O organizație internațională care să unească companiile românești pentru o piață mai transparentă a mașinilor second hand

51

Cumpărătorii de mașini second hand din întreaga lume se confruntă cu aceeași problemă: fraudele sistematice comise de către vânzătorilor fără scrupule. Pentru a-și umfla marjele de profit aceștia comit tot felul de nereguli, iar cumpărătorii nu trebuie să caute foarte mult pentru a da peste vehicule cu documente falsificate, kilometraje date înapoi, sau mașini cu tot felul de informații ascunse.

 

Asociație de Informații Auto (AAI) a fost înființată pentru a educa cumpărătorii de mașini rulate și pentru a lupta împotriva fraudelor. Inițiativa își va începe misiunea internațională de a aduce mai multă transparență în piețele de mașini second hand pornind cu 5 țări europene: România, Cehia, Ungaria, Lituania și Polonia.

Motivul înființării asociației

 

După cum explică președintele asociației, domnul Matas Buzelis, scopul acestei organizații non-profit este de a aborda și rezolva problemele din piața de mașini second hand prin intermediul educației și al comunicării.

 

„Vânzătorii escoci de mașini second hand sunt obișnuiți să profite de asimetria informațională dintre ei și cumpărători, ceea ce duce în cele din urmă de cele mai multe ori la o dezamăgire completă a celor care le devin clienți. Mulți cumpărători de mașini rulate sunt prea naivi și nu conștientizează posibilele necazuri în care se pot afunda la achiziționarea unei mașini second hand. Am observat că problema fraudei aproape sistematice din acestă piață nu primește atenția necesară pentru a găsi soluții la nivel internațional și de aceea a fost înființată Asociația de Informații Auto” – explică domnul Buzelis.

Unește o paletă bogată de părți interesate

 

AAI reunește toate părțile interesate într-o încercare de a aduce mai multă transparență, claritate și încredere în piețele de mașini second hand din întreaga lume. De la instituțiile guvernamentale cehe și dealerii de mașini second hand până la firmele de IT din domeniul auto și companiile de date, toți sunt rugați să se alăture organizației la aaintelligence.org.

 

Matas Buzelis subliniază că beneficiind de o voce unită și puternică, orientată spre cumpărătorul de mașini rulate, a companiilor și instituțiilor de prestigiu din domeniul mașinilor second hand, situația de pe această piețe se poate schimba în bine. Structura nou înființată vizează factorii de decizie din diferite țări și din cadrul unor organizații globale.

Abordări diferite în funcție de țară

 

Potrivit președintelui Asociației de Informații Auto, nici o țară nu face suficient pentru a lupta împotriva escrocilor, în timp ce comerțul transfrontalier cu mașini rulate deține cea mai mare rată de fraudă (având o pondere de până la 50% de mașini cu kilometrajul dat înapoi). Mai mult, unele guverne nici măcar nu încearcă să protejeze cumpărătorii de mașini second hand. Domnul Matas Buzelis oferă exemplul perfect de abordare complet diferită a diverșilor membri ai Uniunii Europene.

 

„Comparația dintre Suedia și Germania vorbește de la sine. Ambele țări aparțin UE, dar sunt foarte diferite în ceea ce privește transparența pieței de mașini second hand. Mașinile importate din Suedia au o istorie ușor de urmărit în timp ce trecutul vehiculelor importate din Germania este de obicei ținut sub cheie departe de ochiul public. Ceea ce înseamnă că cei care-și cumpără o mașină importată din Germania își asumă un risc considerabil mai mare” – precizează domnul Buzelis.

 

Nu accidental este Germania mai expusă. Este de departe cel mai mare exportator de mașini second hand din Europa. Prin urmare, mașinile importate din Germania alcătuiesc cea mai mare cotă de mașini uzate importate în Republica Cehă.

Caută să protejeze interesul public

 

Există două moduri în care poate decurge experiența deținerii unei mașinii după achiziționarea unui vehicul rulat. Fie cumpărătorul este mulțumit de alegerea făcută, fie este dezamăgit dacă vehiculul a avut parte evenimente dubioase în trecut de care nu se știa și a avut nevoie rapid de lucrări costisitoare de întreținere. Pentru vânzătorii de mașini rulate nu există nici o amenințare sau risc în cadrul tranzacției de vânzare sau după. Mai mult, aceștia chiar par să fie protejați prin neglijență de către unele guverne care încă nu oferă informații suficiente despre istoricul autoturismelor identificate cu ajutorul numărului VIN – un demers care ar putea dezvălui starea reală a vehiculului în cazul în care ar returna un set complet de date.

 

Domnul Buzelis subliniază că primul și cel mai important motiv din spatele existenței unui număr de identificare unic al fiecărui vehicul este securitatea. Odată ce cumpărătorii sunt protejați sau au primit un istoric verificat al autoturismului în cauză, nivelul de fraudă ar trebui să se reducă semnificativ.

 

„Scopul nostru este să ne asigurăm că interesul public este protejat – nu invers. Iar pentru a face acest lucru trebuie să acționăm împreună cu instituțiile guvernamentale, cu dealerii respectabili din piață și firmele IT sau companiile de baze de date din industria automobilistică, inclusiv platforme clasificate, startup-uri și așa mai departe” – precizează Matas Buzelis din partea AAI.

 

Mai multe informații despre Asociația de Informații Auto:

 

Matas Buzelis

Președinte al Asociației de Informații Auto

matas@aaintelligence.org

 

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata