Cum trebuie completat contractul de chirie. Evită problemele cu Fiscul. Încheierea unui contract de chirie poate genera dificultăți dacă nu este redactat în conformitate cu cerințele legale. Este esențial de știut că reglementările diferă în funcție de natura chiriașului – persoană fizică sau persoană juridică.

Cum trebuie completat contractul de chirie. Evită problemele cu Fiscul

Când închiriați unei persoane fizice, este crucial să înțelegeți că „venitul brut din chirie nu este venitul încasat. Acesta este venitul trecut în contract”. Cu alte cuvinte, indiferent dacă chiriașul și-a respectat sau nu obligațiile de plată, impozitul va fi calculat pe baza sumei menționate în contract. De exemplu, dacă aveți un contract de 10.000 lei pe an, iar chiriașul nu a mai achitat ultimele luni, „ANAF nu o să țină cont de acest aspect”.

Pe scurt, „taxele se vor plăti în funcție de ceea ce e stipulat în contract și nu în funcție de ceea ce ați încasat cu adevărat”.

În cazul în care spațiul este închiriat unei firme, lucrurile stau puțin diferit. Persoanele juridice trebuie să aibă evidențe contabile clare, astfel că impozitul se va calcula în funcție de sumele efectiv achitate. Însă și acest scenariu implică propriile provocări.

Cine și ce plătește

Atunci când chiriașul este o firmă, aceasta este obligată să calculeze și să rețină impozitul aferent chiriei, luând în calcul o cotă de cheltuieli forfetare de 20%. Totuși, „nu au și obligația să rețină contribuția socială pentru sănătate”. Aceasta revine exclusiv în sarcina proprietarului.

Concret, „cel care a închiriat va trebui să depună declarația unică și să determine cât are de plată, împreună cu contribuțiile pentru alte tipuri de venituri”. Neglijarea acestei obligații poate atrage „penalități de la ANAF”, avertizează experții în legislația fiscală.

Ce s-a schimbat recent

De la începutul anului, au intrat în vigoare noi reguli privind raportarea contractelor de închiriere. Potrivit unui ordin emis de ANAF, „contractul în cauză trebuie înregistrat de către proprietarul bunului”, în termen de cel mult 30 de zile de la semnarea sa. Același termen se aplică și în cazul modificărilor ulterioare.

Înregistrarea contractului se face la registratura organului fiscal competent, astfel încât autoritățile să poată urmări legalitatea și veniturile generate de chirii.

Pentru a fi la curent cu toate știrile, urmărește Financiarul.ro și pe Google News

Parteneri

Articole recomandate din rețeaua noastră
ANAF chiriaş chirie firmă chirie persoană fizică contract chirie contract de închiriere contributie sanatate cota forfetară Declaraţie unică evidenta contabila impozit înregistrare contract legislatie fiscala modificare contract organ fiscal competent penalități ANAF persoană fizică persoană juridică proprietar venit brut venit încasat