Încă din anul 2010, revista Forbes a numărat 403 miliardari din SUA pe lista sa anuală de bogați. În acest an, au fost 735, o creștere de patru cincimi. Cu toate acestea, numărul inspectorilor angajați de Internal Revenue Service pentru a verifica declarațiile fiscale complexe – cele depuse de ultra-bogați și de corporații – a scăzut cu aproape jumătate în aceeași perioadă, ajungând la aproximativ 2.600. În jocul de-a șoarecele și pisica în ceea ce privește respectarea obligațiilor fiscale în SUA, șoarecii au avut câștig de cauză.
Strategia „defund the IRS” urmărită de republicanii din Congres timp de mai bine de un deceniu a avut efecte dăunătoare pe două fronturi: cel mai evident, asupra serviciului pentru clienți al agenției, despre care contabilii din timpul sezonului fiscal vă vor spune că este îngrozitor, dar și asupra capacității sale de a efectua audituri complexe.
Cu toate acestea, acest lucru ar trebui să se schimbe cu o infuzie de noi fonduri pentru IRS, în valoare totală de 80 de miliarde de dolari în următorul deceniu, datorită Legii privind reducerea inflației semnată de președintele Joe Biden anul trecut. Aceasta se compară cu un buget anual de 14,3 miliarde de dolari anul trecut. Pisica tocmai a primit multă frișcă.
Mai mult de jumătate din bani au fost alocați pentru aplicarea legii și, dacă existau îndoieli cu privire la planul de joc al agenției, acestea au fost risipite odată cu publicarea în aprilie a unei noi strategii de operare și instalarea unui nou comisar plin de energie, Danny Werfel – un birocrat de mare zbor sub administrațiile anterioare, care a fost rechemat din sectorul privat după o perioadă ca consultant de management.
„Vom concentra resursele de aplicare a IRA pe angajarea contabililor, avocaților, inginerilor, economiștilor și oamenilor de știință din domeniul datelor necesare pentru a urmări persoanele cu venituri mari și cu averi mari, parteneriatele complexe și marile corporații care nu plătesc impozitele pe care le datorează”, a declarat Werfel la publicarea noii strategii.
În 2019, IRS a declarat că doar 0,7% dintre contribuabilii care câștigau 1 milion de dolari sau mai mult au făcut obiectul unui audit, o cifră care a scăzut de la 7,2% în 2011. Pur și simplu nu a avut destui oameni cu nivelul de expertiză necesar pentru a intra și a elimina contabilitatea fiscală dubioasă, ca să nu mai vorbim de a lupta cu batalionul de consilieri și avocați pe care cei bogați îi aduc inevitabil atunci când sunt provocați.
Iar cantitatea și lungimea declarațiilor fiscale nu a făcut decât să crească în timp ce pisica dormea. Numărul tot mai mare de parteneriate, folosite de proprietarii de afaceri mici și mai puțin mici și de investitori pentru a evita dubla impozitare asociată cu corporațiile tradiționale, este un domeniu în care IRS a rămas mult în urmă.
Auditurile contează. Acestea extrag mai mulți bani pentru a finanța guvernul federal, limitând necesitatea de a crește taxele pentru toată lumea. În anul fiscal încheiat în septembrie 2022, cele 708 309 audituri pe care IRS le-a finalizat au dus la 30,2 miliarde de dolari în taxe suplimentare recomandate. Cele 80 de miliarde de dolari din Legea privind reducerea inflației pentru IRS nu reprezintă cheltuieli, ci investiții. Aceasta va duce la venituri fiscale suplimentare de 180 de miliarde de dolari în deceniu, conform previziunilor Biroului de buget al Congresului, acoperind costul subvențiilor pentru energia verde care au fost elementul central al legislației.
Werfel a semnalat că ratele de audit vor reveni mai aproape de nivelurile istorice, iar abordarea de această dată va fi semnificativ mai sofisticată. Lista sa de obiective de angajare sugerează de ce. Inginerii și oamenii de știință de date pe care vrea să îi aducă în agenție – și cele 12,4 miliarde de dolari din cele 80 de miliarde de dolari alocate în mod special pentru IT – ar trebui să ridice un efort de a folosi învățarea automată și inteligența artificială pentru a detecta modelele de evaziune fiscală și fraudă.
IRS a construit instrumente pentru a conecta diferiții participanți la afacerile de afaceri, de exemplu, pentru a vedea dacă acestea au fost folosite pentru a se sustrage de la plata impozitelor, dar anterior a trebuit să se bazeze pe furnizori externi costisitori – cum ar fi Palantir – pentru asistență în detectarea fraudei. Instrumentele centralizate mai bune ar trebui, de asemenea, să contribuie la concentrarea auditurilor asupra cazurilor în care este probabil ca recuperările de taxe neplătite să fie cele mai mari.
Schimbarea treptată a ratelor de audit nu se va întâmpla peste noapte. Angajarea și formarea numărului necesar de inspectori va dura câțiva ani. Și în timp ce, dacă toate celelalte lucruri sunt egale, Legea privind reducerea inflației poate ajunge să dubleze forța de muncă a IRS, nu este deloc ultimul cuvânt în materie de bani.
Contribuabilii bogați și contabilii lor s-au jucat rapid și fără menajamente cu codul fiscal, deoarece știu că au puține șanse de a fi prinși
Defundarea IRS a fost întotdeauna o modalitate de a defunda guvernul pe furiș, motiv pentru care republicanii par a fi gata să continue să încerce să taie pânzele agenției. Revocarea celei mai mari părți a finanțării suplimentare se află pe o listă de cereri făcute de Camera Reprezentanților condusă de republicani în cadrul discuțiilor privind ridicarea plafonului datoriei federale. Și vor exista întotdeauna târguieli cu privire la restul bugetului IRS, unde creșterile anuale ar putea fi menținute sub rata inflației, cel puțin.
Dar este mai probabil ca acest lucru să limiteze îmbunătățirile serviciilor pentru clienți pentru toată lumea decât să descurajeze conducerea IRS de a viza evaziunea fiscală a celor bogați.
Agenția spune că ratele de audit au „scăzut la niveluri care erodează conformitatea voluntară”, ceea ce reprezintă un mod politicos de a spune că contribuabilii bogați și contabilii lor au jucat rapid și liber cu codul fiscal, deoarece știu că au puține șanse de a fi prinși. Acest lucru nu mai pare a fi un pariu sigur. Pisica nu mai este departe, iar șoarecii ar fi înțelept să se joace frumos.
Sursa – www.ft.com