Românii, campioni la shopping online! Ce arată datele Eurostat
România înregistrează o creștere accelerată a cumpărăturilor online, consolidându-și poziția de lider în Uniunea Europeană în ceea ce privește expansiunea comerțului electronic în ultimul deceniu, potrivit datelor publicate de Eurostat.
În 2024, achizițiile online au continuat să se dezvolte la nivel european, iar printre cele mai cumpărate produse se numără hainele (inclusiv articolele sportive), încălțămintea și accesoriile. La nivel general, 77% dintre utilizatorii de internet au comandat bunuri sau servicii pentru uz personal, comparativ cu 59% în 2014, ceea ce reprezintă o creștere de 17 puncte procentuale.
Cele mai mari procente de utilizatori care au efectuat achiziții online în 2024 au fost înregistrate în Irlanda (96%), Ţările de Jos (94%) și Danemarca (91%).
La polul opus, Bulgaria a avut cel mai mic procent de cumpărători online (57%), urmată de Italia și România, ambele cu 60%. Cu toate acestea, România a avut cea mai spectaculoasă creștere față de 2014, când doar 17% dintre utilizatorii de internet făceau cumpărături online. Avansul de 43 de puncte procentuale plasează țara pe primul loc în Uniunea Europeană la ritmul de dezvoltare a comerțului online, fiind urmată de Ungaria (creștere de la 42% la 79%) și Lituania (de la 36% la 72%).
Ce s-a cumpărat cel mai des în 2024
În 2024, cele mai cumpărate produse online au fost articolele de îmbrăcăminte, inclusiv echipamentele sportive, alături de încălțăminte și accesorii, cu 45% dintre utilizatorii de internet realizând astfel de achiziții în ultimele trei luni.
Pe locul doi s-au situat comenzile de mâncare de la restaurante, lanțuri de fast-food și servicii de catering, care au fost preferate de 21% dintre utilizatori. În același timp, 20% dintre cumpărători au optat pentru cosmetice și produse de wellness, iar 19% au achiziționat mobilă, articole pentru casă sau accesorii pentru grădină.
Printre categoriile populare s-au numărat și echipamentele sportive, publicațiile (reviste și ziare), precum și suplimentele pentru sănătate, cum ar fi vitaminele, fiecare având o pondere de 16%.
Ne aflăm pe al treilea loc în ceea ce privește comerțul electronic
Un raport European Ecommerce, publicat în octombrie anul trecut, indică faptul că, în 2023, valoarea comerțului electronic de bunuri și servicii în România a ajuns la 10,6 miliarde de euro, reprezentând 3,32% din PIB, în creștere față de 3,17% în 2022.
Această evoluție subliniază importanța tot mai mare a comerțului online în economia națională, consolidându-l ca un sector esențial al economiei digitale, potrivit specialiștilor din industrie.