Royal Dutch Shell pariază pe expertiza sa în comerțul cu energie electrică și creșterea rapidă pe piețele de hidrogen și biocombustibili, pe măsură ce se îndepărtează de petrol, mai degrabă decât să se alăture rivalilor într-o luptă pentru activele de energie regenerabilă, au spus surse ale companiei.
Shell și rivalii săi europeni caută noi modele de afaceri pentru a-și reduce dependența de combustibilii fosili și fac apel la investitorii preocupați de perspectivele pe termen lung pentru o industrie sub presiune intensă pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră.
Shell își va prezenta strategia pe 11 februarie și, spre deosebire de Total și BP, compania se va concentra mai mult pe a deveni un intermediar între producătorii de energie curată și clienți decât investirea a miliarde în proiecte regenerabile, au spus sursele, oferind detalii nedeclarate încă ale planului.
Shell a anunțat în octombrie că își va spori cheltuielile cu energie cu emisii reduse de carbon până la 25% din cheltuielile totale de capital până în 2025 și sursele au spus că acest lucru se va traduce în peste 5 miliarde de dolari pe an, în creștere de la 1,5 miliarde la 2 miliarde de dolari acum.
Cu toate acestea, compania anglo-olandeză își va menține producția generală de petrol și gaze în mare parte stabilă pentru următorul deceniu pentru a-și finanța tranziția energetică, deși gazul va deveni o parte mai mare a mixului, au declarat sursele pentru Reuters.
O purtătoare de cuvânt a Shell a refuzat să comenteze detaliile noii strategii a companiei înainte de anunțurile din februarie. Între timp, BP intenționează să-și reducă producția de petrol cu 40% până în 2030 și a eliminat echipa sa principală de explorare a petrolului și a gazelor pentru a se concentra asupra surselor regenerabile de energie, cheltuielile cu energia cu emisii reduse de carbon urmând să crească de 10 ori la 5 miliarde de dolari în viitor deceniu.
În timp ce marile companii petroliere europene implementează strategii pentru a supraviețui într-o lume cu emisii reduse de carbon, investitorii și analiștii rămân sceptici cu privire la capacitatea lor de a transforma modele de afaceri vechi de secole și de a triumfa pe piețele de energie deja aglomerate.
Esențiale în planurile Shell sunt experiența sa în tranzacționarea tuturor tipurilor de energie de la petrol la gaze naturale și electricitate și vasta sa rețea de vânzare cu amănuntul, care are mai multe puncte de vânzare decât oricare dintre cele mai mari două lanțuri alimentare din lume, Subway și McDonald’s.
Shell este deja cel mai mare comerciant de energie din lume, activitate pe care o numește „marketing”. Comercializează aproximativ 13 milioane de barili de petrol pe zi, sau 13% din cererea globală înainte de pandemie, folosind una dintre cele mai mari flote de cisterne.
Este cel mai mare comerciant de gaze naturale lichefiate (GNL), cumpără și vinde energie electrică, biocombustibili, substanțe chimice și credite de carbon și își propune acum să își folosească poziția de pol pentru a capta o bucată mare din piața energiei cu emisii reduse de carbon, cu creștere rapidă.
„Viitorul energiei este deosebit de strălucitor pentru marketingul nostru și pentru afacerile noastre orientate către clienți, unde avem deja o scară largă. Deci, vom accelera un plan de creștere care este deja în desfășurare ”, a declarat în octombrie directorul executiv Ben van Beurden.
Tranzacționarea a fost esențială pentru companiile petroliere de zeci de ani, permițându-le să își folosească operațiunile globale pentru a profita rapid de schimbările de cerere și ofertă. Tranzacțiile Shell l-au ajutat să evite prima pierdere trimestrială din al doilea trimestru al anului 2020 chiar dacă, consumul a scăzut din cauza epidemiei de coronavirus.
Cu toate acestea, analiștii spun că divizia de tranzacționare Shell se va confrunta cu o provocare, deoarece în prezent depinde în mare măsură de vânzările de produse rafinate de combustibili fosili, care reprezintă, de asemenea, o mare parte din emisiile sale de carbon.
„Shell se confruntă cu alegeri dificile cu privire la modul de echilibrare a fluxului de numerar de tranzacționare care utilizează produsele petroliere, în timp ce încă mai are operațiuni cu consum intensiv de carbon”, a declarat analistul JP Morgan Christyan Malek. „Dar, datorită amplorii, bazei de clienți și distribuției lor, pot fi mult mai flexibili.”
În același timp, Shell intenționează să-și sporească baza de consumatori prin extinderea afacerii sale de furnizare a energiei electrice pentru case și a rețelei sale de puncte de încărcare a vehiculelor electrice, precum și prin semnarea de contracte de cumpărare a energiei pe termen lung (PPA).
Shell are deja 45.000 de puncte de vânzare cu amănuntul în întreaga lume, mult mai mult decât rivalii săi europeni și intenționează să adauge încă 10.000 până în 2025.
În calitate de mare producător de biocombustibili, Shell dorește să-și intensifice producția de combustibil produs din plante și deșeuri ca sursă alternativă de energie pentru transport, au spus sursele.
Shell’s mizează și pe creșterea viitoare a hidrogenului, au spus sursele. În timp ce încă este o piață de nișă, hidrogenul a atras un interes imens în ultimele luni ca o alternativă curată la gazele naturale pentru industria grea și transporturi.
Hidrogenul, și așa-numitul hidrogen verde, care este fabricat exclusiv cu energie regenerabilă, vine cu costuri ridicate și provocări de infrastructură, deși Shell investește deja.
Impulsul său se va concentra inițial pe Europa, unde dezvoltă un hub cu hidrogen în Hamburg, Germania și este una dintre mai multe firme care dezvoltă un hub în Rotterdam, în Olanda. De asemenea, caută să se extindă în Statele Unite și Asia.
Statul SUA California, de exemplu, susține lansarea vehiculelor cu pilă de combustibil cu hidrogen pentru a-și atinge obiectivele climatice, în timp ce țări precum Coreea de Sud și Japonia pariază puternic pe hidrogen ca și combustibil alternativ.
Sursele nu au indicat nicio țintă pentru creșterea producției Shell de hidrogen sau biocombustibili.
La fel ca Shell, rivalii, inclusiv BP, Total, Eni din Italia și Repsol din Spania intenționează, de asemenea, să se extindă pe piețele de hidrogen și biocombustibili, precum și să adauge puncte de încărcare a vehiculelor electrice pentru a genera noi venituri în afara petrolului.
Cu toate acestea, Shell nu va urmări aceleași obiective ambițioase pe care le au unii dintre rivalii săi europeni pentru adăugarea capacității eoliene și solare și va acorda prioritate tranzacționării și vânzării de energie electrică, au spus sursele.
Shell este precaut cu privire la investițiile puternice în proiecte regenerabile în care nu va avea niciun avantaj competitiv special față de alte companii petroliere sau companii de utilități, cum ar fi Iberdrola din Spania și Danemarca Orsted, care devin deja producători semnificativi de energie verde.
Shell își va extinde în continuare capacitatea de regenerare, în special în parcurile eoliene offshore, unde crede că are un avantaj după ani de zile de exploatare a câmpurilor petroliere offshore, dar afacerea se va concentra mai degrabă pe profitabilitate decât pe dimensiuni, au spus sursele.
„Shell va avea câteva ținte volumetrice, dar nu acesta este obiectivul”, a declarat un oficial senior al companiei pentru Reuters. „O concentrare unică pe volumul capacității de producere a energiei regenerabile ar putea fi periculoasă și ne-ar putea conduce la câteva oferte negative”
BP dorește să-și mărească capacitatea de producere a surselor regenerabile de 20 de ori până în 2030, în timp ce Total își propune să aibă 100 gigavati (GW) din capacitatea brută de producere a energiei regenerabile până în 2030.
Cu toate acestea, investitorii sunt îngrijorați de faptul că ar putea lupta pentru a-și atinge proiecțiile de profit investind în proiecte costisitoare din surse regenerabile, care de obicei au rate de rentabilitate mai mici decât petrolul.
Shell a oferit câteva detalii despre noua sa strategie pe 29 octombrie, inclusiv un plan de reducere a producției sale de petrol și gaze la nouă hub-uri, reducerea numărului de rafinării la șase de la 14 și creșterea afacerii sale de marketing.
Compania a anunțat, de asemenea, planuri de reducere a forței de muncă cu până la 9.000 de angajați, sau aproximativ 10%, până în luna august a acestui an, ca parte a unei revizuiri largi de reducere a costurilor cunoscută sub numele de Project Reshape.