În acest an, se estimează că turismul internațional este așteptat să își revină complet, recuperând scăderile suferite în timpul pandemiei. Estimările inițiale indică chiar o creștere de 2% peste nivelurile din anul 2019. Cu toate acestea, această prognoză rămâne condiționată de ritmul de redresare din Asia și de evoluția riscurilor economice și geopolitice existente, conform Barometrului turismului realizat de Organizația Națiunilor Unite pentru Turism (UNWTO).
De altfel, pentru turiști, această revigorare a turismului ar putea însemna prețuri mai mari și călătorii cu avioane aglomerate către destinații turistice populare și plaje ocupate. În schimb, pentru investitori, aceste perspective sunt extrem de pozitive.
Astfel, „Am creat două coșuri de 15 acțiuni, denumite BEACH, cu o pondere egală pentru a vedea cum s-au comportat acestea în ultimele 12 luni în comparație cu acțiunile globale. BEACH este un acronim în engleză al site-urilor de rezervări (cum ar fi Booking, Expedia, Airbnb), divertisment (Disney, Live Nation Entertainment, Las Vegas Sands), companii aeriene (Delta Airlines, Ryanair, American Airlines), linii de croazieră (Carnival Cruises, Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line) și acțiuni hoteliere (Marriott, Hilton, Intercontinental), precizează Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Iar, unul din coșuri a fost destinat investitorilor globali axați pe SUA, cei descriși mai sus, iar celălalt pentru acțiuni mai mult axate pe Europa (de la Amadeus IT la Accor). Compoziția exactă se regăsește în graficul de mai jos. Ambele au depășit performanța medie a acțiunilor globale în acest an (+25%), coșul global BEACH câștigând aproape 56%, iar cel european 50%, depășind chiar și NASDAQ 100, care a crescut cu aproape 39% în ultimele 12 luni” spune Bogdan Maioreanu, comentator de piață eToro.
Sunt „vacanțe de răzbunare”
Succesul acțiunilor BEACH este strâns legat de redresarea continuă a turismului după sfârșitul pandemiei. Anul 2023 a fost caracterizat de o redresare puternică. Iar încasările din turismul internațional au atins aproximativ 1,4 trilioane de dolari, conform estimărilor preliminare. Această cifră reprezintă aproximativ 93% din nivelul de 1,5 trilioane de dolari înregistrat de diversele destinații turistice în 2019.
Tendința de a pleca în vacanțe de „răzbunare” după un an 2020 claustrofobic și un 2021 cu restricții de călătorie se estompează, dar rămâne activă, conform unui studiu realizat de Deloitte. În 2021, aproape jumătate dintre turiștii de vară au indicat că au fost motivați de nevoia de „evadare după izolare”. Cu toate acestea, efectul de „răzbunare” a scăzut constant, iar până în sezonul de vacanță din 2023, doar 11% au declarat că încearcă să recupereze călătoriile ratate. Este probabil ca această tendință de normalizare să continue și în 2024.
2024 va fi mai bun decât 2023
Toţi profesioniștii din industria turismului prevăd un an bun, conform celui mai recent sondaj UNWTO Tourism Confidence Index.
În contextul acestui sondaj, marea majoritate (67%) dintre profesioniștii din turism au indicat perspective mai bune sau mult mai bune pentru 2024 în comparație cu 2023. În timp ce aproximativ 28% se așteaptă la performanțe similare. Se estimează că Europa va fi din nou motorul rezultatelor pozitive în 2024, mai ales cu găzduirea Jocurilor Olimpice de vară din 2024 la Paris, conform barometrului UNWTO.
În plus, aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen de liberă circulație pentru aeroporturi și porturi ar putea atrage un număr crescut de turiști în aceste țări.
Pentru investitorii individuali români, perspectivele pozitive de creștere ale sectorului sunt deosebit de importante. În ultimul sondaj eToro Retail Investor Beat, se arată că 36% dintre aceștia declară că dețin acțiuni în sectorul de consum discreționar care include și companiile din industria turismului. De asemenea, 5% dintre investitori se pregătesc să alocate mai mult capital pentru acțiunile din acest sector în 2024.
Sursa: www.capital.ro