Aerostar Bacău a marcat împlinirea a 15 ani de la primul zbor oficial al prototipului avionului MiG 21 Lancer, variantă modernizată (dotare tehnică de bord, armament şi ergonomică) a supersonicului de vânătoare MiG 21 aflat în serviciul flotei aeriene a României. Decolarea şi aterizarea respectivul zbor a avut loc de pe pista Aeroportului din Bacău.
Programul de modernizare a fost iniţiat de Ministerul Apărării Naţionale, prin Statul Major al Forţelor Aeriene Române, în anul 1992, iar derularea sa, începută doi ani mai târziu, avea ca scop realizarea unui avion militar modernizat, dar şi prelungirea şi menţinerea în serviciu a 110 asemenea aparate de zbor pe o perioadă de zece ani.
„Deşi au trecut 15 ani, programul se arată a fi un succes din punct de vedere tehnic şi calitativ, atât din punct de vedere al execuţiei la termen, cât şi al nivelului sistemului”, a declarat marţi, 24 august, Grigore Filip, preşedinte – director general al firmei Aerostar.
Potrivit acestuia, „saltul tehnologic reprezentat de modernizarea MiG 21 Lancer s-a reflectat direct atât în perfecţionarea realizată în tehnica, tehnologia de luptă şi asigurarea nivelului de instruire a piloţilor români la nivelul ţărilor membre ale NATO cu vechime, dar şi în punerea în valoare a potenţialului specialiştilor români, între care mulţi băcăuani, din domeniul aviaţiei”.
„În acelaşi timp, Aerostar a devenit un nume căutat pe piaţa globalizată a producţiei şi mentenanţei în domeniul aviaţiei”, a precizat Grigore Filip.
Timp de mai bine de 30 de ani, până la aplicarea programului Lancer, compania băcăuană Aerostar se făcuse cunoscută prin montajul şi, apoi, fabricarea completă, în mai multe variante, a avioanelor uşoare şi de antrenament YAK – 52, din care s-au livrat până acum, înregistrându-se un adevărat record în domeniu, mai bine de 1.800 de bucăţi.
În ultimii ani, Aerostar şi-a dezvoltat poziţia de producător pentru aviaţia civilă, devenind furnizor de componente, aerostructuri şi ansambluri pentru industria de aviaţie globală. În acelaşi timp, societatea s-a dezvoltat şi ca bază de întreţinere pentru avioane civile de mari dimensiuni. În anul 2009, exportul a reprezentat 61 la sută din totalul vânzărilor realizate de Aerostar.
SC Aerostar SA Bacău, firmă specializată în prezent în fabricaţie, modernizare şi mentenanţa de avioane, a trecut în iunie 2010 la implementarea unui alt proiect important, cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, care vizează extinderea capacităţilor de fabricaţie şi asamblare de aerostructuri destinate, însă, aviaţiei civile.
Valoarea proiectului este de 20,974 milioane de lei. Din această sumă, asistenţa financiară nerambursabilă acordată din Fondul European de Dezvoltare este de 5,938 milioane de lei, iar cea de la bugetul de stat atinge 831.390 de lei, restul banilor, 8,997 milioane lei, fiind din resursele proprii ale firmei băcăuane.
Componentele proiectului, a cărui derulare va dura 30 de luni, includ crearea unei noi capacităţi de producţie, un hangar având o suprafaţă de peste 5.200 metri pătraţi, extinderea capacităţilor de producţie pentru fabricarea pieselor din tablă a subansamblelor de structuri şi extinderea sectorului de prelucrări mecanice, prin achiziţionarea de maşini – unelte în comandă numerică, de echipamente de control în coordonate şi a unor unelte specializate pentru producţia la aeronave.
„Proiectul se integrează investiţiilor având un grad înalt de inovare şi permite obţinerea de valoare adăugată mare şi diversificarea gamei sortimentale, contribuind, astfel, la întărirea poziţiei Aerostar pe piaţa producţiei din industria de aviaţie”, spunea, cu prilejul lansării proiectului, într-o declaraţie, Grigore Filip, preşedinte – director general firmei băcăuane.