Elicopter israelian dispărut în timpul exercițiului BLUE SKY 2010, găsit în Brașov
Incidentul a avut loc pe 26 iulie 2010
Un elicopter de transport CH-53 al Forțelor Aeriene Israeliene, care participa la exercițiul comun româno-israelian BLUE SKY 2010, a pierdut legătura radio cu centrul de control al misiunii luni, 26 iulie. Potrivit unui comunicat emis de Ministerul Apărării Naționale din România, echipele de căutare și salvare au reușit să localizeze epava aparatului în jurul orei 17:45, în zona Fundata – Zărnești din județul Brașov.
Detalii despre misiune
Elicopterele CH-53 sunt utilizate frecvent pentru transporturi militare și operațiuni aeriene complexe. Exercițiul BLUE SKY este un program destinat consolidării cooperării între forțele aeriene ale României și Israelului.
Context istoric al accidentelor aviatice
Incidentul recent se adaugă unei serii de accidente aviatică ce au implicat elicoptere pe teritoriul României. De exemplu:
- 19 iunie 2008: Un elicopter IAR-316B Alouette al SRI a efectuat o aterizare forțată din cauza unei defecțiuni tehnice la Grădiștea, Giurgiu. Echipajul format din doi membri și un luptător antitero s-a evacuat înainte ca aparatul să fie cuprins de flăcări.
- 7 noiembrie 2007: Un accident tragic s-a petrecut în Ungheni (Argeș), unde un elicopter militar IAR 330 Puma Socat s-a prăbușit în timpul unui zbor nocturn de antrenament, soldându-se cu moartea a trei militari.
Aceste evenimente subliniază riscurile asociate zborurilor militare și necesitatea unor măsuri stricte de siguranță pentru prevenirea accidentelor aviatici. Autoritățile competente vor continua investigațiile pentru a determina cauzele exacte ale incidentului recent.Accidente Aviatice Tragice în România: O Privire Asupra Incidentelor din Ultimii Ani
O analiză a accidentelor aviatice care au marcat istoria recentă a României, evidențiind cauzele și consecințele acestora.
Elicopter prăbușit în 2005
Pe 18 februarie 2005, un elicopter MI2, utilizat pentru activități de aviație utilitară, s-a prăbușit în zona Polatiște, la granița dintre județele Hunedoara și Gorj. Incidentul a avut loc la doar 15 minute după decolare. Aeronava era închiriată de o companie din Petroșani de la o firmă moldovenească și nu era echipată cu cutie neagră. În urma accidentului, două persoane au decedat – un paznic de vânătoare și mecanicul de zbor – iar pilotul și un angajat al Ocolului Silvic Petroșani au suferit răni grave.
Accidentul din Buzău
La data de 29 ianuarie 2004, un elicopter IAR 316 B (Alouette) s-a prăbușit lângă Poșta Câlnău, județul Buzau. Aparatul aparținea Școlii de Aplicație pentru Forțele Aeriene Boboc și efectua o misiune meteorologică. Condițiile meteo s-au deteriorat brusc din cauza formării rapide a băncilor de ceață, ceea ce a dus la scaderea vizibilității. Toți cei trei membri ai echipajului au murit în urma impactului.
Incident grav pe litoral
Un alt incident aviatic tragic s-a petrecut pe 7 aprilie 2003 când un elicopter IAR 330H al bazei aeriene Mihail Kogălniceanu s-a prabușit în localitatea Castelu din Constanța. Elicopterul efectua un zbor instructiv; doi membri ai echipajului au decedat imediat iar cel de-al treilea a murit ulterior la spital.
Prabusirea unui elicopter SMURD
Pe data de 5 martie 2003, un elicopter Alouette YAR 316 B aflat sub contract cu SMURD Târgu Mureş s-a prabușit lângă satul Moriști după ce a plecat din Aeroportul Internațional Cluj-Napoca pentru o misiune medicala urgentã către Budapesta. În urma accidentului patru persoane au decedat: două cadre medicale SMURD şi doi piloţi. Guvernul României le-a oferit familiilor victimelor despãgubiri semnificative.
Accidentele anterioare
În noaptea dintre 23 și 24 iulie 2002, un alt accident aviatic grav a avut loc lângã aerodromul ‘Gheorghe Bănciulescu’ din Strejnic (Prahova). Un elicopter K26 care patrula conductele petroliere s-a prabușit datorită unei defecțiuni tehnice; mecanicul a murit pe loc iar pilotul împreunã cu un gardian public au fost răniți.
De asemenea, pe data de17 august anul trecut ,elicopter militar IAR-330 PUMA SOCAT aparținând Bazei Aeriene Titu,a fost implicat într-un incident similar dar fără victime fatale.
Aceste evenimente tragice subliniazǎ riscurile asociate operării aeronavelor şi importanţa respectării standardelor stricte privind siguranţa zborurilor.