Cheltuielile de consum din Marea Britanie au crescut la aproximativ jumătate din ritmul inflației în aprilie, deoarece prețurile în creștere rapidă au continuat să suprime cererea, chiar dacă sectorul de agrement a înregistrat un „impuls reînnoit”, potrivit noilor date sectoriale.
Valoarea vânzărilor cu amănuntul a crescut cu 5,2% în anul până în aprilie, potrivit cifrelor compilate de KPMG și publicate marți de organismul comercial British Retail Consortium. Acest lucru se compară cu cifra inflației principale din martie de 10,1%.
Helen Dickinson, director executiv la BRC, a declarat că inflația a menținut „volumele … în scădere atât pentru produsele alimentare, cât și pentru cele nealimentare, deoarece clienții au continuat să-și ajusteze obiceiurile de cheltuieli”.
Cumpărătorii au cheltuit mai mult în magazine în timp ce au primit mai puțin de când prețurile au început să urce în 2021. În martie, valorile vânzărilor au crescut cu 16% față de februarie 2020, înainte de pandemie, în timp ce volumele au scăzut cu 0,8%, potrivit celor mai recente date oficiale.
Paul Martin, șeful departamentului de comerț cu amănuntul la KPMG, a declarat că comercianții cu amănuntul vor spera că încoronarea regelui Carol al III-lea, cele trei sărbători bancare din luna mai și semnele că presiunile inflaționiste se diminuează vor spori semnificativ încrederea consumatorilor „suficient pentru a începe să vedem o creștere reală și profitabilă”.
Cifrele BRC se potrivesc cu datele privind cheltuielile de consum urmărite de Barclays, compania de plăți, care monitorizează aproape jumătate din toate tranzacțiile cu carduri de credit și de debit din Marea Britanie.
Aceste cifre, care, spre deosebire de datele BRC, includ servicii precum restaurantele și barurile, au arătat că cheltuielile au crescut cu 4,3 la sută luna trecută.
Abbas Khan, economist britanic la Barclays, a declarat că, în timp ce inflația ridicată continuă să comprime veniturile disponibile reale ale gospodăriilor și să constrângă consumul, „datele sugerează că unele buzunare ale economiei, în special sectorul de agrement, s-au bucurat de un impuls reînnoit în aprilie”.
Cheltuielile pentru facturile de utilități au crescut cu 34% de la an la an, reflectând creșterea prețurilor la energie. Ca urmare, multe gospodării au fost nevoite să reducă alte achiziții, cum ar fi cele de alimente, unde vânzările au crescut cu 5,5%, cu mult sub inflația alimentară care se situează la aproape 20%.
Cu toate acestea, cheltuielile pentru divertisment au înregistrat o creștere anuală „considerabilă” de 12% în aprilie, potrivit Barclays, pe care a atribuit-o nivelurilor scăzute din aceeași lună a anului trecut, când Covid-19 încă împiedica cererea.
Britanicii au rezervat, de asemenea, mai multe vacanțe, cheltuielile pentru bilete de avion crescând cu 32,1% față de aceeași lună a anului trecut, o accelerare față de creșterea de 28,5% înregistrată în martie.
Sursa – www.ft.com