Ministerul Transporturilor, afectat de tăieri bugetare: Autostrăzile promisiune rămân nefinalizate
Reduceri semnificative în bugetul ministerului pentru 2010
Conform proiectului de rectificare bugetară, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) va suferi pierderi financiare considerabile, ceea ce va influența negativ construcția autostrăzilor în acest an. Promisiunile anterioare ale ministrului Radu Berceanu privind realizarea a 836 de kilometri de autostradă între 2009 și 2012 se vor dovedi imposibil de îndeplinit din cauza lipsei fondurilor.
Tăieri la cheltuieli și transferuri către CFR Călători
Deși MTI a reușit să reducă cheltuielile cu personalul cu aproximativ 119,64 milioane lei, alte cheltuieli curente au fost diminuate cu 121,7 milioane lei. În plus, fondurile provenite din credite externe au fost reduse cu 124,5 milioane lei. Astfel, cheltuielile curente s-au stabilit la un total de 393,69 milioane lei.
Transferurile către CFR Călători sunt semnificative; compania va plăti aproximativ 210 milioane lei către CFR SA pentru utilizarea infrastructurii și facturile la electricitate. Din această sumă, peste 143 milioane lei vor fi destinate CFR SA iar restul furnizorilor de energie electrică.
Suplimentări pentru proiecte specifice
În ciuda tinerilor bugetari generaliți ai ministerului, MTI a aprobat o suplimentare modestă de un milion lei pentru Centura Cluj Est. De asemenea, s-au alocat alte 21,34 milioane lei pentru plata TVA-ului aferent lucrărilor efectuate în anul 2006 pe calea ferată Câmpina – Predeal.
Provocări în realizarea obiectivelor infrastructurale
Bugetul total al MTI pe anul curent este estimat la aproximativ 10,86 miliarde lei – o scadere față de anul precedent cu aproape șapte procente. În ciuda planurilor inițiale care prevedeau recepționarea a peste o sută de kilometri noi în acest an – mai mult decât în anul anterior – realitatea sugerează că aceste obiective sunt greu accesibile.
Ministerul a solicitat extinderea spațiului fiscal până la două miliarde euro pentru atragerea unor fonduri internaționale disponibile; totuși această cerere nu a fost acceptată după discuțiile purtate cu Fondul Monetar Internațional (FMI).
Proiecte viabile pe termen scurt
Printre puținele proiecte care ar putea fi finalizate se numără Centura Sibiu (17 km), doi kilometri din viaductul Autostradei Transilvania și porțiuni între Turda și Câmpia Turzii. De asemenea se preconizează finalizarea unei secțiuni importante pe Centura Nord a Capitalei care măsoară totodată douăzeci și unu kilometri.