Consumul românilor ar putea creşte cu 0,2%, în perioada sărbătorilor de iarnă

Cheltuielile românilor de sarbatori ar putea creste moderat in sezonul sarbatorilor de iarna din acest an, cu circa 0,2%, in contextul in care efectul psihologic al crizei economice a atras schimbari fundamentale in comportamentul de consum la nivel european, se arata in raportul Deloitte privind tendintele de consum in perioada sarbatorilor de iarna “Craciun 2009 – A sosit momentul redresarii?”.

Potrivit raportului, media de crestere in Europa de Est este estimata la 0,7%. În aceste cheltuieli sunt incluse cumparaturile de cadouri, produse alimentare, bauturi si activitati de divertisment. “Doua treimi dintre europeni si 58% dintre români intentioneaza sa isi limiteze cheltuielile de sarbatori, pe fondul atmosferei actuale de criza.
Este insa o concluzie de suprafata, in conditiile in care 79% dintre respondenti nu se tem de pierderea locului de munca, si peste jumatate dintre ei nu au datorii. În consecinta, principala cauza a nivelului scazut de consum este starea de spirit, care a atins un nivel minim”, se mentioneaza in raport.

Potrivit Delloite, este o concluzie importanta in contextul campaniilor de promovare pe care le realizeaza operatorii de retail si producator, si mesajele lor trebuie sa promoveze produse utile la preturi mici, oferind astfel consumatorilor asigurari cu privire la chibzuinta achizitiilor lor.
Aflat la a 12-a editie, studiul Deloitte a inclus in acest an 18 state din Europa de Vest, Europa de Est si Africa de Sud. Un studiu similar a fost realizat si in Statele Unite, România aflându-se la a doua editie.

Informatiile au fost adunate in perioada septembrie 2009 (ultima saptamâna) – octombrie 2009 (prima saptamâna), cu ajutorul unui chestionar structurat si al unui esantion selectat in baza anumitor criterii (518 de persoane au fost intervievate in România si peste 17.500 persoane in total). Realizat pe fondul unui mediu economic exceptional, studiul a analizat starea de spririt a respondentilor si intentiile lor de consum (cadouri, alimente si bauturi, precum si activitati de divertisment) in sezonul sarbatorilor de iarna din acest an.

Pe fondul crizei globale economice si financiare, consumatorii din cele 18 state au adoptat o atitudine mult mai prudenta. “Asistam la nasterea unui nou tip de consumator, care prefera produsele utile si durabile, care renunta la achizitiile impulsive si analizeaza cu atentie deciziile de cumparare, cântarind preturile, calitatea si plus -valoarea pe care o aduc produsele inovatoare.

Criza s-a dovedit a fi o experienta de invatare pentru consumator, iar noile sale obisnuinte vor continua si dupa iesirea din criza. Pentru operatorii de retail si companiile din industria bunurilor de consum, provocarea va fi sa se adapteze noilor cerinte si sa readuca piata la nivelul de consum anterior crizei”, a spus George Mucibabici, presedinte Deloitte România.

Printre noile tendinte identificate in studiu se remarca utilizarea tot mai frecventa a Internetului si a canalelor noi de media pentru a stabili cel mai bun pret. Consumatorii prefera produse care respecta principiile dezvoltarii sustenabile si ale comertului echitabil. De asemenea, marcile proprii ale retailerilor câstiga teren in defavoarea marcilor nationale, datorita pretului mai mic, care devine astfel pret de referinta.

“Competitia dintre retaileri se va intensifica dramatic. În ciuda declinului, operatorii au inaugurat noi centre de distributie, au lansat noi concepte de retail, iar rata de utilizare a Internetului creste.
Oferta se fragmenteaza si creste intr-un ritm mult mai accelerat decât cererea, care stagneaza. Vânatoarea dupa clienti a inceput, iar succesul va depinde de eficienta promotiilor si a politicii celui mai bun pret.

Companiile care nu vor raspunde prea bine asteptarilor pietei vor avea de suferit la nivelul profitabilitatii”, a declarat Gilles Goldenberg, coordinator al studiului Deloitte la nivel european.
“Deloitte” este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intrega lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii – audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. Aceste firme sunt firmele membre Deloitte Touche Tohmatsu (“DTT”), o uniune de firme (Swiss Verein).

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata