În contextul legăturilor dintre marile oraşe şi economia ţărilor lor, mulți consideră că Frankfurt este centrul financiar al UE și, prin urmare, inima economică a acesteia. Același lucru se poate spune și despre capitalele noastre naționale și despre două sau trei dintre cele mai mari orașe din fiecare stat membru. Într-adevăr, cea mai mare parte a bogăției spaniole este concentrată în Madrid și Barcelona. Dar depinde oare viitorul UE numai de acestea?
Noi, Socialiștii & Democrații, suntem convinși că nu este – și nu poate fi – așa. De fapt, Spania va fi o societate de succes atunci când vom debloca întregul potențial al națiunii noastre – de la Madrid până la regiunile ultraperiferice, cum ar fi Insulele Canare și zonele rurale din Murcia. Același lucru se aplică cu siguranță și UE, de la Frankfurt până la regiunile cele mai nordice ale Finlandei și la zonele afectate de urgența climatică în care trăim, în special satele și orașele mici care suferă din cauza incendiilor și inundațiilor devastatoare din Polonia, Croația și Grecia.
UE s-a născut ca un proiect cu o inimă socială. Astfel, ea a reușit să își convingă cetățenii că nu este ceva abstract, ci, dimpotrivă, ceva de mare folos pentru fiecare dintre ei în parte. Mai întâi de pe ruinele celui de-al Doilea Război Mondial și din nou după încheierea Războiului Rece.
Una dintre cele mai bune întruchipări ale tuturor acestor lucruri a fost și rămâne politica de coeziune. Milioane de europeni și-au găsit locuri de muncă în IMM-uri sprijinite de fondurile de coeziune, copiii au putut rămâne în școli, vieți au fost salvate în spitale construite cu bani din politicile de coeziune, iar oamenii au folosit infrastructura UE îmbunătățită cu aceste mijloace pentru a merge la aceste școli și spitale.
În acest sens, Comisia Europeană a publicat recent cel de-al 9-lea raport privind coeziunea economică, socială și teritorială, oferindu-ne ocazia de a face un bilanț și de a rezuma factorii cheie în ceea ce privește această mare politică europeană.
-În primul rând, trebuie să o spunem cu voce tare: nu ucideți politica de coeziune. Unele grupuri din dreapta spectrului politic al UE pun în mod deschis sub semnul întrebării necesitatea acestui instrument major de investiții. Mai rău – pe lângă aceasta – apare tendința îngrijorătoare de a lua bani pentru alte nevoi legitime și urgente cu care se confruntă Uniunea noastră.
Este adevărat că redresarea economică în urma pandemiei, criza energetică și toate celelalte consecințe ale invaziei rusești în Ucraina necesită, fără îndoială, utilizarea banilor UE. Cu toate acestea, pentru Grupul S&D, acest lucru nu poate fi făcut – de regulă – cu prețul epuizării fondurilor de coeziune destinate investițiilor pentru viitor.
De fapt, acesta este primul loc la care se gândesc factorii de decizie politică de dreapta atunci când vine vorba de găsirea de bani pentru a aborda fiecare criză majoră cu care ne confruntăm. Acest lucru se datorează parțial credinței tradiționale greșite conform căreia politica de coeziune este o politică de economisire pentru unele state membre și o politică de cheltuieli pentru restul.
O soluție avantajoasă pentru ambele părți
Un exemplu de situație „win-win” pentru muncitorii polonezi și cetățenii bulgari: este adevărat că noile tramvaie din Sofia au fost finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională. Dar este, de asemenea, adevărat că aceste tramvaie au fost fabricate și livrate la Sofia de o companie poloneză din orașul Bydgoszcz.
-În al doilea rând, ar trebui să continuăm cu PIB-ul ca unic indicator pentru a stabili dacă o regiune are nevoie de bani europeni pentru dezvoltarea sa? Aceasta este o întrebare pe care trebuie să o discutăm pentru viitorul politicii de coeziune. În plus față de PIB, ar trebui să definim, de asemenea, un set de indicatori care să ia în considerare aspecte socio-economice precum rata șomajului, nivelul de educație și accesul la asistență medicală? Și ce-ar fi să adăugăm aspecte climatice și de mediu, cum ar fi gradul de expunere a unei regiuni la efectele schimbărilor climatice și care sunt nevoile sale de adaptare la aceste schimbări?
Regiunile noastre diferă foarte mult și la fel și nevoile lor; a lăsa totul bazat exclusiv pe PIB ar putea să nu fie cea mai bună soluție în viitor.
-În al treilea rând, se întâmplă adesea ca zonele metropolitane ale marilor capitale europene să fie înconjurate de zone vulnerabile cu indicatori socio-economici slabi. Acestea sunt ceea ce numim disparități intra-regionale. Această problemă trebuie abordată de viitoarea politică de coeziune prin mobilizarea potențialului economic de pretutindeni și prin crearea de locuri de muncă de calitate.
-În al patrulea rând, cum rămâne cu o mai mare implicare a autorităților locale și regionale în decizia, implementarea și monitorizarea utilizării fondurilor? Aceasta ar fi o modalitate mai bună de a investi mai inteligent, de a crește absorbția fondurilor UE și de a aduce rezultatul mai aproape de problemele reale ale cetățenilor.
-În al cincilea rând, problema urgentă a depopulării. Politica de coeziune trebuie să investească în capitalul uman; asigurând dreptul oamenilor de a rămâne în regiunile lor, echilibrând astfel creșterea între regiunile UE. Asigurarea conectivității, cum ar fi conexiunile la internet de mare viteză, inclusiv în zonele muntoase și rurale, este de o importanță esențială. După ani de zile în care ne-am concentrat eforturile în zonele urbane, a sosit momentul să ne extindem atenția și să acordăm un rol relevant Agendei teritoriale 2030 pentru UE, așa cum a cerut recent Parlamentul European.
Aşadar, toate aceste întrebări au fost puse pe masă. Socialiștii & Democrații au răspunsurile și credem că a nu lăsa pe nimeni în urmă nu este doar un slogan. Este o agendă politică pe care suntem pregătiți să o respectăm. Dacă UE eșuează în politica de coeziune, acesta ar fi un cadou de neiertat pentru extrema dreaptă.
Sursa: euobserver.com