Traderii de mărfuri Trafigura și Vitol au declarat că ar lua în considerare tranzacționarea mai mult petrol rusesc în acest an dacă ar primi indicații clare că guvernele și băncile ar accepta să facă acest lucru.
Cei doi cei mai mari comercianți independenți de energie din lume și-au lichidat amândoi marile afaceri petroliere cu Rusia după invazia președintelui Vladimir Putin în Ucraina anul trecut.
Directorul executiv al Trafigura, Jeremy Weir, a declarat că poziția companiei sale este „în curs de revizuire”, dar că se va schimba numai dacă va exista un acord larg din partea băncilor, a companiilor de asigurări și a guvernelor occidentale că marii comercianți trebuie să se reangajeze pentru a facilita circulația fără probleme și în siguranță a petrolului rusesc.
„Trebuie să aveți toate părțile interesate implicate pentru a face acest lucru în mod corespunzător și profesionist și pentru a avea un buy-in”, a declarat Weir la summitul mondial al Financial Times privind mărfurile de la Lausanne.
Trafigura a ridicat în prezent doar un număr „limitat” de încărcături de produse rafinate, permise în temeiul scutirilor din sancțiunile occidentale, după ce a încetat complet să tranzacționeze țiței rusesc anul trecut, a adăugat el.
Russell Hardy, directorul general al Vitol, a declarat că societatea respectă pe deplin restricțiile impuse de Occident și că în prezent tranzacționează mai puțin de 100.000 de barili pe zi de petrol rusesc.
„Acest număr se va mișca marginal în cazul unor îndrumări ușor mai puternice față de ceea ce se așteaptă? Da, poate”, a spus el. „Se va schimba în mod dramatic? Nu cred că da”.
Comentariile directorilor executivi vin în contextul în care guvernul SUA a început să îndemne în mod privat unele companii comerciale mari să reia activitatea cu Rusia dacă o pot face sub plafonul de 60 de dolari pe baril al G7. Amestecul Urals al Rusiei, principala sa referință, se tranzacționează în prezent la 49,95 dolari, potrivit datelor Refinitiv.
Oficialii occidentali sunt din ce în ce mai îngrijorați de faptul că sancțiunile au mutat involuntar comerțul cu petrol rusesc de la companii mai cunoscute la operatori mai puțin cunoscuți, care folosesc adesea nave îmbătrânite.
„Companiile mai mari și mai experimentate s-au retras (și), în general, armatorii mai noi și mai calificați s-au retras”, a declarat Ben Luckock, codirector al Trafigura pentru comerțul cu petrol.
Companiile care erau „fără îndoială mai puțin experimentate, cu siguranță mai puțin transparente” au umplut golul și acum transportau petrol rusesc pe vase vechi prin canale de transport maritim dificile, cum ar fi strâmtorile daneze, până în Asia, a adăugat el.
„Sper că nu există o problemă, deoarece va concentra foarte repede atenția oamenilor”.
Torbjörn Törnqvist, directorul executiv al traderului de energie Gunvor, a declarat că multe dintre navele care transportă petrol rusesc se îndreptau anterior „spre șantierul de fier vechi” și a avertizat că calitatea asigurărilor non-occidentale pe care multe dintre transporturi le foloseau probabil s-ar putea să nu se dovedească eficientă în cazul unui accident.
El a declarat că Gunvor nu ar „exclude” posibilitatea de a comercializa mai mult petrol rusesc „dar, în mod evident, trebuie să fiți 100% sigur de întrebările de conformitate în jurul acestui lucru și este foarte complicat”.
Traderii prezenți la conferința FT au declarat că se așteaptă, în general, ca prețurile petrolului să crească în a doua jumătate a acestui an, mulți dintre ei prezicând că recenta vânzare declanșată de problemele din sectorul bancar va face ca piața petrolului să fie mai optimistă după vară, în cazul în care foratorii vor reduce investițiile.
Marți, țițeiul Brent, referința globală, se tranzacționa la 74,40 dolari pe baril, în timp ce West Texas Intermediate, echivalentul din SUA, era la 68,38 dolari.
Luckock a declarat că se așteaptă ca prețurile petrolului să ajungă la „high $ 80s” până la sfârșitul verii, în timp ce codirectorul de tranzacționare al Gunvor, Stephane Degenne, a declarat că se așteaptă ca prețurile să fie în $ 90s spre sfârșitul anului.
Cea mai optimistă prognoză a fost cea a managerului de fonduri speculative Pierre Andurand, care și-a reiterat predicția că prețurile petrolului vor urca până la 140 de dolari pe baril în cursul acestui an, datorită creșterii cererii în China, pe măsură ce economia sa se redeschide.
Sursa – www.ft.com