Consumatorii vor plăti o taxă de reziliere a contractului de prestări servicii

Consumatorii trebuie să plătească o taxă de reziliere a contractului de prestări servicii, în sumă fixă, dacă solicită rezilierea înainte de expirarea perioadei minime pentru care a fost încheiat contractul, se arată într-un comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) referindu-se la recente modificări legislative.

Este vorba despre Legea 161/2010 care modifică art. 84 din Legea 296/2004 privind codul consumului şi Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori. Conform legii, dreptul consumatorului la denunţarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înţelegere între părţi.

Anumite clauze sunt expres prevăzute în lege ca fiind abuzive şi sunt considerate nule de drept. Astfel, sunt considerate abuzive numai taxele de reziliere fără justificare economică, impuse de operatorul economic pentru a ţine consumatorul captiv. Nu sunt abuzive acele clauze care prevăd returnarea contravalorii unor beneficii acordate consumatorului la semnarea contractului, dacă valoarea acestor beneficii este cuantificabilă şi echitabilă prin raportarea la produse sau servicii similare de pe piaţă.

Totodată, legea 161/2010 completează lista clauzelor considerate abuzive cu prevederea contractuală conform căreia consumatorii trebuie să plătească o taxa de reziliere a contractului de prestări servicii, în sumă fixă, dacă solicită rezilierea înainte de expirarea perioadei minime pentru care a fost încheiat contractul.

Conform aceluiaşi act normativ, instanţa de judecată se pronunţă cu privire la caracterul abuziv al unei clauze contractuale şi poate dispune măsuri reparatorii: modificarea sau anularea respectivei clauze şi/sau aplicarea de sancţiuni contravenţionale.

În ceea ce priveşte contractele aflate în derulare, ANPC subliniază că modificarea actului normativ nu duce la anularea automată a taxei de reziliere.

Modificările legislative sunt aplicabile atât contractelor aflate în derulare, cât şi contractelor încheiate după 22 iulie, data intrării în vigoare a actului normativ.

Citește și
2 Comentarii
  1. Silviu Radu spune

    In urma intrarii in vigoare a prezentei legi, am vrut sa realizez doua dintre contractele mele de voce la operatorul rosu de telefonie mobila.

    Acestia au schimbat taxa fixa de reziliere in taxa variabila de despagubire. Adica nu mai platesti 150 de euro pentru reziliere ci aceeasi suma proratata pentru lunile ramase pana la expirarea contractului. Mai precis 150 de euro, impartit la numarul de luni de perioada contractuala (12 sau 24), inmultit cu numarul de luni ramase pana la expirarea contractului.

    Eu am spus ca o taxa fixa de reziliere nu o platesc pentru ca este ilegala, iar una variabila nu face obiectul accordului intre parti, iar ei refuza sa imi rezilieze contractul fara a-mi exprima eu accordul cu privire la noua taxa de despagubire.

    Ce as putea face? Stie cineva?

  2. Alex spune

    @Silviu:
    Sunt in aceeasi situatie. Mergi la OPC, si depune o plangere.

    Cu toate ca… am depus o asemenea plangere catre OPC Bucuresti, mi s-a raspuns ca se cerceteaza si… cam atat. Au trecut de mult cele 30 de zile in care trebuia sa primesc un raspuns, OPC-ul doarme in pace.
    Ce se mai poate face in situatia asta? Dumnezeu stie.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata