În 2023, piața de ecommerce este definită de o serie de schimbări, printre care se numără faptul că românii iau decizii de cumpărare mai lent, dar cumpără mai des și în cantități mai mari online, segmentul de lux are vânzări spectaculoase, iar magazinele online își schimbă focusul pe promovarea produselor care aduc profituri mai mari. Astfel, în acest an, piața de ecommerce va crește cu 20% față de anul precedent și față de perioada pandemică, potrivit unei analize realizate de TRUDA, o platformă care identifică produsele profitabile din magazinele online.
Principalele previziuni pentru ecommerce-ul românesc în 2023
1. Piața de comerț electronic este în creștere cu 20%.
Industria comerțului electronic din România continuă să crească organic, având în vedere că românii și-au format obiceiul de a cumpăra online, iar încrederea lor în plata cu cardul a crescut semnificativ. Astfel, în actualul context economic, estimările TRUDA arată că piața de ecommerce va crește cu 20% în acest an față de anul trecut și cu 15% față de 2020, când, din cauza pandemiei, cele mai multe cumpărături din magazinele fizice au fost făcute online.
2. Magazinele online se concentrează pe produsele care aduc profituri mai mari
Având în vedere concurența din ce în ce mai mare în mediul online și, prin urmare, costul de promovare a crescut cu 30% în primele luni ale anului, magazinele online se concentrează pe promovarea produselor care aduc venituri și profituri consistente. Aceste produse sunt identificate cu ajutorul unor tehnologii avansate, cum ar fi TRUDA, o tehnologie unică în România, care indică și clasifică produsele în categorii precum venituri mari, venituri medii, fără venituri, super promovat, promovat normal, promovat slab, nepromovat; ROAS (return on ad spend) – cu tag-uri precum ROAS mare, ROAS mediu, ROAS mic, fără ROAS, venituri (venituri mari, venituri medii, fără venituri), preț, produse în trend, produse eroice, produse toxice și produse profitabile, platforma având peste 12 tag-uri pentru fiecare produs.
„În publicitatea online, algoritmii Google și Facebook tind să se „îndrăgostească” de un număr mic de produse care generează un trafic ridicat, dar nu neapărat vânzări. Iar în contextul economic actual, marcat de o inflație ridicată și o posibilă criză economică, magazinele online trebuie să acționeze strategic pentru a nu arunca banii pe fereastră sau, mai exact, în promovarea unor produse fără rentabilitate. Pentru rezultate mai bune cu bugete de marketing mai mici, TRUDA analizează și identifică produsele profitabile, sugerând campanii potrivite pentru promovarea lor și generând o creștere a vânzărilor de 30% sau mai mult”, a declarat Cătălin Macovei, fondator TRUDA și specialist în marketing digital cu peste 10 ani de experiență.
3. Segmentul produselor de lux înregistrează vânzări spectaculoase
Vânzările pentru produsele de lux au crescut cu 50% pe piața românească de ecommerce în ultima perioadă, datorită interesului tot mai mare al românilor pentru achiziționarea unor astfel de produse din magazinele online. Astfel, cele mai cumpărate produse din categoria produselor de lux sunt cele din categoriile îmbrăcăminte, încălțăminte, ceasuri și parfumuri, unde valoarea medie a comenzii este de 2.200 de lei.
4. Consumatorilor români le este mai greu să ia decizii de cumpărare
Inflația ridicată a schimbat semnificativ comportamentul românilor atunci când fac cumpărături online. Anterior, utilizatorii online aveau cinci interacțiuni cu o marcă înainte de a cumpăra un produs, dar acum există șapte puncte de interacțiune cu marca în procesul de cumpărare până la plasarea și confirmarea comenzilor pentru produsele de valoare mai mică.
„Cumpărarea impulsivă a scăzut atât din cauza inflației, cât și a faptului că multe dintre cele mai căutate produse se găsesc pe mai multe site-uri web. Prin urmare, consumatorii români aleg acum cu mult mai multă atenție de unde cumpără produse online și fac multe cercetări despre produsul dorit și despre magazin înainte de a plasa o comandă. Pentru că acest comportament de cumpărare va domina în online, recomand magazinelor online să aibă grijă de imaginea lor și să investească în îmbunătățirea experienței și loialității clienților, dar și să analizeze ce produse aduc vânzări și profit și să le promoveze, lucru pe care îl pot face prin tehnologia noastră, care îi ajută să vândă mai mult”, spune Cătălin Macovei, fondator TRUDA.
5. Românii cumpără mai multe produse la prețuri mai mici
Deja o tendință în ecommerce-ul românesc, achiziționarea tot mai frecventă de produse online va fi reprezentativă în acest an, având în vedere că tot mai mulți români și-au dezvoltat obiceiul de a cumpăra online.
Cu toate acestea, din cauza inflației, românii preferă să cumpere produse la prețuri mai mici, dar în cantități mai mari, în special produse din categoriile food, health & bio, fashion și beauty, nișe în care valoarea medie a coșului de cumpărături este mai mare, în medie între 150 lei și 220 lei.
În acest sens, pe măsură ce tot mai mulți consumatori se orientează către produse mai puțin costisitoare, magazinele online cu prețuri mai mici vor fi avantajate, mărindu-și vânzările prin comercializarea unui stoc mai mare de produse.
În concluzie, piața de comerț electronic din România își urmează trendul ascendent, dar concurența online este în creștere, având în vedere potențialul pe care îl oferă. De aceea, în actualul context economic, Cătălin Macovei, fondatorul TRUDA și unul dintre cei mai cunoscuți experți în marketing digital, recomandă companiilor care dețin magazine online să investească în promovarea produselor care generează profituri constante, chiar dacă numărul comenzilor scade, să direcționeze bugetele de marketing către canalele de promovare care generează venituri rapid și către categoriile de produse relevante pentru clienții magazinului și pentru fidelizarea clienților.
Sursa – www.romaniajournal.ro