Una dintre cele mai importante organizații auto din Marea Britanie a acuzat comercianții cu amănuntul că umflă prețul motorinei la pompă, în ciuda faptului că prețurile cu ridicata ale combustibilului au scăzut sub costul benzinei.
Potrivit RAC, prețurile la motorină în aprilie au fost în medie de 159,4p pe litru în Marea Britanie, față de 146,5p pentru un litru de benzină. Dar prețurile en-gros pentru motorină la sfârșitul lunii se situau la 104,9p pe litru, mult sub 111,2p pentru benzină.
Cercetarea RAC susține preocupările mai largi că retailerii de carburanți din Marea Britanie au profitat de o schimbare în așteptările consumatorilor, conform căreia motorina ar rămâne la un preț mai mare decât benzina, în ciuda faptului că prețurile au scăzut acum în linie cu alți carburanți rafinați.
Calculele sale au arătat că marja medie a comercianților cu amănuntul pentru motorină a crescut la 22p pe litru, de peste trei ori mai mult decât media pe termen lung, potrivit lui Simon Williams de la RAC. „Acest lucru este greu de justificat pentru ei și la fel de greu de înghițit pentru șoferii diesel”, a spus el.
Creșterile de preț ale motorinei au depășit costul în creștere rapidă a țițeiului și a benzinei în 2022, în urma invaziei la scară largă a Moscovei în Ucraina, deoarece rafinăriile rusești au fost cea mai mare sursă unică de aprovizionare cu motorină în Europa de Vest la acel moment.
Intervenția RAC vine în contextul în care o investigație a Autorității pentru Concurență și Piețe privind costurile de vânzare cu amănuntul a carburanților se apropie de finalizare. Autoritatea de reglementare urmează să își publice concluziile până la 7 iulie.
Un raport anterior al CMA a găsit puține dovezi de probleme pe piața cu amănuntul a carburanților, concluzionând în linii mari că prețurile ridicate de anul trecut au fost o reflectare a războiului din Ucraina și a volatilității de pe piețele globale de energie.
Dar, în ultimele luni, RAC a evidențiat impactul pe care îl au comercianții cu amănuntul de carburanți din supermarketuri asupra pieței mai largi, care nu mai sunt la fel de competitivi în ceea ce privește prețurile cum erau odată.
Cifrele din industrie au declarat că așa-numitele patru supermarketuri mari – Tesco, Sainsbury’s, Asda și Morrisons – au devenit mai puțin competitive în ceea ce privește prețurile la pompă, deoarece se confruntă cu o concurență sporită în vânzarea de produse alimentare de la rivalii cu prețuri reduse, cum ar fi Aldi și Lidl.
Asda și Morrisons au fost, de asemenea, ambele cumpărate de investitori susținuți de capital privat în ultimii ani, lăsându-le cu împrumuturi semnificative de plătit.
Tesco, Sainsbury’s, Asda și Morrisons nu au răspuns la o solicitare de comentarii.
Gordon Balmer, directorul executiv al Petrol Retailer Association, care reprezintă stațiile de alimentare independente, a declarat că supermarketurile reprezintă aproximativ 45% din toate vânzările de benzină și motorină din țară.
„Datorită cotei lor de piață, supermarketurile sunt lideri în materie de prețuri și, în multe cazuri, membrii noștri le vor folosi ca repere pentru prețurile la pompă atunci când operează în aceeași zonă”, a declarat Balmer. „Această dinamică se schimbă acum”.
Sursa – www.ft.com