Canada frustrată presează Casa Albă pentru a menține conducta petrolieră a Marilor Lacuri deschisă

Canada împinge mai multe fronturi diplomatice împotriva eforturilor statului american Michigan de a închide o conductă transfrontalieră de petrol, a doua dispută de acest gen de când Joe Biden a devenit președinte american în ianuarie, complicând eforturile guvernelor de a lucra împreună pentru a reduce emisiile de carbon.

Conflictul legat de îmbătrânita, dar principala conductă evidențiază perturbările cauzate de o schimbare globală de la combustibilii fosili. Ambele guverne lucrează pentru a accelera tranziția energetică, dar industriile lor petroliere sunt interdependente, astfel încât o schimbare de politică într-o țară poate afecta aprovizionarea cu energie și echilibrul politic, în cealaltă.

Statele Unite importă mai mult țiței din Canada decât orice altă națiune, aproximativ 3,7 milioane de barili pe zi, sau aproximativ 80% din producția de țiței din Canada.

Strategia Ottawa, potrivit a patru surse familiare cu gândirea guvernului, este de a ridica în mod repetat problema Liniei 5 a Enbridge Inc cu numeroși omologi americani – inclusiv Biden – pentru a-i determina să facă presiuni asupra guvernatorului democratic din Michigan, Gretchen Whitmer, pentru a menține conductă deschisă.
În noiembrie anul trecut, Michigan a ordonat închiderea Liniei 5 până pe 13 mai, invocând riscul de mediu al unei posibile scurgeri în porțiunea de 6 km a liniei de 540.000 bpd care trece sub Strâmtoarea Mackinac din Marile Lacuri.

Casa Albă nu a dat semne că ar răspunde la rugămințile canadiene, așa că Ottawa are în vedere opțiuni mai drastice, inclusiv o amenințare de a invoca un tratat bilateral obscur pentru a menține Linia 5 în funcțiune sau de a interveni în disputa juridică care se desfășoară în prezent în instanțele americane.

Linia 5, care produce țiței și produse rafinate din Wisconsin către Sarnia, Ontario, prin Michigan, funcționează de aproape 70 de ani, dar oficialii din Michigan sunt din ce în ce mai alarmați de vârsta sa avansată.

Linia nu s-a scurs niciodată în strâmtoare, dar au existat cel puțin alte 8 deversări din 1980, conform datelor SUA Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration.
Negativitatea peste Linia 5 vine la doar trei luni după ce Biden a enervat industria canadiană a petrolului și a gazelor prin anularea unui permis pentru proiectul de conductă Keystone XL, mult întârziat, în prima sa zi de funcție.

Guvernul primului ministru canadian Justin Trudeau a acceptat cu reticență această decizie, chiar dacă a ucis mii de locuri de muncă în construcții și a înrăutățit relația Ottawa cu principala provincie producătoare de energie din Alberta.

Ottawa a decis să lupte public pentru a menține linia 5 deschisă, care – spre deosebire de Keystone – funcționează deja și este o legătură vitală în rețeaua de export a Enbridge care livrează marea majoritate a țițeiului din peticul de petrol din vestul Canadei către Statele Unite.
Oficialii guvernamentali canadieni sunt frustrați de cât timp petrec în această privință, au spus sursele.

Canada a discutat soarta conductei în zeci de întâlniri bilaterale, inclusiv 23 de întâlniri virtuale între parlamentari și membri ai Congresului SUA, potrivit unui purtător de cuvânt al ministrului canadian pentru resurse naturale, Seamus O’Regan.

„În mod clar, Linia 5 este o problemă importantă pentru guvernul Canadei … în același timp, trebuie să avansăm în mod cooperativ munca pe care o depunem în ceea ce privește acțiunile climatice”, a declarat ministrul mediului din Canada, Jonathan Wilkinson, pentru Reuters la începutul acestei luni.

Wilkinson a ridicat problema conductei pe 24 februarie în timpul unei întâlniri cu trimisul american pentru climă John Kerry. Trudeau a ridicat, de asemenea, Linia 5 cu Biden, când cei doi s-au întâlnit în februarie pentru a discuta despre transformarea încălzirii globale într-o prioritate comună. Premierul canadian a participat săptămâna trecută la un summit internațional al SUA privind clima, organizat de Biden.

Nici Kerry, nici Casa Albă nu au răspuns la o cerere de comentarii.

Enbridge din Calgary a refuzat să închidă conducta, argumentând că ordinul guvernatorului trebuie susținut de un judecător. Cazul se află în instanța federală americană, iar cele două părți au început medierea pe 16 aprilie.

Purtătorul de cuvânt al Enbridge, Ryan Duffy, a declarat că o soluție negociată ar fi în interesul tuturor părților.

Administrația lui Trudeau se gândește dacă să participe la contestația legală prin depunerea unui dosar amic sau a unui „prieten al instanței”, care ar expune în mod explicit motivele pentru care au sprijinit Enbridge, a declarat o sursă direct familiarizată cu această chestiune.

Ottawa are în vedere, de asemenea, invocarea Tratatului de conducte de tranzit din 1977, care nu a fost niciodată folosit, conceput pentru a opri oficialii publici americani sau canadieni să împiedice fluxul de petrol în tranzit.

„Guvernul federal continuă să aibă un rol de jucat și apreciem ceea ce au făcut până acum”, a spus Enbridge’s Duffy.
Linia 5 este esențială pentru alimentarea cu combustibil pentru regiunea Marilor Lacuri de pe ambele părți ale frontierei, ajutând la aprovizionarea unei zone cu o populație de peste 40 de milioane de oameni.

Militanții ecologiști sunt de mult îngrijorați că Linia 5 ar putea avea scurgeri în strâmtoare. Whitmer, un aliat al lui Biden, a făcut închiderea acesteia o promisiune cheie în campania sa de guvernator din 2018.

Wilkinson, după întâlnirea cu Kerry, a declarat reporterilor că „problema din Michigan este guvernatorul”.

Ambasadorul Canadei Kirsten Hillman și ministrul infrastructurii Catherine McKenna s-au întâlnit separat cu Whitmer, dar nu și-a schimbat poziția.

O purtătoare de cuvânt a lui Whitmer a declarat pentru Reuters că guvernatorul stă în spatele deciziei sale de a închide conducta.

Enbridge a spus că închiderea liniei 5 ar cauza deficiențe de combustibil și creșteri ale prețului gazului și va necesita 15.000 de camioane și 800 de vagoane pe zi pentru a înlocui livrările către Ontario. Michigan ar avea nevoie, de asemenea, de transport cu camionul pentru a contabiliza pierderea livrării de propan, în timp ce rafinăriile din Ohio și Michigan ar trebui să asigure aprovizionarea de la alți furnizori.

Scott Archer, agent de afaceri la Local 663 Pipefitters Union din Sarnia, care găzduiește trei rafinării din Ontario, a descris Linia 5 drept „măduva spinării a infrastructurii Ontario” în mărturia deputaților canadieni.

„Închiderea Liniei 5 îmi va ucide, de fapt, orașul natal … și multe alte locuri ca acesta în Canada și SUA”, a spus el.

Sursa: Reuters
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata