Revitalizarea Aeroportului Internațional „George Enescu” din Bacău: O investiție de peste 45 de milioane de euro în următoarele 30 de luni
Aeroportul din Bacău, aflat sub administrarea Consiliului Județean, va beneficia de o modernizare semnificativă, estimată la peste 45 milioane euro. Adrian Ionașcu, directorul general al Blue Air, a anunțat în cadrul unei conferințe de presă desfășurate pe 8 februarie 2010 că lucrările au început oficial. Acest proiect reprezintă prima inițiativă public-privat în domeniul infrastructurii publice din România.
Întrucât Consiliul Județean nu dispunea de fondurile necesare pentru a aduce aeroportul la standardele internaționale, a fost demarat un proces licitațional internațional în anul 2008 cu ajutorul unui consorțiu format din Deloitte România, Boștină & Asociații și IPTANA București. La această licitație au participat cinci firme europene.
Contractul de concesiune a fost atribuit companiei românești Blue Air pe data de 19 ianuarie 2009 și semnat cu președintele Consiliului Județean Bacău, Dragoș Benea. Aceasta constituie o premieră pentru țara noastră. Un acord care să activeze contractul trebuia să fie finalizat până pe 19 iulie 2009; însă neîndeplinirea unei condiții esențiale – deschiderea unui cont escrow – a dus la dispute legale între părți.
Pe data de 6 ianuarie 2010, Blue Air a efectuat depunerea fondurilor necesare într-un cont special iar la sfârșitul aceleași luni s-a semnat acordul ce permite activarea contractului. După preluarea aeroportului băcăuan prin intermediul firmei Blue Aero (o entitate creată exclusiv pentru gestionarea acestui proiect), Regia Autonomă Aeroportul Internațional Bacău va avea rol doar în monitorizarea respectării clauzelor contractuale.
Blue Aero va angaja inițial un număr total de aproximativ șase zeci și patru angajați (40 provenind din Regia băcăuană și alte douăzeci deja parte din echipa Blue Air), iar ulterior se vor organiza selecții pentru încă douăzeci noi posturi disponibile.
Investiția totalizând suma menționată anterior va fi direcționată către diverse îmbunătățiri ale infrastructurii aeroportuare: refacerea pistei principale astfel încât aceasta să suporte aeronave cu o capacitate portantă PCN mai mare decât standardele internaționale actuale; construirea unui nou terminal capabil să gestioneze cel puțin patru sute cincizeci pasageri pe oră; modernizarea sistemelor electrice conform normelor CAT II; reabilitarea căilor rutiere interne și extinderea platformei destinate parcării aeronavelor.
De asemenea, se vor realiza lucrări pentru consolidarea drumurilor interioare ale aeroportului pe o suprafață totalizând aproximativ două sute patru mii metri pătrați precum și amenajarea unei parcări publice cu dimensiuni corespunzătoare (6.500 mp). Proiectele includ inclusiv construcția unui hotel destinat pasagerilor aflați în tranzit.
George Mucibabici, președintele Deloitte România – consultant al acestui proiect – subliniază importanța parteneriatelor public-private ca soluție viabilă într-un context economic dificil ce limitează resursele guvernamentale disponibile pentru dezvoltări infrastructurale esenţiale.
Dragoș Benea argumentează decizia instituției sale printr-o analogie sugestivă: „Un kilometru construit al pistei este mai valoros decât multe autostrade care nu duc nicunde.” El adaugǎ că colaborarea cu Blue Air are scopuri ambiţioase legate atât de integrarea judeţului nostru în reţeaua europeanǎ cât şi promovarea potenţialului turistic local prin facilitățile aeriene dezvoltate aici.
Bacău devine astfel una dintre cele mai importante baze operaţionale ale companiei Blue Air după Bucureşti. Adrian Ionaşcu afirmǎ cǎ oraşul joacǎ un rol strategic important având curse regulate spre destinaţii precum Londra sau Milano şi planificând extinderea acestor rute către oraşe ca Dublin sau Florenţa.
În anul precedent (2009), Aeroportul „George Enescu” a raportat un număr record depãşind două sute cincizeci mii pasageri – ceea ce reprezintã o creştere exponenţialã faţă dе acum cinci ani.
Blue Air continuã sǎ opereze zboruri spre douãsprezece ţări europene şi are planuri ambiţioase privind expansiunea flotei sale moderne compusе din nouӑ aeronave Boeing.
Pentru anul curent (2010), compania vizeazӑ deschiderea unor noi baze operaţiuni atât la Sibiu cât şi Larnaca iar programеle includ achiziţia unor avioane Boeing seria nouӑ для îmbunătăţirea serviciilor oferite clienților săi.