Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată, în scădere cu 15% în trimestrul 2 din 2010

Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată şi-a încetinit scăderea în al doilea trimestru din 2010, valoarea vânzărilor, de 266 milioane de euro, fiind cu 15 la sută mai mică comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009, conform indicatorului GfK TEMAX, realizat pentru România de GfK Retail and Technology remis luni (16 august 2010).

Cu toate acestea, conform raportului GfK TEMAX, valoarea totală este mai mică decât în primul trimestru şi, luând în calcul şi creşterea TVA începând cu 1 iulie, tendinţa negativă ar putea continua.

Piaţa totală a bunurilor de folosinţă îndelungată monitorizată de GfK TEMAX a fost de 266 milioane de euro în al doilea trimestru al acestui an, în scădere cu 15 la sută, de la 313 milioane de euro în acelaşi trimestru din 2009.
Sectoare cum ar fi electronicele de larg consum, aparatele foto şi electrocasnicele au atins valori similare cu T2 2009, în timp ce sectoarele IT şi Telecom au scăzut cu mai mult de 20 la sută.

În comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 2009, în al doilea trimestru al anului 2010 sectorul produselor electronice de larg consum a afişat o uşoară creştere de 1,3 v, atingând vânzări de 55 milioane euro.
În timp ce pentru produse cum ar fi Panel TV şi console pentru jocuri video, cererea pozitivă pe piaţă a determinat rate pozitive de creştere, pentru restul electronicelor ratele de creştere au rămas negative.

Nici pentru produsele sezoniere, cum ar fi camerele video şi sistemele de navigaţie performanţa nu a fost una spectaculoasă în această perioadă. În general, consumatorul a optat pentru modele care să fie atractive ca preţ. Pe de altă parte, efectul Cupei Mondiale FIFA şi nu numai, a adus o creştere de două cifre pentru vânzările de TV, în iunie 2010 în comparaţie cu iunie 2009.
Susţinută de factori sezonieri, piaţa fotografică a reuşit să menţină o cifră de afaceri stabilă de 9 milioane de euro, adică aceeaşi valoare pe care această piaţă a realizat-o în mod constant în ultimele trei trimestre ale anului 2009.

Spre deosebire de T4 2009, când vânzările de Crăciun au fost susţinute de performanţa solidă a ramelor foto în combinaţie cu creşterea vânzărilor D-SLR, al doilea trimestru din 2010 marcând începutul vânzărilor de vară, a adus o revenire a segmentului compact.
Potrivit raportului GfK TEMAX, iunie 2010 a fost prima lună de creştere anuală pentru acest segment, vânzările crescând cu puţin mai mult de 10 la sută faţă de iunie 2009.

După mai multe trimestre de declin, piaţa românească de electrocasnice mici continuă trendul descendent în al doilea trimestru al anului, dar cu o scădere mai mică, de 1,7 la sută, comparativ cu acelaşi trimestru din anul 2009. Redresarea pieţei provine de la o serie de categorii de produse care au început să crească cu ceva timp în urmă – precum aparatura pentru prepararea alimentelor, fierbătoarele electrice, maşinile de tuns şi, de asemenea, de la noi categorii în creştere – aparatele pentru prepararea băuturilor calde, aparatele de ras electrice şi epilatoarele.

Pentru multe segmente, vânzările au crescut graţie promoţiilor, acesta rămânând factorul determinant în procesul de achiziţie. Cu vânzări de 70 milioane euro în al doilea trimestru din 2010, piaţa pentru electrocasnicele mari a fost cu 13,6 la sută sub performanţa atinsă în trimestrul al doilea din 2009.
Cu toate acestea, vânzările în T2 2010 au fost peste cele obţinute în T1 2010 ca urmare a factorilor sezonieri care au sporit vânzările de produse de răcire (frigidere şi congelatoare).

Un alt factor care a contribuit la îmbunătăţirea vânzărilor a fost, de asemenea, efectul de creştere iminentă a TVA-ului care a influenţat opinia publică şi a creat cerere.  Sectorul IT a scăzut în al doilea trimestru al acestui an, în comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului trecut cu 20,5 la sută, atingând o valoare de 69 milioane de euro. Pe de altă parte, declinul a încetinit comparativ cu primul trimestru al anului 2010, când piaţa a scăzut cu 38,2 la sută.

Deşi notebook-urile sunt categoria cu cea mai bună performanţă din sectorul IT, acestea nu au putut influenţa covârşitor evoluţia negativă în valoarea vânzărilor sectorului în ansamblu. Al doilea trimestru al anului 2010 a adus o scădere a valorii pieţei de telecomunicaţii hardware (telefoane mobile şi smartphone-uri) de 28,5 la sută în comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului 2009, atingând o valoare de 39 milioane de euro.

Smartphone-urile au avut o performanţă mai bună pe piaţă, fiind singurul grup de produse care şi-a mărit vânzările în unităţi. Situaţia pe piaţa echipamentelor de birou este similară, fiind legată de piaţa de IT. Acest sector a înregistrat o scădere de 28,9 la sută în al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009, ajungând la o valoare de 7 milioane euro.
În cazul în care marile companii vor menţine tendinţa de a nu investi în soluţii ce pot răspunde cererii de reducere a costurilor, iar consumatorul privat nu va fi încurajat să cumpere, va fi mai greu să se schimbe tendinţa de scădere.

GfK TEMAX România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK TEMAX este publicat la nivel internaţional.
Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume. Grupul GfK are mai mult de 10.000 de angajaţi şi 115 subsidiare situate în peste 100 de ţări.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata