Cum devenim rezilienți în fața provocărilor?

,,Reziliența reprezintă o constelație de caracteristici personale care protejează indivizii de efectele potențial negative ale stresorilor.” (Ivan Robertson)

Atunci când ne contruntăm cu noi provocări este important să adoptăm o setare mentala optimistă care  promovează reziliența emoțională și abilitatea de a ne adapta cu succes.

Această abordare ajută la adoptarea unor strategii eficiente de coping la situații de viață stresante. Studiile efectuate în acest domeniu arată că o perspectivă optimistă are un efect de atenuare a impactului pe care îl au factorii stresori prin îmbunătățirea mecanismelor adaptative, cum ar fi: coping-ul prin rezolvarea de probleme, reglarea emoțională, stilul de viață sănătos și flexibilitatea. Există o strânsă asociere între optimism și o toleranță mai crescută la durere, în cazul pacienților cu diagnostic de cancer.

Recomandările specialiștilor:

  1. Fii optimist: optimismul învățat este o abilitate inter-conectată cu motivația. Oamenii optimiști se implică în eforturi constructive.
  2. Practică zilnic compasiunea față de ceilalți. Aceasta, nu este doar o atitudine morală și un gest de bunăvoință, ci beneficiile sale se extind atât către beneficiar, cât și spre sursă. Dalai Lama susține că: ,,Dacă vrei ca ceilalți să fie fericiți. Dacă vrei să fii fericit, oferă compasiunea ta.” Compasiunea este un elixir care promovează: recunoștința și starea de bine.
  3. Implică-te activ în acțiuni umanitare:  ajutându-i pe cei din jur este calea practică prin care traducem compasiunea noastră în fapte. Oamenii se gândesc mai puțin la propria lor persoană în timp ce interacționează cu cei aflați în suferință. In felul acesta dezvoltăm sentimentul nostru comunitar și interesul social.
  4. Fii recunoscător:  recunoștința are abilitatea minunată de a energiza coping-ul și asigură pozitivitate în timpul celor mai sumbre perioade în care ne confruntăm cu provocări, prin aprecierea aspectelor valoroase ale vieții. Ajută la așezarea lucrurilor într-o perspectivă gestionabilă.
  5. Învață când să abordezi o situație prin: acceptare, curaj sau înțelepciune;

Acest aspect este accentuat în Rugăciunea Serenității: ,,Doamne, acordă-mi Seninătatea de a accepta lucrurile pe care NU le pot schimba, CURAJ să schimb lucrurile pe care le pot schimba si INTELEPCIUNEA de a vedea diferența dintre ele.” De exemplu, în pandemie cineva care traversează o perioadă dificilă, poate găsi o formă de eliberare, prin acceptarea faptului că pandemia va dura o vreme destul de îndelungată, prin curaj: face lucrurile necesare pentru a fi în siguranță și prin înțelepciune: distinge cu claritate între ce este și ce nu este controlabil.

  1. Practică iertarea celor din jur și iertarea de sine: atunci când o persoană este dominată de sentimente de furie sau alte trăiri negative este mai puțin deschisă spre a experimenta percepția optimistă asupra vieții. Iertarea ajută la eliberarea de resentimente, fiind extrem de benefică și iertarea de sine.
  2. Incepe fiecare zi cu o atitudine pozitivă: într-o stare de liniște și pace interioară, cu gânduri optimiste, iar ziua ta se poate îndrepta într-o direcție mult mai încurajatoare.

În concluzie, reziliența reprezintă un pattern de sentimente, gânduri și comportamente învățate. Această abilitate se poate dezvolta prin participarea la training-uri specializate.

Reziliența implică focusarea atenției într-un mod mai productiv, adică pe provocările care pot fi soluționate, în prezentul ,,aici și acum”. În loc să devenim stresați de toate aspectele vieții cu care ne confruntăm, putem învăța să compartimentăm și să prioritizăm problemele care necesită a fi rezolvate.

Autor: Magda Mînzatu, Psiholog

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata