Schimbări pentru transportul studenților. Cum vor circula tinerii . Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat recent că, împreună cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a propus adoptarea unei hotărâri de guvern care să clarifice situația transportului feroviar pentru studenți. Măsura ar urma să intre în vigoare în cursul săptămânii viitoare și este menită să elimine blocajele birocratice care afectează studenții din localitățile fără acces direct la o gară.
Schimbări pentru transportul studenților. Cum vor circula tinerii
Potrivit ministrului, noua hotărâre vine în sprijinul studenților care întâmpină dificultăți în utilizarea transportului feroviar gratuit din cauza faptului că nu există gări în localitățile în care trăiesc. Aceștia erau adesea nevoiți să călătorească până în localitățile învecinate pentru a putea beneficia de facilitate, ceea ce genera multiple complicații logistice și administrative.
„Am iniţiat împreună cu Ministrul Transporturilor o Hotărâre de Guvern prin care să corectăm acea problemă pentru studenţi cu transportul feroviar. Era vorba că se acoperă transportul dacă de la domiciliu până la universitate în condiţiile în care unii studenţi trăiesc în localităţi în care nu există gară, ca să spun aşa, şi trebuie să meargă într-o altă localitate şi apăreau o mulţime de complicaţii pe care sper că le-am rezolvat cu propunerile comune pe care le-am făcut cu ministrul Transporturilor. Săptămâna viitoare ar trebui ca hotărârea de guvern să fie adoptată.”
Daniel David a explicat că, odată cu adoptarea acestei măsuri, studenții vor beneficia de sprijin pentru întregul traseu de la domiciliu la universitate, indiferent dacă localitatea de reședință are gară sau nu.
Perspective noi pentru „Școala altfel” și „Săptămâna verde”
Într-o altă declarație, ministrul a detaliat viziunea sa asupra programelor educaționale „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. În opinia sa, aceste săptămâni tematice nu implică neapărat ieșirea din spațiul școlar, ci pot fi valorificate chiar în cadrul instituției de învățământ, prin adaptarea metodelor de predare la un format mai aplicat și interactiv.
„În mintea mea, când vorbesc despre Şcoala altfel, asta nu înseamnă că trebuie neapărat să ieşim din unitatea şcolară. Şcoala altfel, de exemplu, ar putea însemna că la fiecare disciplină în săptămâna respectivă când predăm într-o altă logică, în care de exemplu accentuăm ceea ce sugerează testele PISA.”
Ministrul sugerează că, în locul unor excursii sau activități externe, profesorii pot transforma orele obișnuite în sesiuni care pun accent pe aplicarea practică a cunoștințelor. De exemplu, o lecție de matematică ar putea implica exerciții legate de probleme cotidiene, dezvoltând gândirea logică și capacitatea de rezolvare a problemelor.
„Adică utilizarea cunoştinţelor în viaţa de zi cu zi, dar ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie. Nu trebuie să oprim procesul educaţional.”
Aceeași abordare este valabilă și pentru „Săptămâna verde”. Deși unele activități pot avea loc în afara școlii, esențial este ca acestea să aibă un conținut educațional clar, relevant pentru tematica de mediu și sustenabilitate. Totodată, programul poate fi implementat integral în cadrul unității de învățământ, prin activități adaptate și proiecte didactice.
„În ceea ce priveşte Săptămâna verde, exact aceeaşi idee. Nu înseamnă că trebuie să mergem în excursii neapărat. Putem să o şi facem dacă are o componentă educaţională, dar Săptămâna verde se poate face şi în unitatea şcolară.”
Declarațiile lui Daniel David reflectă intenția Ministerului Educației de a moderniza abordările didactice fără a depinde de resurse externe sau deplasări costisitoare. Accentul este pus pe flexibilitate, accesibilitate și adaptarea școlii la nevoile reale ale elevilor și studenților.