Consiliul Concurentei recomanda modificarea legislatiei pentru a permite liberalizarea vânzarilor cu pret redus si pentru eliminarea tuturor taxelor care nu au o legatura directa si imediata cu prestatia comerciantilor in relatia acestora cu furnizorii, a declarat marti (29 septembrie 2009) la o conferinta de presa, Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, prezentând concluziile unei analize sectoriale referitoare la comertul cu produse alimentare.
În urma finalizarii unei investigatii vizând cunoasterea sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare, declansata in luna martie 2008, Consiliul Concurentei recomanda eliminarea taxei pentru acoperirea cheltuielilor de extindere-modernizare a retelei de magazine, precum si a celei percepute furnizorului pentru acoperirea, intr-un fel sau altul, a riscului nevânzarii produselor.
De asemenea, recomanda eliminarea clauzei clientului cel mai favorizat, care nu permite acum furnizorului sa-si vânda produsele la un pret mai mic decât cel negociat cu un retailer, care obtine in acest fel “garantia” ca in magazinele sale consumatorii gasesc “cel mai mic pret” din piata.
Consiliul Concurentei considera ca prin clauza clientului cel mai favorizat si practicarea taxelor de raft, “sunt induse costuri suplimentare, artificiale pentru comertul traditional, influentând negativ capacitatea acestuia de a concura cu reprezentantii comertului modern (super si hipermarketuri, discounteri)”, a aratat inspectorul de concurenta Roxana Ilie.
Din informatiile colectate de Consiliul Concurentei rezulta ca, pe termen scurt, furnizorii obtin profituri suplimentare, acceptând includerea in contract a clauzei celui mai favorizat client. Ei includ valoarea acestor taxe in costul complet al produsului respectiv. În acest context, Consiliul Concurentei apreciaza ca “responsabilitatea alocarii spatiului la raft trebuie sa ramâna in sarcina comerciantului, pentru a garanta tratamentul egal al furnizorilor”.
În cadrul acestei analize a Consiliului Concurentei, declansata in scopul identificarii unor eventuale practici in stare sa distorsioneze mediul concurential si, ca urmare, sa aiba efecte negative asupra consumatorilor, opt categorii de produse au fost considerate ca având un impact important asupra obiceiurilor de consum ale populatiei:
lapte, oua, carne de porc, carne de pasare, ulei, mezeluri, pâine si vin. Au fost culese informatii de la peste 250 de societati comerciale si asociatii profesionale. Societatile chestionate fac parte din toate palierele lantului de productie si comercializare a produselor alimentare, reprezentând atât producatori, cât si distribuitori, comercianti cash-and-carry si comercianti cu amanuntul.