Conform experților, turbina (cunoscută și sub denumirea de turbosuflantă) are o istorie aproape la fel de bogată ca cea a motorului cu ardere internă.
În cele ce urmează, analizăm în ordine cronologică unele borne de timp marcante pentru dezvoltarea acestui agregat auto esențial al motorului. Iată, care este povestea turbinei:
Primii ani de teste si rezultate
Între 1895 și 1896, Gottlieb Daimler și Rudolf Diesel au explorat anumite soluții de creștere a puterii unui motor și reducerea necesarului de combustibil utilizat, prin precomprimarea aerului de ardere.
Treizeci de ani mai târziu (1925), inginerul elvețian Alfred Buchi utiliza pentru prima dată cu succes procesul de turbocompresie, obținând astfel o creștere de peste 40% a puterii motorului. Acest eveniment a determinat începutul introducerii noțiunii de “turboalimentare” în lumea auto.
Primele motoare cu turbină
Primele sisteme cu turbina integrată au fost motoarele de dimensiuni foarte mari, așa cum erau, de exemplu, motoarele diesel ale locomotivelor. Industria auto a oferit lumii primele camioane cu motor pe turbină abia în anul 1938. Primul motor de camion cu turbină – “Swiss Machine Works Saurer”
Primele autoturisme cu turbină
Această piesă auto a apărut inițial peste Ocean, la două modele emblematice pentru ceea ce înseamnă industria automobilelor din America anilor ‘60: Chevrolet Corvair Monza (1962) și Oldsmobile Jetfire (1963).
Abia începând cu anul 1973, pe fondul unea dintre cele mai puternice crize a petrolului din istoria omenirii, turboalimentarea a căpătat o faimă ce a generat într-un timp extrem de redus integrarea acestei solutii la foarte multe autoturisme de talie mică.
În anii ‘70, motoarele turboalimentate au fost introduse in lumea sporturilor cu motor, aceasta fiind, de altfel, perioada de timp în care Formula 1 a devenit foarte populară la nivel global.
Cuvantul “turbo” devenise și el foarte popular, fiind sinonim cu beneficiile pe care le oferă o turbină chiar și în zilele noastre: mai multă putere a motorului, costuri mai reduse pentru realimentare, utilizare prietenoasă cu mediul înconjurător etc
De aceea, mai toate mărcile de automobile din lume comercializau la începutul anilor ‘80 cel puțin un model intitulat “TURBO”, echipat cu un motor pe benzină turbo. Însă eficiența scăzută a acestuia a determinat scăderea popularității sale, deoarece motorul pe benzină turbo era mai puternic, însă dezamăgea foarte mult, din punct de vedere al costurilor.
Turbinele auto în prezent
În prezent, turboalimentarea motoarelor îndeplinește un obiectiv la fel de important precum cel al consumului redus de carburant: degajarea unor niveluri mult mai mici de CO2 (dioxid de carbon). Astfel, în prezent, turbina utilizează energia gazelor de eșapament pentru a reduce consumul și emisiile de combustibil.
Deși este o piesă auto menită să reziste în timp, utilizarea discutabilă a unui autoturism (subturare, utilizare de uleiuri slab calitative etc) poate determina defectarea acesteia, cu o serie de consecințe directe asupra funcționării autoturismului.
Cauți servicii de reparare turbine? Apelează cu încredere la Robnec, atelierul auto din București specialist în servicii complete de mecanica, ce constau in recondiționarea turbinei și operațiile adiacente – schimbarea filtrelor, verificarea și curățarea circuitelor turbo, schimb ulei.
De asemenea, in cadrul atelierului Robnec se realizează diagnosticare computerizată cu verificarea valorilor și a parametrilor motorului, a pieselor electronice și electrice – debitmetru de aer, sonde de presiune și sonde de temperatură care duc la funcționarea optimă a motorului.