Potrivit unui proiect de ordin emis de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), furnizorii de energie vor fi obligați să comunice clienților că, începând cu 1 aprilie 2025, prețurile reglementate vor fi eliminate. Această obligație de comunicare ar putea deveni efectivă începând cu 1 noiembrie, oferind astfel consumatorilor timp pentru a se adapta la schimbările viitoare în structura tarifară.
Obligațiile furnizorilor de energie
Conform noului proiect de ordin al ANRE, începând cu 1 noiembrie, furnizorii de energie electrică vor trebui să informeze clienții despre expirarea plafonării prețurilor pe 1 aprilie 2025 și să le prezinte opțiunile disponibile pentru schimbarea furnizorului. Această măsură are ca scop creșterea transparenței și pregătirea consumatorilor pentru evoluțiile din piața energetică.
Totuși, această inițiativă a stârnit critici din partea experților. Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, a afirmat că ANRE încearcă să evite responsabilitatea, delegând furnizorilor sarcina de a informa consumatorii. „A pune furnizorii să comunice cu consumatorii este echivalent cu a numi lupul paznic la oi”, a declarat Chisăliță.
Ce vor trebui să comunice furnizorii lunar
Proiectul prevede ca furnizorii să informeze lunar clienții despre expirarea plafonării prețurilor și să le comunice noul tarif care va intra în vigoare. În plus, aceștia vor trebui să ofere instrucțiuni clare despre modul de comparare a ofertelor de pe piață, pentru ca utilizatorii să poată face alegeri bine fundamentate. Criticii avertizează că aceste măsuri ar putea genera costuri suplimentare, ce se vor regăsi în facturile finale ale consumatorilor.
Deși responsabilitatea informării consumatorilor revine ANRE conform legislației, se pare că aceasta a ales să transfere această sarcină furnizorilor. Aceasta ridică semne de întrebare cu privire la nivelul de transparență și echitate al furnizorilor, în special având în vedere că aceștia ar putea fi tentați să promoveze propriile oferte, în detrimentul altor opțiuni mai favorabile.
Ce trebuie să conțină informările
Informațiile transmise clienților vor include detalii clare despre prețurile finale pentru energia electrică sau gazele naturale în vigoare, defalcate pe componente precum prețul energiei, tarifele pentru servicii de rețea și sistem, precum și impozitele și contribuțiile aplicabile. Aceste informații vor contribui la o transparență mai mare și vor ajuta consumatorii să înțeleagă modul în care se formează prețul final al energiei.
Clienții vor fi, de asemenea, informați despre dreptul lor de a încheia un contract de furnizare a energiei sau gazelor în regim concurențial, fie cu furnizorul actual, fie cu altul ales de ei. Procesul de schimbare a furnizorului va fi prezentat ca fiind simplu și fără costuri, fără a necesita modificări tehnice, indiferent de furnizorul ales. Vor fi incluse și detalii despre opțiunile de negociere directă a contractului sau acceptarea unei oferte propuse.
În plus, consumatorii vor primi recomandări pentru utilizarea aplicațiilor web de tip „Comparator oferte-tip”, gestionate de ANRE, care le permit să analizeze și să compare diferitele oferte de furnizare a energiei sau gazelor naturale disponibile pe piață, oferindu-le mai multe opțiuni pentru a face alegeri informate.