Veniturile conducerii Autorității de Supraveghere Financiară: Detalii și clarificări
Salarii semnificative pentru conducerea ASF
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) beneficiază de un venit net lunar echivalent cu 14.000 de euro, ceea ce îl plasează în fruntea celor mai bine plătiți angajați ai instituției. În contrast, prim-vicepreședintele și vicepreședinții ASF au un salariu lunar net de 12.000 de euro fiecare.
Conform unui comunicat emis luni, politica salarială a conducerii ASF este reglementată prin legea care a stat la baza înființării acestei autorități, inclusiv modificările ulterioare. Salariile nu sunt stabilite aleatoriu, ci se bazează pe Ordonanța de urgență nr. 94/2013 și sunt limitate la nivelul remunerației Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR). Comparativ cu fostele comisii de supraveghere (CSA, CNVM și CSSPP), veniturile actuale ale membrilor Consiliului ASF sunt considerabil mai mici.
Reduceri salariale implementate
În ceea ce privește restul angajaților din cadrul ASF, salariile acestora sunt inferioare celor ale conducerii și au fost stabilite ținând cont de nivelurile din sectorul financiar reglementat. Instituția a anunțat că în anul 2013 s-au realizat reduceri salariale pentru angajați ca parte a unei strategii menite să limiteze excesele financiare anterioare.
Bugetul pentru anul curent preconizează o scădere cu peste 15% față de salariile existente înaintea comasării fostelor comisii. Aceste măsuri fac parte dintr-o politică mai amplă destinată reorganizării ASF după fuziunea entităților anterioare.
Corelarea veniturilor cu performanța
Salariile actuale reflectă remunerația medie din funcții similare pe piața financiară, asigurând astfel independența necesară în activitatea de supraveghere. Informațiile recente apărute în presă referitoare la câteva dintre salariile directorilor au fost catalogate ca fiind eronate; se precizează că acestea nu depășesc echivalentul a 4.000 euro lunar.
De asemenea, membrii consiliului nu desfășoară alte activități remunerate decât cea didactică iar conducerea executivă nu beneficiază niciun spor salarial suplimentar.
Finanțarea ASF: O structură distinctiv public-privată
Autoritatea subliniază că nu este o instituție bugetară tradițională; aceasta se finanțează prin taxe aplicate entităților autorizate și reglementate pe piață. Astfel, fluctuațiile pieței influențează direct veniturile instituției și implicit capacitatea sa salariala.
Referitor la organigrama actualizată a ASF post-comasare, evaluările efectuate vor contribui la optimizarea structurii organizaționale printr-un proces coordonat cu PwC Audit care va analiza eficiența operaționalelor interne până în februarie 2014.
Concluzie: Provocări structurale persistente
ASF recunoaște provocările întâmpinate în îndeplinirea cerințelor investitorilor și opiniei publice privind eficiența sa operaționala dar subliniazǎ necesitatea timpului pentru soluționarea problemelor fundamentale existente deja in structura sa organizatorică.