Fanii marilor cluburi de fotbal din toată lumea au intrat în jocul echipelor favorite și au cheltuit sute de milioane de dolari pentru a deține crypto-token-uri sau jetoane virtuale, dacă am forța o traducere în limba română.
În contextul financiar, se estimează că au fost cheltuite peste 350 de milioane de dolari pentru aceste monede virtuale eliberate de cluburile de fotbal, conform unei analize realizate către cei de la BBC.
Concret, unele dintre aceste jetoane virtuale sunt comercializate pentru a oferi cumpărătorului avantaje și în lumea reală, dar criticii spun că aceste avantaje sunt nesemnificative – unul a oferit șansa de a vota melodii pentru a fi ascultate pe stadioane.
Până în momentul de faţă, în cele cinci ligi europene majore, 24 de cluburi diferite au lansat sau iau în considerare lansarea de jetoane-virtuale pentru fani, inclusiv opt echipe din Premier League.
Majoritatea oferă jetoane asemănătoare unei criptomonede specifice clubului. Monedele virtuale pot fi cumpărate și vândute, iar valoarea lor crește și scade în funcție de cerere și ofertă.
Unele cluburi, cum ar fi Manchester City, vând și obiecte de colecție digitale cunoscute sub numele de NFT (non-fungibile tokens).
Din punct de vedere organizatoric, majoritatea cluburilor care oferă active virtuale către fani s-au înscris la o companie numită Socios care organizează vânzarea inițială și tranzacționarea ulterioară a monedelor virtuale – dar și alte platforme, inclusiv Binance și Bitci, sunt în creștere.
Aşadar, Cei de la Socios au declarat pentru BBC News că a vândut monede în valoare de 270-300 de milioane de dolari prin aplicația lor. Din păcate nu divulgă și valoarea de bani merg direct la cluburi.