Toyota este considerată una dintre companiile auto tradiționale care dezvoltă cele mai lent vehicule electrice, ar putea fi prima care va renunța complet la mașinile alimentate exclusiv cu benzină, optând în schimb pentru modelele hibride.
Mașinile pe benzină ar putea dispărea. Planul unei cunoscute companii
În aproximativ trei decenii de la debutul Prius, primul său vehicul hibrid, Toyota se pregătește să își transforme majoritatea, și eventual întreaga gamă de modele Toyota și Lexus, într-o ofertă exclusivă de hibrizi, conform declarațiilor făcute de doi directori ai companiei pentru Reuters. Această mișcare reflectă angajamentul Toyota de a rămâne lider în domeniul tehnologiilor hibride, în contrast cu tendințele predominante ale industriei care vizează electrificarea completă a automobilelor.
Strategia neconvențională a Toyota, care pune accent pe vehiculele hibride în loc de cele complet electrice, reprezintă o provocare directă la adresa normelor curente ale industriei auto și a reglementărilor care favorizează vehiculele electrice. Președintele Toyota, Akio Toyoda, a exprimat în ianuarie îndoieli cu privire la faptul că vehiculele electrice vor domina piața globală, previzionând o pondere de doar 30% pentru acestea. În schimb, Toyota promovează o abordare diversificată care include, pe lângă vehiculele electrice, hibrizi, vehicule cu celule de combustibil pe hidrogen și combustibili verzi.
David Christ, șeful de vânzări și marketing al Toyota în America de Nord, a explicat că evaluările privind tranziția completă la hibrizi vor fi efectuate în timpul fiecărei reproiectări a modelelor, începând cu revizuirea așteptată a RAV4 pentru anul 2026. RAV4, cel mai popular SUV din America, are deja o versiune hibridă care reprezintă aproape jumătate din vânzările sale, evidențiind succesul strategiei hibride a Toyota, conform unui raport Reuters.
Toyota vrea să renunțe la versiunea doar pe benzină pentru piaţa din America de Nord
Surse apropiate de procesul de planificare a produselor Toyota au indicat că este foarte posibil ca producătorul auto să renunțe la versiunea pe benzină a anumitor modele pentru piața nord-americană, deși nu a fost luată o decizie finală. În prezent, Toyota a eliminat deja varianta pe benzină a modelului Camry pentru anul 2025, iar Land Cruiser și Sienna sunt acum disponibile exclusiv ca hibrizi, subliniind schimbările în strategia sa de produs.
De asemenea, se estimează că multe dintre modelele hibride ale Toyota vor fi oferite ca hibrizi plug-in, dotate cu baterii de capacitate mai mare. Această direcție nu a fost raportată până acum și reflectă un angajament mai profund al Toyota de a-și adapta gama de produse la cerințele actuale ale pieței. Deciziile recente indică o schimbare majoră în portofoliul de vehicule al Toyota în America de Nord, concentrându-se pe soluții hibride avansate.

Reguli noi pentru emisii
Strategia Toyota de a promova vehiculele hibride are scopul de a întări poziția sa pe piață într-o perioadă în care interesul pentru vehiculele electrice întâmpină obstacole, precum costurile ridicate și dificultățile legate de infrastructura de încărcare. În acest context, hibrizii oferă o alternativă atractivă deoarece nu necesită încărcare externă și pot comuta automat între energia electrică și benzina, adaptându-se astfel la condițiile de condus variabile.
Pe lângă modelele standard hibride, Toyota oferă și hibrizi plug-in care pot fi încărcați și permit parcursul de aproximativ 64 km pe baza energiei electrice înainte de a utiliza motorul pe benzină. Această opțiune adaugă flexibilitate și autonomie în utilizarea zilnică, oferind în același timp avantajul mobilității fără necesitatea unei infrastructuri extinse de încărcare.
În prezent, Toyota și Lexus dispun de o gamă largă de 31 de modele în America de Nord, din care opt sunt dedicate exclusiv versiunilor hibride și opt sunt disponibile doar cu motor pe benzină. Această diversitate permite companiei să răspundă diferitelor preferințe ale consumatorilor, în timp ce pregătește terenul pentru respectarea viitoarelor reglementări stricte privind emisiile de carbon.
În contextul noilor reglementări de mediu care vor intra în vigoare începând cu anul 2027, Toyota se pregătește să economisească resurse semnificative prin vânzarea de hibride, în loc să suporte amenzi și costuri suplimentare. Compania japoneză își propune să aloce aproximativ 30% din flota globală pentru vehicule electrice până în 2030, în timp ce continuă să îmbunătățească și să extindă gama de hibride. Acest echilibru între tehnologiile existente și inovative reflectă angajamentul Toyota de a se adapta la cerințele pieței și de a se conforma reglementărilor viitoare.
Toyota a anunţat anterior că va investi 35 de miliarde de dolari în baterii noi şi platforme EV până atunci.
În luna mai, Toyota a prezentat un prototip inovator de motor cu combustie, care are potențialul de a funcționa fie cu biocombustibili, fie cu benzină sintetică cu emisii reduse. Acest motor mic este proiectat să fie integrat în sisteme hibride, oferind o soluție ecologică și eficientă. De asemenea, această abordare reflectă strategia producătorului de a dezvolta hibrizi într-un mod inovator, pornind de la o platformă electrică și adăugând motoare de mici dimensiuni pentru a crea opțiuni hibride mai avansate.
Planurile de dezvoltare ale Toyota includ primul hibrid bazat pe această nouă platformă și motor, care se preconizează că va fi un hibrid plug-in Corolla. Se estimează că modelul va ajunge pe piața din China în 2026 și în Statele Unite în 2027. Acest pas marchează o schimbare importantă în strategia de producție a Toyota, care vizează extinderea gamei de modele hibride și îmbunătățirea eficienței acestora.
Investițiile continue în tehnologia hibridă au permis Toyota să reducă costurile și să îmbunătățească performanța vehiculelor sale pe benzină-electric. În prezent, decizia de a oferi exclusiv modele hibride nu este problematică pentru Toyota și clienții săi, deoarece costul suplimentar pentru versiunea hibridă este relativ mic comparativ cu prețul total al vehiculului. În plus, modelele hibride actuale sunt mai puternice și mai eficiente decât variantele lor pe benzină, ceea ce contribuie la creșterea atracției lor pe piață.
Cererea pentru hibrizi a crescut semnificativ în ultimii ani, cu o pondere de 37% în vânzările Toyota la jumătatea anului, față de doar 9% în 2018. Această expansiune rapidă a vânzărilor hibride a avut un impact pozitiv asupra profitabilității și prețului acțiunilor Toyota. Specialiștii din industrie estimează că vânzările hibride vor continua să crească, în timp ce cererea pentru vehicule electrice va rămâne moderată în următorii ani. Astfel, Toyota se pregătește să depășească 50% din volumul său total de vânzări cu hibrizi, reflectând o adaptare reușită la schimbările cererii și reglementărilor de pe piață.