Lideri din industrie, precum și fondatori de startup-uri și experți din ONG-uri au susținut că a fi ecologic poate fi profitabil la Sustainability Meets Profitability: How sustainability can benefit the bottom line for businesses in Romania, un eveniment organizat de La French Tech Romania și Romania Insider.
Sala Luceafărul (fostul Cinema Pro) din centrul Bucureștiului a primit aproximativ 500 de invitați de la startup-uri mici și corporații mari, toți implicați în implementarea sustenabilității în modelele lor de afaceri.
Prezentă la eveniment, ambasadoarea Franței în România, Laurence Auer, a fost printre primii vorbitori. Ea a susținut că întreprinderile europene sunt primordiale pentru viitoarea dezvoltare ecologică a UE și că sunt necesare investiții și viziune dacă Europa vrea să concureze cu Japonia, China sau SUA în domeniul bateriilor și al automobilelor electrice.
În cadrul primului panel, Oana Grosanu, director executiv la Ambasada Sustenabilității, un ONG care lucrează cu companiile din România, a afirmat că există o legătură fundamentală între companiile sănătoase și o planetă sănătoasă. „Fără profitabilitate, nu putem vorbi despre un model de afaceri sustenabil”, a susținut ea, adăugând că factorii ESG (mediu, social și guvernanță) ar trebui să fie integrați în fiecare fațetă a unei companii pentru același obiectiv. De asemenea, Grosanu a menționat că, pentru multe companii, sustenabilitatea însemna, în trecut, minimizarea riscurilor de reputație, dar că acest lucru nu mai este cazul, deoarece a avut loc o schimbare de mentalitate în rândul tuturor părților interesate, de la clienți la investitori.
„Nu poți face sustenabilitate de unul singur, este un efort colectiv”, a adăugat Grosanu, subliniind un program al ONG-ului, SustainAbility School, care are ca scop educarea antreprenorilor și a directorilor pe teme relevante pentru agenda ESG. Sesiunile din cadrul programului sunt online și răspândesc know-how privind sustenabilitatea de la specialiști.
De asemenea, în cadrul aceluiași panel, Corina Chicu, director de marketing pentru Europa Centrală și de Sud la Michelin, a declarat că sustenabilitatea nu este o tendință, ci viitorul. „Pentru a fi prezente mâine, companiile trebuie să fie sustenabile”, a adăugat ea, menționând contribuția Michelin la dezvoltarea de anvelope ecologice montate pentru vehiculele electrice mai grele.
Sustenabilitatea este aici pentru a rămâne, a susținut Zsuzsa Bereschi, manager senior de proiect la Horváth, explicând că aceasta vine dintr-o nevoie reală de a avea resurse suficiente pe termen lung. Pe lângă reglementările și cadrele elaborate de ONU sau UE, există și presiunea consumatorilor în acest sens, precum și presiunea piețelor financiare de a investi în proiecte durabile.
Augustin Becquet, directorul general al Recommerce Group, a subliniat recenta propunere a UE privind „dreptul la reparații”, care abordează obstacolele care descurajează consumatorii să repare din cauza inconvenientelor, a lipsei de transparență sau a accesului dificil la serviciile de reparații. Recommerce, care activează în sectorul economiei circulare cu modelul său care presupune vânzarea de smartphone-uri recondiționate, are nevoie de mai multe piese de schimb generice pentru a putea repara mai multe articole, a explicat el.
La rândul său, Alex Skouras, co-fondator și managing partner al dezvoltatorului Alesonor, a evidențiat schimbarea cererii din partea clienților care sunt acum, spre deosebire de acum numai șapte ani, mai interesați de caracteristicile ecologice ale clădirilor rezidențiale.
La cel de-al doilea panel al evenimentului au participat reprezentanți ai BRD Groupe Société Générale, Airbus, BakerTilly, dar și ai ONG-ului eEco și ai start-up-ului hello MOTUM. Aceștia au susținut că războiul din Ucraina și costurile mai mari ale energiei au accelerat inițiativele care vizează sustenabilitatea și că clienții cer mereu companiilor să facă mai mult pe frontul ecologic.
Maria Rousseva, director general adjunct al BRD Groupe Société Générale, a dezvoltat această idee, subliniind în același timp că banca a lansat anul trecut produse ecologice și pentru clienții de retail și a constatat, în urma Summit-ului său privind sustenabilitatea din toamna anului trecut, că clienții consideră că societățile ar trebui să facă mai mult pe această temă. În același timp, Yadine Laviolette, manager de marketing pentru mediu și sustenabilitate la Airbus, a subliniat modul în care pandemia a întărit nevoia de schimbare și sustenabilitate. Ea a explicat că sunt necesare mai multe soluții pentru a aborda și implementa sustenabilitatea în industrie, de la noi tehnologii și operațiuni sustenabile la combustibil curat și tehnologie de captare a carbonului.
Sustenabilitatea ar trebui să ducă și duce într-adevăr la o profitabilitate mai mare, a susținut Monica Ioannidou Polemitis, director Strategy & Management Consulting la Baker Tilly. Presiunile de pe piață și reglementările conduc agenda sustenabilității, a explicat ea, menționând că segmentul de clienți de retail este mai sensibil la faptul că produsele și serviciile sunt sau nu sustenabile.
Alexandra Voinea, co-fondator & COO al hello MOTUM, o aplicație în fază beta care permite utilizatorilor să aleagă mijloace de transport sustenabile, a adus în discuție interesul publicului de a-și cunoaște amprenta de mobilitate, dar și nevoia uneori de mai mult sprijin de reglementare.
În pofida orientării către ESG, rămân probleme. „Multe companii nu au încă agenda de sustenabilitate integrată în strategiile lor de dezvoltare. Este ușor pentru ele să amâne proiectele de sustenabilitate. Există multă dorință, mai puțină implementare”, a declarat Teodora Ghenciu, fondator la eEco.
(Sursa foto: Sustainability Meets Profit)
Sursa – www.romania-insider.com