Salariile CFR-ului vor fi disponibile pe carduri până luni, anunță subsecretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia
“Situația actuală este sub control. Deși am avut discuții cu sindicatele și le-am explicat că întâmpinăm dificultăți în ceea ce privește încasările la CFR Călători și CFR Marfă, din cauza faptului că infrastructura feroviară este finanțată prin taxa de utilizare a acestei infrastructuri, iar banii de la CFR nu au fost încă transferați către CFR Infrastructură, așa cum am promis liderilor sindicali, cel târziu luni salariile vor fi disponibile pe cardurile lor”, a declarat Axinia.
Reprezentantul Ministerului Transporturilor a menționat că s-a depus efort pentru stabilizarea plăților salariale și că acest obiectiv ar fi fost atins dacă nu ar fi existat “această problemă cu încasările la CFR Călători”.
“Până luni, salariile vor fi achitate. La CFR Călători s-a efectuat o plată inițială de 50%, iar restul va urma să fie plătit luni. Aceeași procedură se va aplica și pentru CFR Infrastructură și CFR Marfă”, a adaugat el.
Conform afirmațiilor lui Axinia, datoriile acumulate de CFR Marfă față de CFR Infrastructură se ridică la aproximativ 30 milioane lei, iar cele ale CFR Călători sunt estimative la circa 300 milioane lei; totuși, au început deja plățile din partea celor din urmă către infrastructură.
De asemenea, Constantin Axinia a avertizat angajații care participau la grevă că acțiunile lor pot avea consecințe severe asupra viitorului sistemului feroviar românesc.
“Oprirea trenurilor nu face bine nici lor personal și nici imaginii companiei feroviare. Acest lucru riscă să disperseze puținii pasageri rămași care folosesc transportul feroviar. Vreți să pierdem atât transportul de persoane cât și cel marfar? Facem toate eforturile necesare pentru revitalizarea ambelor tipuri de transport”, a subliniat el.
Oficialul ministerial a specificat faptul că orice escaladare a situației prin oprirea suplimentară a trenurilor va atrage responsabilitate penalizatoare asupra celor implicați.
“Asta poate duce până la reducerea salariului sau chiar desfacerea contractelor individuale de muncă. Cei care pun în pericol siguranța circulației vor suporta consecințe grave”, precizând astfel importanța respectării reglementarilor interne ale companiei feroviare.
Axinia consideră că nu există greve spontane în domeniul feroviar: “În urma investigațiilor legate de opririle din Gara de Nord am constatat o legaturã între sindicate si aceste acţiuni neautorizate.”
El i-a îndemnat pe angajații care doresc să protesteze să o facã legal: “Dacă liderii sindicali doresc să organizeze o grevã oficialã s-o facã conform legislației; suntem deschiși negocierii.”
Subsecretarul le-a reamintit angajaților despre responsabilitatea pe care o au față de activitatea companiei: “Aceste întreruperi pot afecta grav traficul atât al pasagerilor cât și al mărfurilor.”
Axinia clarificase anterior faptul că protestele recente nu constituie greve propriu-zise ci mai degrabã opriri temporare ale circulației în anumite zone precum Brașov sau Sighișoara.
“Din cele șapte trenuri afectate inițial patru sunt deja operaționale iar trei urmează să revinã rapid pe traseu pentru evitarea perturbării circulației,” asigurând astfel publicul despre normalizarea serviciilor feroviare.