Volkswagen, liderul mondial în industria auto, a înregistrat marți o scădere semnificativă de 17,5% a acțiunilor sale la bursă, ajungând la 110,20 euro. Aceasta vine după o cădere de 20% înregistrată luni, ca urmare a anunțului companiei privind constituirea unor provizioane de 6,5 miliarde de euro pentru a face față costurilor generate de scandalul poluării.
Impactul financiar al scandalului
Declinul acțiunilor Volkswagen a dus la pierderi estimate la aproximativ 15 miliarde de euro (16,9 miliarde dolari) din capitalizarea totală pe piață. De la începutul anului curent, titlurile companiei au scăzut cu 41%.
Recunoașterea fraudelor
Reprezentanții Volkswagen au admis că datele testelor efectuate în Statele Unite referitoare la emisiile vehiculelor au fost falsificate. Compania a confirmat că aproximativ 11 milioane de vehicule diesel vândute global erau dotate cu sisteme electronice concepute pentru a evita respectarea standardelor de poluare.
Provizioanele și ajustările financiare
Pentru a gestiona rechemările și alte măsuri necesare pentru recâștigarea încrederii clienților, Volkswagen va constitui provizioane estimative de circa 6,5 miliarde euro. Compania avertizează că această sumă ar putea suferi modificări pe fondul investigațiilor aflate în desfășurare și va afecta ținta profitului grupului pentru anul fiscal 2015.
Extinderea investigațiilor internaționale
Investigațiile asupra vehiculelor Volkswagen s-au extins recent și în Coreea de Sud, Germania și Italia. În plus, ministrul francez al Finanțelor, Michel Sapin, solicită o anchetă europeană legată de acest scandal auto care ar putea implica verificări suplimentare asupra producătorilor auto din Franța.
Pozitia producătorilor francezi
Cei mai mari constructori auto din Franța precum PSA Peugeot Citroen și Renault nu comercializează mașini pe piața americană; totuși aproape jumătate dintre vehiculele lor vândute global sunt echipate cu motoare diesel.
Surse anonime sugerează că Renault ia în considerare realizarea unor teste menite să demonstreze conformitatea mașinilor sale diesel cu standardele europene privind emisiile. Reprezentanții Peugeot afirmă că respecta legislația națională și reglementările referitoare la emisiile vehiculor diesel.
Acuzațiile aduse Volkswagen
Volkswagen este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităților americane prin instalarea unui software care permitea autovehiculelor să îndeplinească normele antipoluare doar pe parcursul testării oficiale. Această practică duce la emisii mult mai ridicate decât cele permise atunci când autovehiculele sunt utilizate normal. Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) volkswagen-s-ar-putea-confrunta-cu-amenzi-de-18-miliarde-de-dolari-in-sua/” title=”Volkswagen s-ar putea confrunta cu amenzi de 18 miliarde de dolari în SUA”>estimează că aproximativ 482.000 dintre modelele diesel produse între anii 2008-2015 sub brandurile Volkswagen și Audi includ acest software problematic.
Potențiale amenzi colosale
Amenzile totale ce pot fi impuse companiei se ridică până la suma record de 18 miliarde dolari (16 miliarde euro), ceea ce reprezintă până la 30.000 dolari per vehicul implicat.
Reparațiile necesitate vor fi efectuate direct de către VW ceea ce va contribui suplimentar la creșterea costurilor operaționale ale companiei.
Modelele afectate includ Jetta, Beetle, Golf , Passat si Audi A3 produse in ultimii șapte ani.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)