerilor internaționale. Corespondenții noștri și comentatorii noștri externi din întreaga lume își împărtășesc opiniile despre Asia, în timp ce secțiunea noastră Asia300 oferă o acoperire în profunzime a 300 dintre cele mai mari și cu cea mai rapidă creștere a companiilor listate la bursă din 11 economii din afara Japoniei.
“Trebuie să profităm de aceste oportunități pe care le aduce finanțarea digitală”, a declarat președintele MAS, Tharman Shanmugaratnam, “și să nu ne lăsăm depășiți de valul de schimbări care are loc la nivel global”.
Interesul a fost ridicat în timpul perioadei de depunere de patru luni, când 21 de companii și grupuri, inclusiv entități străine, cum ar fi producătorul chinez de telefoane mobile Xiaomi, au depus cereri pentru licențe bancare digitale în Singapore. Un alt gigant tehnologic chinez, ByteDance, proprietar al aplicației de partajare video TikTok, s-ar fi aflat printre solicitanți.
În cele din urmă, consorțiul Grab-Singtel și Sea, jucător de comerț electronic din Singapore, au primit licențe bancare digitale complete. Dar, în ciuda speranțelor mari, niciunul dintre cei doi nu a făcut mare vâlvă pe piața incipientă. GXS oferă servicii pentru clienții selectați ai Grab și Singtel, în timp ce Sea se lansează doar pe bază de invitație. Niciuna dintre ele nu a dezvăluit numărul exact de clienți.
Reglementările persistente care vizează asigurarea stabilității financiare a băncilor digitale se află în spatele implementării lente. Pentru clienții de retail, unul dintre regulamente limitează depozitele inițiale la 5.000 de dolari singaporezi (3.772 de dolari) pe cont. Guvernul încă nu a anunțat când vor fi permise serviciile la scară largă.
Între timp, Standard Chartered, una dintre cele mai mari bănci din Marea Britanie, a început să opereze o bancă digitală numită Trust Bank, care a atras peste 400.000 de utilizatori în patru luni. Trust Bank a fost fondată împreună cu FairPrice Group, operatorul celui mai mare lanț de supermarketuri din Singapore.
Trust Bank Singapore a fost înființată împreună cu FairPrice Group, operatorul celui mai mare lanț de supermarketuri din Singapore © Tsubasa Suruga
“Băncile trebuie să se transforme, trecând de la a fi doar o bancă la a deveni parte a unui ecosistem”, a declarat pentru Nikkei Dwaipayan Sadhu, CEO al Trust Bank. Trust oferă conturi de depozit, carduri de credit și polițe de asigurare prin intermediul unei aplicații. Clienții pot câștiga puncte de loialitate și cupoane de la mărcile partenere.
Eliberată de cheltuielile de operare a punctelor fizice, banca digitală poate reduce costul de a câștiga clienți și poate împărți economiile cu aceștia sub forma unor dobânzi mai mari la depozitele lor, a declarat Sadhu.
Trust a obținut o licență care îi permite să ofere servicii similare cu cele ale băncilor convenționale. A dezvoltat un sistem bancar de bază, care rezidă pe o platformă cloud, împreună cu Thought Machine, un unicorn britanic care numără JPMorgan Chase printre acționari.
Între timp, Ant Group, filiala fintech a gigantului tehnologic chinez Alibaba, a obținut o licență digitală de comerț cu ridicata, care îi permite să efectueze tranzacții pentru corporații. Banca Anext Bank, exclusiv digitală a Ant, permite companiilor înregistrate în Singapore să deschidă un cont corporativ online într-o clipă, chiar și din străinătate, o premieră în orașul-stat, spune banca.
“Suntem clari în ceea ce privește misiunea noastră de a accelera incluziunea financiară prin inovare bazată pe tehnologie”, a declarat pentru Nikkei Toh Su Mei, CEO al Anext, adăugând că banca intenționează “să servească mai bine IMM-urile (întreprinderi mici și mijlocii) insuficient deservite nu numai în Singapore, ci și în întreaga regiune”.
Serviciul de împrumuturi online al băncii, care va fi complet disponibil până în iunie, nu necesită formulare de cerere pentru împrumuturi negarantate mai mici de 30.000 de dolari SG, cu un plafon de 300.000 de dolari SG. În schimb, serviciul analizează datele furnizate de organizațiile de informații de credit, cu permisiunea clientului, și depune împrumuturile aprobate aproape imediat după primirea unei cereri.
Conform unei estimări, aproximativ 80 % din serviciile de comerț electronic transfrontaliere din Asia sunt operate de întreprinderi mici și mijlocii, multe dintre acestea neavând acces ușor la servicii financiare. Într-un sondaj realizat de Visa în 2020, 88% dintre IMM-urile din Singapore au declarat că intenționează să efectueze cel puțin o parte din tranzacțiile lor în format digital.
Rămâne însă de văzut cât de mare este cota pe care o pot lua băncile digitale. Se spune că Singapore este deja supra-bancarizat, 98% din populația adultă fiind deja titulari de conturi. La nivel mondial, există aproximativ 250 de bănci exclusiv digitale. Potrivit Moody’s Investors Service, activele bancare combinate ale acestora reprezintă 0,4 la sută din cele ale băncilor tradiționale.
“Ne putem aștepta ca piața bancară de retail să crească” în Singapore, a declarat pentru Nikkei Jan Ondrus, profesor asociat de sisteme informatice la ESSEC Business School Asia-Pacific. “Noile bănci digitale nu le vor înlocui pe cele tradiționale, ci le vor completa ofertele, cel puțin în primele zile”.
Pe termen mediu și lung, se așteaptă ca băncile digitale să își utilizeze tehnologia pe alte piețe din Asia de Sud-Est, unde, spre deosebire de Singapore, mulți rezidenți rămân nebancarizați sau insuficient deserviți. În Malaezia, Filipine și Thailanda se pregătesc demersuri pentru a emite licențe bancare digitale. Grab intenționează să deschidă bănci digitale în Indonezia și Malaezia în acest an.
“Avem în vigoare o arhitectură tehnologică regională, inclusiv sistemul nostru bancar central, pe care băncile noastre digitale din Malaezia și Indonezia îl pot exploata sau reutiliza”, a declarat Wong de la GXS, descriind o configurație care va menține costurile scăzute pe măsură ce Grab deschide bănci în mai multe țări.
Cu toate acestea, un drum accidentat se află în față pentru companiile de tehnologie care se luptă cu activitățile lor de bază. Sea a redus personalul, iar Grab a înghețat recrutarea de angajați. Ambele operează în roșu și au mai puțin spațiu de manevră pentru a investi masiv în noi servicii acum decât atunci când au depus cererea pentru licențele de servicii bancare digitale în Singapore.
“Cele mai multe dintre băncile tradiționale au mărci de încredere, baze mari de clienți și un set larg de produse și servicii care conduc la modele de afaceri profitabile”, a declarat pentru Nikkei Eddy Kwong, director și lider de afaceri digitale pentru Asia Pacific la Allianz Global Investors.
“Băncile digitale nu au avut încă timp să dezvolte aceste capacități și se confruntă cu o bătălie dificilă pentru a face față aversiunii clienților față de schimbare”, a adăugat el.
Sursa – www.ft.com