În contextul dotărilor auto, orașul New York a dat în judecată Hyundai Motor și filiala sa Kia pentru neglijență și crearea unui deranj public în urma plângerilor privind o „explozie virtuală” de mașini furate, pusă pe seama lipsei de dispozitive antifurt.
În plus, procesul din New York vine după ce alte câteva orașe mari din SUA au dat în judecată producătorii de automobile sud-coreeni pe motive similare.
Astfel, New York a acuzat Hyundai și Kia pentru că, între anii 2011 și 2022, nu au instalat dispozitive numite dispozitive de imobilizare pe majoritatea mașinilor lor, ceea ce, potrivit acestuia, „a deschis porțile pentru furtul de vehicule, crimele, conducerea imprudentă și daunele publice”.
Concret, anumite modele Hyundai și Kia sunt vulnerabile la furt deoarece folosesc chei mecanice în loc de breloc și nu au dispozitive de imobilizare care sunt prezente la alte vehicule. Un dispozitiv de imobilizare are un transponder în brelocul de chei al mașinii care transmite un cod atunci când mașina este pornită. Mașina nu va porni decât dacă are codul corect.
Orașul a afirmat într-o declarație că „urmărește să tragă la răspundere cele două companii pentru că au refuzat să echipeze anumite modele ale ambelor mașini cu măsuri standard antifurt în urma unei creșteri a furturilor de mașini”, adăugând că lipsa acestor dispozitive în cazul mașinilor Hyundai și Kia este „aproape unică” în rândul producătorilor.
Furturile ambelor vehicule au explodat în ultimele patru luni ale anului 2022 după ce videoclipurile TikTok care arată cum să furi mașini care nu au dispozitive de imobilizare și aprindere cu buton au devenit virale. Furturile de Hyundai au crescut de la 12 la 104 în New York, în timp ce furturile de Kia au crescut de la 10 la 99 în aceeași perioadă, potrivit Departamentului de Drept din New York.
În acest sens, hoții sparg capacele de aprindere ale vehiculelor Hyundai și Kia și sunt capabili să ocolească secvența de aprindere prin utilizarea oricărui dispozitiv extern în formă de USB, a declarat departamentul de drept.
De altfel, compania Hyundai a recunoscut aceste probleme cu unele dintre modelele sale, dar a subliniat că vehiculele sale sunt pe deplin conforme cu cerințele federale din SUA. Compania a declarat că a luat măsuri „cuprinzătoare” pentru a-și ajuta clienții și că dispozitivele de imobilizare au fost standard pe toate vehiculele produse din noiembrie 2021.
De asemenea, a oferit o actualizare a software-ului pentru toate cele aproape 4 milioane de vehicule fără dispozitive de imobilizare pentru a preveni această metodă populară de furt. De asemenea, oferă gratuit dispozitive de blocare a volanului proprietarilor de vehicule afectate.
Kia ia, de asemenea, măsuri similare pentru mai mult de 3mn de proprietari de vehicule și a declarat că procesele intentate de orașele americane împotriva companiei sunt „fără fond”.
Luna trecută, producătorii de automobile au ajuns la un acord de 200 de milioane de dolari pentru o acțiune colectivă a consumatorilor în legătură cu furturile, care au implicat aproximativ 9 milioane de proprietari de vehicule din New York.
Analiștii au remarcat că furturile de mașini continuă în ciuda actualizărilor de software, iar Hyundai și Kia vor avea probabil mai multe procese din alte orașe din SUA.
În opinia sa, „Problema va afecta în mod negativ imaginea de marcă a producătorilor de automobile, determinând unii clienți să evite mașinile Hyundai și Kia”, a declarat Lee Hang-koo, consilier la Korea Automotive Technology Institute. „Costurile juridice și valoarea compensațiilor în creștere vor mânca, de asemenea, în finanțele lor”.
Sursa – www.ft.com