În vara anului 2021, experții în sănătate publică, factorii de decizie politică și unii editorialiști din Marea Britanie au lucrat într-o frenezie pentru o bătălie de preluare.
Philip Morris International, producătorul țigărilor Marlboro, a triumfat într-o licitație de tip „tit-for-tat” împotriva grupului de capital privat Carlyle pentru a cumpăra Vectura, un producător de medicamente inhalate listate în Marea Britanie, inclusiv tratamente pentru bolile legate de fumat.
PMI se află în fruntea eforturilor sectorului tutunului de a renunța la țigări, angajându-se să elimine treptat combustibilii și să realizeze majoritatea veniturilor nete în afaceri fără fum de țigară până în 2025. Pe de o parte, de ce nu ar trebui ca această companie, care luna trecută a declarat că a trasat o cale pentru a deveni o acțiune ESG, să fie capabilă să se transforme prin renunțarea la un produs care este principala cauză a morții evitabile la nivel mondial?
Pe de altă parte, unii (al dumneavoastră) au susținut că reacția furioasă a oamenilor de știință și a profesioniștilor din domeniul sănătății la tranzacția de 1,1 miliarde de lire sterline a sugerat – pentru a cita o scrisoare adresată consiliului de administrație – că „ar putea împiedica în mod semnificativ Vectura ca o afacere viabilă, orientată spre cercetare”. Nu era vorba de etică, ci mai degrabă de un aspect practic care ar putea avea un impact negativ asupra personalului, clienților și potențialilor pacienți și pe care consiliul de administrație ar trebui să îl cântărească alături de preț.
Așa s-a dovedit până acum. Directorul executiv al PMI, Jacek Olczak, a declarat pentru Financial Times că vânzările Vectura au avut de suferit din cauza reticenței partenerilor farmaceutici de a lucra cu compania. Ținta sa cheie de a trece „dincolo de nicotină”, de a genera venituri de 1 miliard de dolari din divizia sa de wellness și sănătate până în 2025, este „discutabilă”, a recunoscut el.
Cifrele Vectura nu sunt dezvăluite. Dar cele mai mari două afaceri din unitatea de wellness a PMI, Vectura și Fertin Pharma, ambele achiziționate în 2021, au avut venituri combinate de aproximativ 400 milioane de dolari în 2020. Divizia a produs 271mn $ anul trecut.
Justificarea consiliului de administrație pentru recomandarea sa – că „părțile interesate mai largi” ar beneficia – pare încă discutabilă și ea. Realitatea este că, la naiba cu scopul și valorile corporative, au acceptat o ofertă puțin mai mare.
Când a fost achiziționată, în mod corect, Vectura își remodelează activitatea pentru a deveni o organizație de dezvoltare și producție prin contract, folosindu-și expertiza în numele altor companii farmaceutice. Acesta era un lucru pe care PMI a declarat că dorește să îl continue – și ar trebui să înregistreze o creștere până acum, conform estimărilor analiștilor de la acea vreme.
Dar PMI a fost, de asemenea, clar că dorea să dezvolte produse noi, cum ar fi analgezicele inhalate. Vectura, care este condusă separat, a investit în cercetare și dezvoltare, plănuiește un nou „centru de excelență în domeniul inhalării” în Bristol și a angajat un nou șef de la Novartis atunci când directorul executiv și directorul financiar au plecat anul trecut.
Acest lucru rămâne minuscul în oferta sa globală de schimbare. La fel cum companiile de petrol și gaze se împing în domeniul energiilor regenerabile și al biocombustibililor (nu în cel al atenuării incendiilor sau al inundațiilor), grupul încearcă să se reinventeze cu alternative mai puțin dăunătoare la țigări, cum ar fi vapes, bețișoare de tutun încălzite și achiziția sa de 15,7 miliarde de dolari a producătorului de pungi cu nicotină Swedish Match anul trecut. Acesta înfometează din ce în ce mai mult afacerea cu combustibili de cheltuieli. Veniturile sale din comerțul fără fum de tutun au trecut de la practic zero în 2015 la o treime din total. (Wellness este o eroare de rotunjire la mai puțin de 1 la sută). Susține o politică publică mai dură pentru a opri fumatul.
Pentru o companie căreia pare să-i placă să se ia la harță, PMI se află pe un teren mai solid atunci când susține că reglementările și interdicțiile de pe unele piețe privind alternativele cu risc redus, motivate în parte de suspiciunea față de sectorul tutunului, prelungesc fumatul țigărilor.
Olczak a subliniat luna trecută succesul unor țări precum Japonia și Suedia în schimbarea fumătorilor de la țigări la alternative. Opțiunile cu grad redus de nocivitate sunt controversate, dar prezintă mai puține riscuri pentru sănătate. O analiză sistematică a dovezilor a constatat că vaporii sunt mai eficienți în a-i ajuta pe fumători să renunțe la fumat decât plasturii sau guma de nicotină, lucru care a informat politica guvernului britanic (în timp ce a luat măsuri drastice, pe bună dreptate, împotriva utilizării lor de către copii). Sectorul tutunului, sau cel puțin anumite părți ale acestuia, poate pretinde, pe bună dreptate, că deține o expertiză în dezvoltarea de produse pe care fumătorii le vor folosi cu adevărat și în a-i determina să le încerce.
Aceasta este dezbaterea care trebuie să câștige în cadrul revizuirii PMI, mai degrabă decât renașterea ca un grup de wellness. Anul acesta, grupul și-a vândut participația la producătorul de vaccinuri Medicago, pe fondul sugestiilor că implicarea sa a împiedicat progresul companiei. Transformarea corporativă nu poate fi grăbită.
Sursa – www.ft.com