Sulfina Barbu: Legea 220 ar putea fi promulgată în maxim trei săptămâni

Legea 220 privind promovarea energiilor din surse regenerabile ar putea trece de votul final al Parlamentului în maxim trei săptămâni, a declarat joi, 15 aprilie Sulfina Barbu, preşedintele Comisiei pentru Administraţie Publică, Amenajarea Teritoriului şi Echilibru Ecologic (CAPATEE) din Camera Deputaţilor, în cadrul unei conferinţe de specialitate.

‘Nu ştiu de ce există o teamă în promovarea Legii 220, care nu va fi perfectă cu siguranţă. Ştim cu toţii că o lege este perfectibilă. La ora actuală, suntem la nivelul de raport final în comisiile de specialitate, iar în maxim trei săptămâni Legea poate ajunge la votul final din Parlament‘, a afirmat Barbu.

Şefa CAPATEE a precizat că Legea 220 a fost una dintre principalele probleme în promovarea energiilor regenerabile în România, amintind totodată de cantitatea mică de instalaţii eoliene instalată la nivel naţional.

‘Legea 220 a fost principala frână în promovarea energiilor regenerabile în România, şi tocmai de aceea vorbim de numai 13 MW instalaţi de eolian. Repet, ne străduim ca Legea 220 să fie corectă atât pentru investitori, cât şi pentru stat. Dacă aşteptăm data de 5 decembrie, atunci când avem termenul de transpunere a legislaţiei europene şi a celor cinci directive ce le conţin în această lege, nu cred că este corect şi normal. Nu mi se pare normal să stăm din nou în ultima săptămână pentru a face acest lucru’, a subliniat Sulfina Barbu.

Aceasta a adăugat că România este nevoită să vină cu o schemă de finanţare pentru culturile energetice, ţinând cont că pe acest sector nu mai vin bani de la Uniunea Europeană.

La finele lunii martie 2010, ministrul Economiei, Adriean Videanu, a declarat că intenţionează să discute cu premierul Emil Boc ca Legea 220 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile să fie aprobată prin Ordonanţă de Urgenţă.

De asemenea, acesta a afirmat că la nivelul Ministerului Economiei va fi înfiinţat un Consiliu Consultativ format din reprezentanţii structurilor patronale pentru a se crea un feed-back din partea patronilor, pentru armonizarea cadrului legal cu nevoile mediului de afaceri.

În România, la ora actuală, din punct de vedere operaţional, sistemul de promovare a resurselor regenerabile constă în alocarea de cote obligatorii de energie şi certificate verzi, prevăzute în Legea 220/2008.

Potrivit Ministerului Economiei (ME), prin normele metodologice referitoare la aplicarea Legii 220/2008 şi anume HG pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile, se prevede că, la nivel investiţional, există posibilitatea finanţării din fonduri structurale a proiectelor de producere a energiei alternative.

Totodată, prin HG nr.1535/2003, Ministerul Economiei a promovat ‘Strategia de valorificare a surselor regenerabile de energie’, prin care se asigură cadrul legal privind promovarea acestui tip de energie.

Conform estimărilor MECMA, cererea de energie electrică (consumul final de energie electrică) din România a crescut în primele două luni ale anului 2010 cu 3,1 la sută, comparativ cu acceaşi perioadă a anului trecut, situându-se la valoarea de 8,79TWh, în timp ce exporturile de energie electrică au scăzut cu 697,8 GWh, respectiv cu 76,2 la sută.

În perioada menţionată, resursele de energie electrică au fost de 10,58 TWh, în scădere cu 389,0GWh, sau 3,55 la sută, faţă de intervalul corespunzător de anul trecut.

O cercetare efectuată de către grupul Erste Bank relevă faptul că prin intermediul zonei Dobrogea, împreună cu judeţele Constanţa şi Tulcea, România se clasează pe locul al doilea în clasamentul european al celor mai bune locaţii pentru construcţia de ferme eoliene.

Cât priveşte capacitatea de producţie a acestor parcuri eoliene la nivel naţional, un studiu al Institutului Român de Energie (IRE) arată un nivel de 13 TW pentru nivelul anului 2020.

Evaluările şi interpretările datelor deţinute relevă faptul că în România pot fi montate instalaţii eoliene cu o capacitate totală de 14.000 MW, echivalent cu un aport de energie electrică de aproximativ 23.000 GWh/an.

La momentul actual, Grupul CEZ, unul dintre cei mai puternici producători, furnizori şi distribuitori de energie din Europa, construieşte în România, în zona Dobrogei, judeţul Constanţa, cel mai mare parc eolian pe uscat din Europa, cu o capacitate instalată de 600 Megawaţi, reprezentând aproximativ dublul capacităţii de extindere a celui mai mare parc eolian existent acum în Europa şi aproape triplu faţă de cel mai mare parc eolian operaţional, în prezent, în Europa. Costurile totale ale acestui proiect vor atinge 1,1 miliarde euro.

În privinţa vânzării de certificate verzi de emisii de CO2, România deţine un surplus de 150 milioane de certificate de emisii de dioxid de carbon, vânzarea acestuia putând aduce la bugetul de stat aproximativ două miliarde de euro până în anul 2015.

Recent, Guvernul s-a hotărât să vândă astfel de certificate pentru o sumă totală cuprinsă între 1,6 şi 2,5 miliiarde de euro, bani ce vor fi utilizaţi prin Fondul de Mediu în proiecte care duc la reducere nivelului de noxe.

În urma Protocolului de Kyoto, România are dreptul să vândă un surplus de maxim 200 milioane certificate de CO2 până în 2012. Conform aceluiaşi document, fiecare stat semnatar îşi asumă obligaţia să nu depăşească o anumită cantitate de emisii de CO2 în perioada 2008-2012, diferenţa faţă de ţinta fixată putând fi valorificată prin vânzarea de certificate către alte ţări care nu reuşesc să-şi atingă ţinta.

România, una dintre ţările care participă la sistemul european de tranzacţionare a cotelor emisiilor de dioxid de carbon, în urma Protocolului de la Kyoto, s-a clasat, în 2008, pe locul nouă în Uniunea Europeană, după cotele alocate, respectiv 70,65 milioane tone CO2 echivalent, potrivit datelor Comisiei Europene (CE). Emisiile de dioxid de carbon verificate ale României au scăzut, anul trecut, cu 8,7 la sută faţă de 2007, la 63,5 milioane tone, iar numărul instalaţiilor a urcat cu 3,3 procente, la 252.

A doua sesiune de tranzacţionare a EU ETS a început la 1 ianuarie 2008 şi va continua timp de cinci ani până la 31 decembrie 2012.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata