Management-ul sindromului de epuizare: rolul grijei față de sine

Instalarea sindromului de epuizare poate fi explicată prin metafora bateriei: activitățile de la locul de muncă ne consumă bateria energetică, dar există și activități care pot contribui la re-încărcarea sa. Dacă nu reușim să ne re-încărcăm periodic, bateria noastră va ajunge să fie complet golită de energie. Dacă se întâmplă acest lucru înseamnă că am dezvoltat burnout-ul. În acest moment este important să ne concentrăm pe starea noastră de bine. În cazul în care bateria noastră s-a golit, nu mai poate furniza energia necesară pentru responsabilitățile de la locul de muncă și cele din viața de zi cu zi. Prin îmbunătățirea stării noastre de bine devenim mai rezilienți la stress-ul trăit la locul de muncă.

Studiile arată că următoarele tipuri de activități contribuie la recuperarea din burnout:

  • Activitățile recreative precum: coloratul, cititul, vizionarea de emisiuni tv, filme și odihna;
  • Activitățile sociale: includ interacțiunea cu prieteni și familia, scopul este acela de a dezvolta relații suportive care să ne sprijine în lupta cu stress-ul.
  • Activitățile fizice: sportul poate reduce efectele nedorite ale stress-ului;

Recuperarea de zi cu zi, pare a fi mult mai eficientă decât așteptarea weekend-ului sau concediului: pauzele dese sunt mai utile decât vacanțele anuale mai lungi. De asemenea, se recomandă să se evite utilizarea acasă a telefonului în interes de serviciu. Alte strategii recomandate în recuperarea din burnout sunt următoarele:

detașarea mentală și fizică de solicitările venite de la locul de muncă, imediat după încheierea programului;

– aderarea la un stil de viață sănătos: dietă echilibrată, exerciții fizice zilnice și suficient somn și odihnă.

ghidarea religioasă sau spirituală, în cazul unor persoane poate fi de real ajutor, de exemplu: meditația, rugăciunea, participarea la ceremonii religioase sau la grupuri-suport.

Stadiile recuperării din burnout (după Bernier):

  1. A recunoaște că există o problemă: angajații susțin că își dau seama că ceva nu este în regulă cu ei; se simt obosiți și copleșiți de simptomele psihologice și fizice ale burnout-ului care au continuat să crească în intensitate și astfel au ajuns să-și dea seama că se confruntă cu sindromul de epuizare.
  2. Distanțarea de locul de muncă: după ce angajații și-au dat seama că există probleme la locul de muncă, au decis să ia o pauză. Pentru cei mai mulți angajați, a constat în concediu medical, dar uneori chiar și în depunerea cererii de demisie. Angajații învață să se detașeze psihologic de presiunea venită de la locul de muncă.
  3. Restaurarea sănătății: angajații au raportat că au dormit în exces, s-au odihnit mai des. Au început să desfășoare activități relaxante, care aveau legătură cu hobby-urile lor și au practicat regulat exerciții fizice.
  4. Chestionarea valorilor: angajații reflectă asupra vechilor valori și depun eforturi în sensul introducerii de schimbări. Au pus sub semnul întrebării: ce este important pentru ei și de ce? După aceea, au căutat înțelesul noilor valori. În acest moment, încep să acorde o nouă semnificație sănătății lor.
  5. Explorarea posibilităților profesionale: angajații caută noi oportunități profesionale care să se alinieze cu noul lor set de valori.
  6. A face o pauză. A face o schimbare: angajații renunță la vechiul loc de muncă;

Tehnica evaluării nivelului energetic pe planurile: fizic, mental, emoțional și spiritual, îi ajută pe angajați să învețe să își recunoască simptomele epuizării înainte de a se ajunge la instalarea burnout-ului. Este imposibil să evităm pe deplin stress-ul de la locul de muncă, prin urmare este recomandat să solicităm la nevoie: sprijin de specialitate. Este foarte important să prevenim apariția burnout-ului. Momentele regulate de reîncărcare a bateriei, ajută la menținerea unei baterii mai rezistente în timp. De asemenea, însușirea unor tehnici de management al stress-ului, al timpului și grija față de starea noastră de bine pot fi de mare ajutor.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata