Lingouri de aur, vândute de o firmă-fantomă pe internet

– După ce revista FINANCIARUL a sesizat Protecţia Consumatorului, „bijutierul” Constantin Popescu din Suceava „a tras obloanele”, site-ul fiind (auto)suspendat

– Obligată să se „reprofileze”, firma „Vestimpex” anunţă că recuperează datorii, inclusiv amenzi!

– Firma lui Constantin Popescu nu a avut niciodată angajaţi, în 2000-2007 a înregistrat numai pierderi, iar veniturile declarate în fiecare an nu depăşesc o mie de lei

.

Aurul este recomandat de unii analişti economici drept o investiţie sigură la vreme de criză, iar la acest capitol este suficient să oferim un singur exemplu: însuşi guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, şi-a pus la adăpost anul trecut o bună parte din avere prin „convertirea” acesteia în bijuterii şi obiecte de artă.

Iar dacă investiţiile în aur pot fi tentante în această perioadă, unii speculanţi au considerat că „cererea” trebuie satisfăcută imediat, dar nu oricum, ci într-un spaţiu care să le asigure număr maxim de clienţi (uşor de fraierit) şi şanse minime de a fi urmăriţi de vreun organ de control. Soluţia? Magazinele virtuale de vânzare a obiectelor din aur.

Cumperi cu maxim 2 milioane lei vechi un nume de domeniu sugestiv – www.aurbijuterii.ro – , încropeşti un site cât de cât atractiv, postezi fotografii cu bijuterii, monede, ba chiar şi cu lingouri de aur de 18k, 22 k, 24 k (ca să trezeşti pofta oamenilor pentru avere) şi începi să vinzi… Iluzii!

Aceasta este „ideea de business” pusă în aplicare de suceveanul Constantin Popescu, administratorul SC Vestimpex SRL şi deţinător al magazinului virtual www.aurbijuterii.ro.

Fără a se sinchisi de faptul că activităţile de comerţ electronic se supun unor reglementări legale, suceveanul a început să-şi promoveze agresiv magazinul virtual, trimiţând mesaje spam.

La sesizarea redactorilor revistei FINANCIARUL, comisarii pentru protecţia consumatorilor au descoperit că, în spatele acestei afaceri dubioase, nu există nici o autorizaţie specifică eliberată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), vizată  pe anul în curs.

Firma – în ilegalitate, dar „eu sunt persoană fizică”!

Comisarii pentru protecţia consumatorului au intrat pe fir şi au încercat să contacteze persoanele aflate în spatele afacerii.

„În urma verificărilor efectuate, în luna iulie 2009, de către o echipa de comisari din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Suceava la SC «Vestimpex» SRL, cu sediul social în str. Bujorilor 12, bl.105, sc.B, ap.37, aceştia au găsit unitatea închisă.

Contactat telefonic, administratorul firmei Constantin Popescu a fost invitat la sediul comisariatului, conform procedurilor de lucru. Administratorul a prezentat autorizaţia emisă de ANPC, în 2005, fără a fi vizată anual, susţinând că este persoană fizică şi nu desfăşoară activitate pe această firmă”, se arată în răspunsul Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Iaşi.

Aşadar, activitatea de vânzare de metale preţioase se află complet în afara procedurii obligatorii de avizare din partea ANPC.

A blocat site-ul şi a dat bir cu fugiţii

Conform procedurii aplicate în aceste cazuri, Constantin Popescu a fost invitat la CJPC Suceava, în data de 10 iulie 2009, pentru a da explicaţii, însă nu s-a prezentat la sediu.

„I-au fost solicitate documentele legale de funcţionare şi registrul unic de control, deoarece desfăşoară o activitate comercială permanentă. Intrucât domnul Popescu nu a dat curs invitaţiei, se va întocmi un act de control conform prevederilor legale în vigoare”, a comunicat Radu Negrescu, director coordonator al CRPC Iaşi.

Acesta a precizat că, după ce Constantin Popescu a primit invitaţia oficială de la Protecţia Consumatorilor de a se prezenta la sediul instituţiei, siteul nu a mai putut fi accesat.

„Însă, la sediul CJPC Suceava există xerocopii de unde rezultă că, la momentul controlului, site-ul era activ”, a menţionat Negrescu.

Firmă fantomă, adrese şi contacte dubioase

Sesizarea revistei FINANCIARUL nu este singura. Sute de persoane din toată ţara, exasperate de spamurile repetate trimise de magazinul electronic www.aurbijuterii.ro, şi-au exprimat, pe forumuri de discuţii on-line, indignarea faţă de metoda de marketing abuzivă utilizată de „bijutierul” sucevean.

Întrucât acesta vindea şi aliaj aur dentar de 24k fabricat în Elveţia, după cum susţinea în mesajele spam, s-au revoltat şi tehnicienii dentari.
Pe portalul acestora, ww.tehnicadentara.com, este postat un articol în care se demască pe larg metodele utilizate de cei de la „Vestimpex” SRL pentru a-şi atrage clienţii.

„Se pare că cel mai mare spamer din România, care trimite mesaje nesolicitate la tehnicieni dentari este firma care deţine pagina de internet www.aurbijuterii.ro – SC VESTIMPEX SRL din Suceava.

Aceasta îşi schimbă frecvent adresa de pe care se trimit spamurile, şi foloseşte mailuri de pe servere gratuite. Însă, oricum apare ip-ul de pe care a fost trimis e-mailul, deci ar putea fi traşi la răspundere, conform legislaţiei din România.

Datele de contact ale firmei sunt la fel de dubioase: persoana de contact find o tipă pe nume Teodora. Personal nu aş comanda aur de la o firmă la care toate semnele arată, că este vorba de o firmă fantomă”, se mai comentează în articolul menţionat.

„Bijutierul” s-a reprofilat: acum recuperează datorii!

În aprilie 2009,  societatea „Vestimpex” a cumpărat şi domeniul recuperamdatorii.ro (găzduit de „Rospot” Timişoara, ca şi aurbijuterii.ro) şi a început să se promoveze, la fel ca şi în cazul bijuteriilor, agresiv şi ILEGAL, anunţând că „recuperează , în condiţii legale, pentru DVS orice fel de datorii, garanţii de bună execuţie, garanţii bancare, impozite clădiri şi teren, alte taxe, amenzi, etc.”.

Din această „strălucită” formulare – „recuperare de amenzi, impozite”!!! – se poate deduce „profesionalismul” acestei firme, în numele căreia semnează „director, administrator ing.ec Constantin Popescu”. Dacă mai era şi dr., atunci cu siguranţă că s-ar fi întors Ceauşeasca în mormânt!

Spam-urile transmise de acest „găinar” includ un formular de „contract de cesiune de creanţă”, de parcă astfel de înţelegeri s-ar încheia pe mail, iar site-ul menţionat ne anunţă că „în decursul activităţii noastre am recuperat în instanţa de judecată, cu succes deosebit pentru clienţii noştri, datorii de multe miliarde de lei vechi”.

Această afirmaţie este, elegant spus, O INDUCERE ÎN EROARE,  firma având venituri de doar câteva sute de lei în ultimii ani, ca să nu mai spunem că în perioada 2000-2007 a înregistrat numai pierderi.

Mai mult, această firmă nu figurează şi nu a figurat în ultimii 8 ani ca plătitor de taxe şi impozite aferente salariaţilor, ceea ce înseamnă că ori nu are angajaţi, ori utilizează „munca la negru”.

În ceea ce îl priveşte pe spammerul Constantin Popescu, acesta este născut la data de 5 mai 1953, în localitatea Drăgoieşti, judeţul Suceava. El mai figurează ca asociat şi administrator la „Ingro” Suceava, firmă aflată în insolvenţă.

La „Vestimpex”, Popescu deţine 99% din capitalul social şi funcţia de administrator, celălalt asociat fiind Rodica Crăcană (născut la data de 8 decembrie 1960 în Odobeşti, Vrancea).

Ambele societăţi figurează cu acelaşi sediu social, locaţie care, de fapt, reprezintă domiciliul lui Constantin Popescu. Celelalte date de contact la care poate fi „salutat” bijutierul, recuperatorul, directorul, administratorul, economistul, inginerul şi, peste toate, spammerul Constantin Popescu sunt: telefon – 0230/257760; mobil – 0722/728192; mail – vestimpex@yahoo.fr si ofiice@recuperamdatorii.ro.

.

Cum ne ferim de ţepele comerţului electronic?

Posibilul cumpărător vede bijuteria într-o fotografie postată pe pagina de prezentare a magazinului virtual, o comandă on-line, după care o achită la primirea prin poştă a produsului.

Având în vedere că respectivul consumator nu intră în contact direct cu produsul pe care îl comandă, există riscul ca la deschiderea coletului cumpărătorul să aibă tot felul de surprize: bijuteria poate fi o tinichea de tarabă, ori cu un gramaj diferit faţă de cel achitat.

Comisarii pentru protecţia consumatorilor recomandă ca înaintea comandării unei bijuterii de la un magazin on-line, cumpărătorul să se asigure că respectivul comerciant deţine avizul ANPC actualizat. În cazul în care tranzacţia a fost făcută, iar consumatorul nu este mulţumit de bunul primit, acesta poate solicita anularea tranzacţiei.

„Comertul on-line se desfăşoară în România cu respectarea Ordonanţei nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă.

Conform articolului 7, consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul la distanţă, în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalităţ şi fără invocarea vreunui motiv”, ne-a comunicat Radu Negrescu, director coordonator al CRPC Iaşi.

Singurele costuri care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile de returnare a produselor.

„În acest caz, comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator fără a-i solicita acestuia cheltuielile aferente rambursării sumelor. Rambursarea sumelor se va face în cel mult 30 de zile de la data denunţării contractului de către consumator. Încălcarea acestor prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 4.000 RON”, a conchis Negrescu.

Autor:

Alina UNGUREANU, Financiarul

.

Citește și
2 Comentarii
  1. Leonti Mihai spune

    Eu am contract de cesiune de creante cu vestimpex s.r.l. , va rog supentimi ce trebuie sa fac

  2. alien spune

    Iti zic eu Fugi!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata