Boeing a decis să înghețe angajările și analizează concedierile temporare pentru a reduce costurile, pe măsură ce greva celor peste 30.000 de angajați a intrat în a patra zi, luni.
Producătorul de avioane și liderii sindicatului au subestimat grav furia membrilor care au susținut greva cu 96% din voturi săptămâna trecută, oprind producția seriei 737 exact când Boeing încerca să accelereze liniile de asamblare. Acum, directorii trebuie să găsească o modalitate de a limita oprirea muncii cu o ofertă nouă în discuțiile care vor fi reluate marți.
„Această grevă pune în pericol semnificativ recuperarea noastră și trebuie să luăm măsuri necesare pentru a conserva numerarul și a proteja viitorul nostru comun”, a scris directorul financiar Brian West într-o scrisoare adresată angajaților luni. Boeing va opri emiterea celor mai multe comenzi de achiziție de la furnizori pentru programele 737, 767 și 777 afectate de oprirea muncii, a adăugat West, subliniind că „Știu că aceste măsuri vor crea incertitudine și îngrijorare”.
Săptămâna trecută, West a menționat că prioritatea principală este menținerea ratingului de credit al Boeing, care se află la un nivel cu un punct deasupra categoriei „junk” (risc ridicat).
Decizia de a opri majoritatea comenzilor pentru piese pentru toate programele de avioane Boeing, cu excepția 787 Dreamliner, este extrem de rară și va trimite unde de șoc într-o industrie care încă se luptă să se refacă după criza provocată de COVID-19.
Unii directori au avertizat deja că această oprire ar putea duce la un ciclu vicios de concedieri, întrucât industria se luptă să atragă noi lucrători și ingineri.
„Companiile mai mici nu au suficient capital pentru a rezista, așa că vor începe să facă concedieri”, a declarat o sursă senioră din lanțul de aprovizionare. „Apoi acei oameni nu se vor întoarce imediat și ciclul se va repeta”.
CRIZA DE SIGURANȚĂ ȘI PRODUCȚIE
Chiar înainte de greva lucrătorilor din fabrici, Boeing se confrunta cu o criză de siguranță și producție, declanșată de un panou de ușă care a zburat de pe un avion 737 MAX aproape nou, în ianuarie, și având datorii de 60 de miliarde de dolari.
„Credem că o grevă extinsă ar fi costisitoare și greu de absorbit, având în vedere poziția financiară deja tensionată a companiei”, a declarat S&P Global Ratings într-o notă luni. „O grevă mai scurtă, de ordinul câtorva săptămâni, ar fi probabil gestionabilă pentru Boeing și nu ar duce la o retrogradare a ratingului”.
Analistul de acțiuni Chris Olin de la Northcoast Research a estimat că Boeing ar trebui probabil să reducă între 33 și 35 de avioane din planul său de producție din cauza grevei, ceea ce ar însemna o pierdere de venituri de 102 milioane de dolari pe zi și până la 3 miliarde de dolari sau mai mult în total.
Sindicatul International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) a respins o ofertă care includea o creștere salarială de 25% pe parcursul a patru ani, dar care elimina un bonus anual de performanță. Inițial, sindicatul ceruse o creștere de 40%.
Liderii sindicatului se vor întâlni marți cu mediatori federali și reprezentanți Boeing, a anunțat IAM pe rețelele sociale sâmbătă.
Jon Holden, negociatorul principal al sindicatului, a declarat sâmbătă că lucrătorii vor ca Boeing să mărească oferta salarială și să restabilească o pensie cu beneficii definite, care a fost eliminată acum un deceniu, în schimbul păstrării producției de avioane în statul Washington.
Două surse sindicale au spus pentru Reuters că nu se așteaptă ca Boeing să restabilească vechea pensie, dar această cerere ar putea fi folosită pentru a negocia contribuții mai mari la pensie din partea companiei și creșteri salariale mai mari.
Membrii sindicatului, aflați pe linia de pichet în afara fabricilor Boeing din jurul orașului Seattle, erau încrezători că vor obține o ofertă mai bună din partea Boeing, dar puțini se așteaptă ca aceasta să se întâmple rapid.
„Nu cu istoricul pe care îl avem cu Boeing și sindicatul în negocierile din trecut”, a spus Chris Ginn, un angajat de 37 de ani care lucrează într-o fabrică din nordul orașului Seattle, unde se construiesc avioanele 777.
„DE LA SALARIU LA SALARIU”
Aceasta este a opta grevă de când divizia Boeing a sindicatului IAM a fost înființată în anii 1930. Ultimele două greve, din 2008 și 2005, au durat 57, respectiv 28 de zile.
Reuters a vorbit cu cinci lucrători care foloseau aceste opriri anterioare ca reper pentru planificarea lor financiară, deoarece nu vor primi salarii în timpul grevei. Sindicatul oferă membrilor care fac grevă 250 de dolari pe săptămână.
„Pot rezista șase săptămâni, opt săptămâni, dar depinde de conducerea Boeing când vor oferi o ofertă corectă”, a spus Thinh Tan, un inginer din fabrica 737 MAX.
Mulți dintre lucrătorii din fabrică își exprimă furia acumulată de peste un deceniu, timp în care salariile lor au rămas în urma inflației, în timp ce bonusurile executive au crescut enorm.
„Trăiesc de la salariu la salariu”, a spus Ginn, ținându-și fiul într-o mână și o pancartă cu mesajul „În grevă împotriva Boeing” în cealaltă.