Femsa, cel mai mare operator de magazine de proximitate din America Latină, își folosește vasta rețea de puncte de vânzare ca punct de pornire pentru o ambițioasă ofensivă în domeniul serviciilor financiare în Mexic – unde mai puțin de jumătate din populația adultă are un cont bancar – și, de asemenea, vizează extinderea în SUA.
Femsa, care operează mai mult de 20.000 de magazine în Mexic sub marca Oxxo, a fost încurajată de succesul inițial al noului său card de debit care a atras aproape 4mn de clienți de la lansarea sa în 2021. Grupul $29bn spune că dorește să „democratizeze” serviciile financiare pentru locuitorii 125mn ai țării.
„Dintre toate țările din America Latină, cea care este încă cea mai orientată spre numerar este Mexicul”, a declarat directorul general al companiei, Francisco Camacho Beltrán, într-un interviu pentru Financial Times. „Acest lucru deschide o mulțime de posibilități pentru afacerea noastră digitală în spațiul fintech”.
Dar aceasta este o sarcină dificilă în Mexic, care a rămas în urma colegilor regionali, în ciuda numeroaselor inițiative conduse de sectorul privat și public pentru a promova incluziunea financiară. Mai puțin de jumătate din populația adultă are un cont bancar, potrivit autorității de reglementare bancară CNBV.
Forța de muncă informală mare a țării și lipsa de încredere în bănci au fost citate ca motive pentru rata lentă a progresului, dar a fost totuși numită „puzzle” de către Centrul pentru Dezvoltare Globală, un think-tank american.
La Oxxo, unul dintre cei mai mari comercianți cu amănuntul din țară, 79 la sută din tranzacții au fost încă efectuate în numerar, a declarat compania.
„Democratizarea serviciilor financiare face parte din obiectivul nostru”, a declarat Camacho Beltrán.
Magazinele Oxxo sunt omniprezente în multe orașe mexicane, clienții cumpărând băuturi și gustări împreună cu plata facturilor, a cardurilor de credit sau a altor servicii bancare corespondente. Majoritatea înscrierilor la Spin, cardul de debit digital al grupului, au fost făcute în magazine. Această cifră se compară cu cele 31 de milioane de carduri de debit emise de BanCoppel al retailerului Coppel.
Camacho Beltrán a declarat că grupul ar putea începe să ofere împrumuturi sau asigurări în viitor, dacă va câștiga mai mulți clienți.
Femsa, cu sediul în Monterrey, care își are originile într-o fabrică de bere din 1890 din oraș, a început la începutul acestei luni să își vândă participația la Heineken, ca parte a unei revizuiri strategice mai ample. Acțiunile companiei au crescut cu aproximativ 8% de la aflarea acestei vești, după ce în ultimii doi ani au înregistrat performanțe inferioare indicelui, investitorii salutând o revenire la activitățile sale de bază, respectiv comerțul cu amănuntul și îmbutelierea Coca-Cola.
Vânzarea în curs de desfășurare a acțiunilor Heineken a furnizat deja aproximativ 3 miliarde de dolari în numerar suplimentar, din care o parte va merge la plata datoriilor.
Camacho Beltrán a declarat că nu poate spune încă unde va fi investit restul, dar că grupul are în vedere extinderea în SUA. Compania încă trebuie să își analizeze opțiunile, a spus el, dar va căuta să cumpere un lanț regional existent, precum și să examineze modul în care formatul său Oxxo s-ar putea adapta la SUA, unde peste 70% din magazinele de proximitate sunt legate de benzinării.
Participația Femsa în Heineken a însemnat că nu i s-a permis să vândă alcool direct consumatorilor în conformitate cu legile statului american. Acum, Femsa, cu sediul în apropiere de granița Texasului, caută să se extindă ca magazin de proximitate în SUA.
Camacho Beltrán a declarat că Femsa a demonstrat deja că poate face afaceri în SUA prin intermediul afacerii sale Envoy Solutions, un distribuitor de ambalaje și alte produse de unică folosință care a cumpărat mai mulți jucători mai mici. Aceasta operează, de asemenea, în Brazilia, Columbia și Argentina.
„Așa cum am învățat în America de Sud … știm că numele poate călători, formatul poate călători, dar am făcut unele ajustări”, a spus el.
Investitorii au salutat revenirea Femsa la activitățile sale de bază, respectiv comerțul cu amănuntul și îmbutelierea Coca-Cola © Hector Vivas/Getty Images
În Mexic, magazinele Oxxo sunt concepute pentru ca oamenii să poată lua rapid gustări și băuturi, cu o ofertă limitată de produse calde, în timp ce în Columbia și Brazilia magazinele au pâine coaptă în magazin, cafea tip espresso și scaune.
Camacho Beltrán a declarat că, în Mexic, rețeaua de magazine bine cunoscute, combinată cu cerințele de reglementare mai mici ale unei licențe fintech care a facilitat deschiderea de conturi, a pus-o într-o poziție unică.
Există mai multe Oxxos în Mexic decât sucursale ale tuturor băncilor comerciale combinate, potrivit datelor băncii centrale. „Credem că există un element important în modul în care dorim să o facem, care este valorificarea prezenței fizice a magazinelor Oxxo”, a declarat Camacho Beltrán.
Compania dorește, de asemenea, să vândă servicii financiare magazinelor mici tradiționale, clienți cheie ai filialei sale Coca-Cola Femsa, cel mai mare îmbuteliator de Coca-Cola din lume.
Ar putea oferi plăți prin terminale prin intermediul filialei sale NetPay și să le ofere aplicația Spin pentru a efectua plăți. Femsa derula, de asemenea, proiecte pilot pentru o nouă platformă destinată magazinelor mici pentru a gestiona achizițiile de la furnizori, a declarat Camacho Beltrán.
Sectorul bancar foarte concentrat și profitabil din Mexic se schimbă odată cu vânzarea în curs de către Citigroup a uneia dintre cele mai vechi bănci din țară, Banamex. Intrarea unor start-up-uri regionale, cum ar fi Nubank din Brazilia, Ualá din Argentina și Rappi din Columbia, a crescut, de asemenea, concurența pentru anumite servicii.
Mărimea mai mică a tranzacțiilor de la clienții Spin ar putea să nu intereseze o bancă tradițională, a declarat Camacho Beltrán. „Acel ecosistem de consumatori, ecosistemul de nevoi este diferit și la o scară diferită din cauza magnitudinii tranzacției decât cele pe care le-ar căuta o bancă”, a explicat el.
El a adăugat că solicitarea unei licențe pentru a deveni o bancă cu drepturi depline nu face neapărat parte din plan, dar că ar explora acest lucru dacă tipul de creștere sau serviciile pe care doresc să le ofere o cer.
„Dacă trebuie să o facem noi înșine sau trebuie să o facem prin intermediul unui partener, acestea sunt lucruri pe care le putem explora întotdeauna”, a spus el.
În Mexic, unde compania își propune să deschidă între 800 și 1.000 de noi magazine Oxxo în acest an, Femsa a testat noi formate pentru a segmenta și mai mult piața, inclusiv un magazin fără casierie în universitatea Tec de Monterrey.
Sursa – www.ft.com