Autoritățile fiscale ar trebui să se concentreze pe optimizarea proceselor de colectare și rambursare a TVA-ului, nu pe impozitarea cheltuielilor indirecte, susține Silvia Ichimescu, partener în cadrul Departamentului de Audit și Servicii Conexe al Nexia International, o companie de top în domeniul consultanței contabile la nivel global.
Într-o conferință de presă desfășurată miercuri (11 noiembrie 2009), Ichimescu a subliniat că „Fiscul din România ar trebui să își redirecționeze atenția către eficientizarea sistemelor pentru colectarea și restituirea TVA-ului, similar cu ceea ce se practică în Olanda.” Această temă a fost discutată într-o întâlnire româno-turcă organizată de Nexia International.
Silvia Ichimescu a evidențiat gravitatea situației actuale din România: „O companie poate fi nevoită să aștepte luni întregi pentru recuperarea TVA-ului.” Ea a menționat că sumele implicate pot ajunge până la 200.000 de euro pentru fiecare firmă, mai ales în sectorul imobiliar. Întrebată dacă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a fost consultată pe această temă, Ichimescu a confirmat acest lucru și a adaugat că răspunsul primit s-a limitat la reluarea verificărilor.
Dinu Petre, reprezentant al casei de avocatură „Cunescu, Balaciu și Asociații”, partener al Nexia International, a subliniat diferența dintre România și alte țări europene: „În multe state europene termenul maxim pentru rambursarea TVA este de 15 zile fixe; însă în România acest termen poate fi extins până la șase luni sau chiar mai mult.”
Conform datelor disponibile pe site-ul ANAF la data de 30 iunie 2009, existau peste 8.700 de cereri active pentru rambursarea TVA-ului totalizând peste 4.28 miliarde lei. Dintre acestea:
– 4.747 cereri (54.5%) erau în termen legal,
– 858 cereri (9.8%, echivalente cu aproximativ 685 milioane lei) erau suspendate,
– iar restul de 3.108 cereri (35.7%), însumând peste 2.54 miliarde lei aveau depasit termenul legal.
Pe data menționată anterior (11 noiembrie), filialele din România și Turcia ale Nexia International au organizat o dezbatere axată pe tema “Investiții în România – oportunități și riscuri”.
Nexia International reprezintă o rețea globală formată din contabili independenți, auditori și consultanți care activează în peste 100 țări prin intermediul celor aproximativ 520 birouri deschise mondialmente. Fondată în anul 1971 prin fuziunea firmelor Oppenheim Appel Dixon & Associates din SUA cu Spicer & Pegler din Marea Britanie, compania oferise servicii esenţiale unui număr semnificativ dintre firmele financiare importante din Londra şi New York.
Divizia românească include acum trei firme afiliate care oferă servicii complementare: Consulting R Group (audit financiar şi servicii conexe), casa juridică Cunescu Balaciu şi Asociaţii (consultanţă legală) şi KG Audit & Accounting (contabilitate şi audit financiar). Consulting R Group este primul membru al rețelei Nexia International activând în Romania încă din anul 2005; KG Audit & Accounting s-a alaturat retelei locale in ianuarie anul trecut.