Reforma Universitară în România: O Necesitate Imperativă, Conform Rectorului UBB, Prof. Dr. Andrei Marga
Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, profesorul Andrei Marga, subliniază că transformarea sistemului universitar românesc poate fi realizată doar printr-o schimbare fundamentală a acestuia.
„Din păcate, România a cunoscut o perioadă de recunoaștere internațională pozitivă între 1996 și 2000 datorită reformelor implementate atunci. Însă, începând cu anul 2001, s-au evitat reformele esențiale și s-au luat decizii necorespunzătoare care au generat costuri ridicate. Diletantismul decidenților din ultimul deceniu a dus la crearea unui sistem universitar supradimensionat și corupt care este practic imposibil de gestionat”, a afirmat rectorul.
Marga a evidențiat problemele actuale ale sistemului educațional românesc: „În universități improvizate sunt angajate persoane fără pregătire adecvată pentru predare; activiști politici sunt promovați pe baza meritelor lor politice mai degrabă decât pe cele academice; iar unii profesori universitari ajung rar în biblioteci sau laboratoare, fiind ocupați cu ședințe interminabile.”
Profesorul Marga insistă că reforma universitară nu poate avea loc fără o revizuire profundă a întregului sistem educațional: „Este esențial să reglementăm doctoratul astfel încât să fie conectat la inovație și cercetare reală. De asemenea, trebuie să abordăm taxarea studiilor avansate ca o problemă instituționalizată.”
El atrage atenția asupra efectelor negative ale reglementarilor guvernamentale din perioada 2005-2006 asupra programelor de master și doctorat: „Atunci s-a ratat ocazia de a curățara sistemul academic prin alocarea acestor studii doar instituțiilor capabile să le susțină.”
Comparând situația României cu cea din alte țări europene unde direcțiile evolutive sunt diferite, Marga subliniază necesitatea urgentării unei noi reglementări pentru doctoratul academic concentrându-se pe universitățile dedicate cercetării intensive.
Referitor la inițiativa UBB împreună cu Consorțiul Universitaria de combatere a diplomelor false, rectorul reafirmase angajamentul ferm al mediului academic clujean față de aceste practici diletante: „Utilizăm toate resursele disponibile pentru normalizarea situației diplomelor în România. Este crucial ca toată lumea să conștientizeze că un examen fraudulos sau o diplomã falsificată afectează credibilitatea întregului sistem educațional.”
Universitatea Babeș-Bolyai participând activ la campania europeanã împotriva plagiatului își propune nu doar acțiuni interne ci și advocacy pentru legislație eficientã ce va permite combaterea plagiatelor într-un mod structurat.
Marga menționează exemple internaționale relevante precum Polonia care dispune de legi stricte privind utilizarea titlurilor universitare și acordarea titlurilor academice – instrumente juridice necesare României pentru restabilirea standardelor calitative în educație.
Fenomenul plagiatului este alarmant în mediile universitare românești; reprezentanții Ministerului Educației confirmând amploarea sa generalizată iar Legea drepturilor de autor lãsând loc interpretãrilor variate. Totodatã se observã o tendință crescândã printre studenţi de copiere masivǎ în redactările lucrǎrilor finale.
Practicile copy-paste au devenit obișnuite iar lipsa unor statistici clare privind plagiatele rămâne problematicӑ – spre exemplu un studiu australian arata cӑ aproximativ 14% dintre studenții universitari utilizeazӑ surse online fãrӑ citarea corespunzătoare.
În plus, anunțurile publicitare din mass-media sugerează servicii precum realizarea lucrǎrilor academice la comandӑ oferind soluții rapide celor care nu dispun timp suficient pentru documentări riguroase – ceea ce reflectӗ o criza profundǎ în integritatea academicǎ româneascӑ.