O nouă taxă auto pentru mașini vechi. Cum va fi calculată. Dacia, împreună cu experți în fiscalitate, a elaborat o propunere pentru taxarea automobilelor vechi și poluante, având ca scop înlocuirea actualului sistem de impozitare. Noua schemă de taxare ar cuprinde două componente principale:
- O taxă anuală, care ar substitui impozitul auto perceput în prezent de primării.
- O taxă de achiziție, concepută ca o contribuție de mediu, ce ar urma să fie achitată la cumpărarea unui autovehicul.
Această propunere își propune să stimuleze înnoirea parcului auto și să contribuie la reducerea poluării, având în vedere numărul mare de mașini vechi aflate în circulație în România.
O nouă taxă auto pentru mașini vechi. Cum va fi calculată
Dacia propune un nou sistem de taxare pentru mașinile poluante
Directorul general al Dacia, Mihai Bordeanu, a detaliat pentru Profit.ro structura noului proiect de taxare, care se bazează pe două componente principale:
- Contribuție de mediu la înmatriculare – Se va aplica la achiziția unui autovehicul second-hand poluant, taxa fiind calculată în funcție de emisiile de noxe și norma de poluare a mașinii.
- Impozit anual diferențiat – Va înlocui actualul impozit auto și va include un element ecologic. Vehiculele mai vechi și mai poluante vor fi supuse unei taxe anuale mai mari.
Această inițiativă are ca scop descurajarea utilizării automobilelor vechi, stimularea achiziției vehiculelor mai puțin poluante și reducerea impactului asupra mediului.
Exemple de calcul pentru noua taxă auto
Potrivit lui Mihai Bordeanu, propunerea de impozitare va fi calculată în funcție de capacitatea cilindrică și emisiile de CO₂ ale vehiculului.
- Pentru o mașină Euro 6, cu emisii sub 120g CO₂/km, taxa anuală ar crește ușor, de exemplu, de la 35 la 37 de lei.
- Pentru un vehicul Euro 2, considerabil mai poluant, taxa ar putea ajunge la 1.900 de lei, comparativ cu 117 lei în prezent.
România are al treilea cel mai vechi parc auto din Europa, cu 80% dintre mașini având peste 10 ani și o treime depășind 20 de ani. Prin noul sistem de taxare, autoritățile speră să descurajeze importurile de vehicule foarte poluante și să stimuleze achiziția de autoturisme mai noi și mai eficiente energetic.
Bordeanu a precizat că această măsură nu interzice importul de mașini second-hand, ci introduce o taxare suplimentară pentru cele care au un impact negativ semnificativ asupra mediului.
Când ar putea intra în vigoare
Deși proiectul nu a fost încă aprobat de Guvern, au fost deja inițiate discuții cu Ministerul Mediului și Ministerul de Finanțe pentru evaluarea implementării sale.
Un posibil termen pentru intrarea în vigoare a noii taxe este 1 ianuarie 2026, oferind astfel contribuabililor suficient timp pentru a se adapta la noile reglementări.