Afecțiuni care îți pot afecta stima de sine și viața socială

Stima de sine este un indicator puternic al felului în care te percepi și te valorizezi. Dacă ți se pare că te sabotează, permanent, un critic interior, care îți spune mereu că nu ai suficiente calități, este vorba de vocea ta interioară pe care nu ai învățat să o confrunți. 

În cazul în care ocazional, sau constant, acea voce interioară îți reduce din capacitatea de a acționa sau de a face față provocărilor zilnice, din teama că nu vei reuși sau că oricum vei lua decizii proaste, înseamnă că te confrunți cu o stimă de sine scăzută, pe care ai adoptat-o de-a lungul vieții, fără să conștientizezi acest lucru. Deși e firesc ca, uneori, să apară astfel de momente de îndoială, dacă sunt prea frecvente, reprezintă un semn al unei percepții de sine alterate, care nu funcționează la parametri optimi. 

Stima de sine este determinată genetic, dar, mai ales, e puternic influențată de contextul familial și cultural. Pe de altă parte, o persoană cu stimă de sine scăzută nu e, obligatoriu, să aibă o viață socială inexistentă sau mai puțin activă. Multe persoane publice s-au confruntat cu acest tip de probleme, uneori, de-a lungul unei vieți întregi. Printre acestea, îndrăgitele Marilyn Monroe sau Diana, prințesa de Wales.

Din fericire, cu multă atenție și, mai ales, cu multă compasiune față de propria persoană, există metode de a „tempera” acest critic interior. 

Cum se manifestă stima de sine scăzută și cum afectează viața 

Deși o percepi ca pe un critic interior, stima de sine scăzută te poate sabota, uneori, până la nivel fizic. În loc să înfrunți provocările, te lași în voia sorții, nu acționezi sau nu iei nici o decizie, gândind că oricum nu vei face ceea ce trebuie. 

Iată cum se poate manifesta stima de sine scăzută:

  • neîncredere în forțele proprii;
  • sentimentul constant că nu ești suficient de bun, gândul că nu ești în stare să realizezi ceva;
  • părere depreciativă (sau evaluare incorectă) despre abilitățile tale;
  • tristețe, anxietate, atacuri de panică.

Mintea are tendința de a rememora situațiile pe care le-ai întâlnit și unde nu te-ai descurcat prea bine și să le perceapă la fel și pe viitor. În acest mod, te vei aștepta și de acum încolo la ce e mai rău, iar acest lucru îți va diminua, în continuare, din capacitatea de a acționa. 

Toate acestea se traduc și în exterior, în viața ta socială și în felul în care te confrunți cu toți cei din jur. Mai mult, femeile sunt, în general, mai predispuse la a-și subestima sau a evalua incorect abilitățile ori felul în care calitățile le sunt proiectate în jur.

Cauze ale stimei de sine scăzute 

Problemele de acest tip pot să apară dintr-un context sau mediu familial nefavorabil și se adâncesc treptat, pe măsură ce înaintezi în vârstă, dacă nu le abordezi corespunzător. Cauzele pot fi numeroase. De la un mediu foarte sever, cu reguli prea stricte și expunerea continuă la critici, până la unul toxic, nesănătos, care nu e propice unei dezvoltări armonioase.

În plus, te pot influența anumite defecte fizice sau chiar experiențe neplăcute prin care ai trecut și care te-au marcat. Chiar și lipsa de atenție sau de comunicare din partea părinților, neglijența față de problemele tale îți pot crea sentimentul că nu ai fost destul de important în ochii lor sau că nu te-au valorizat destul.

Cum îți crești stima de sine

Este important să știi că poți ieși din acest cerc vicios al unei stime de sine scăzute. Este nevoie, însă, să identifici problemele care te deranjează și să lucrezi cu multă empatie, înțelegere și compasiune față de propria persoană. Iată ce poți face;

  • identifică părțile tale pozitive și concentrează-te să le pui în valoare și să lucrezi la creșterea lor, în loc să vezi doar lucrurile negative;
  • sărbătorește victoriile tale mari sau mici și privește-le cu alți ochi, ca pe ceva ce meriți, nu ceva ce ți s-a „dat”;
  • încearcă un nou nou look și un nou tip de machiaj. Folosește o gamă nouă pentru fardul de obraz, ca să îți pui în evidență rozul natural al obrajilor și un șampon pentru păr gras, dacă te confrunți cu astfel de probleme specifice ale scalpului. 
  • învață să vezi eșecul ca pe o etapă, nu ca pe ceva continuu; transformă-l în feedback și vezi ce poți învăța de acolo, pentru a putea îmbunătăți lucrurile pe viitor;
  • sparge cercul vicios cu o altfel de atitudine, mai constructivă, care să-ți ofere soluții.

O stimă de sine scăzută te afectează nu doar pe interior, ci are impact și asupra vieții tale sociale, deoarece se reflectă în relațiile cu toți cei din jur. Asigură-te că lucrezi cu încredere pentru a depăși etapele de acest fel.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata