Cele mai mari opt aeroporturi din Marea Britanie au planuri de a transporta cu aproape 150 de milioane de pasageri în plus pe an, echivalentul a 300.000 de avioane jumbo în plus, într-un pariu că obiectivele climatice nu vor opri industria.
O analiză a Financial Times a proiectelor lor de extindere a constatat că, împreună, ar putea gestiona 387mn de pasageri anual, o creștere de peste 60% față de 240mn de călători care au folosit aeroporturile în 2019.
Cifrele evidențiază modul în care aeroporturile plănuiesc o perioadă de creștere fulminantă, în ciuda pierderilor financiare semnificative din timpul pandemiei. De asemenea, ele demonstrează modul în care industria consideră că o creștere transformațională este încă posibilă în perioada premergătoare termenului limită din 2050 pentru ca Regatul Unit să ajungă la emisii nete de gaze cu efect de seră zero.
Mai mult de o treime din această creștere ar proveni din megaproiectul propus de Londra Heathrow pentru construirea unei a treia piste de aterizare. Acest lucru ar crește capacitatea de pasageri de pe cel mai mare aeroport din Marea Britanie la 142mn pe an, comparativ cu 81mn pe care le-a gestionat în 2019 înainte de pandemia de coronavirus. Aeroportul a întrerupt planificarea în 2020, deoarece Covid-19 a închis sectorul aviatic global, dar luna trecută a semnalat că o va relua în curând.
Directorul său executiv John Holland Kaye a declarat pentru FT în februarie că lucrează „cu scopul de a reporni procesul de planificare …Vom împărtăși care sunt planurile noastre mai târziu în acest an „. Orice decizie de a continua cu cererea este supusă unei revizuiri interne, care nu a fost încă finalizată.
Celelalte proiecte sunt mai modeste ca amploare și variază de la propunerea Gatwick de a transporta cu 30 de milioane de pasageri în plus pe an, prin utilizarea regulată a pistei de urgență, până la extinderea planificată de Manchester a unuia dintre terminale pentru a prelua 15 milioane de pasageri în plus. Edinburgh a finalizat lucrările pentru a-și mări capacitatea la 20 de milioane de pasageri în 2019.
Directorii aeroporturilor și investitorii au declarat că aeroporturile caută să impună planurile de creștere deoarece mulți din industrie cred că va deveni mai dificil în viitor, pe măsură ce presiunile de mediu cresc.
Aviația, care este văzută ca un motor cheie al creșterii economice, reprezintă 8 la sută din emisiile din Marea Britanie și este dificil de decarbonizat din cauza provocărilor implicate în găsirea unei tehnologii de propulsie ecologică viabile.
Cel mai recent cadru politic al Regatului Unit pentru extinderea aeroporturilor a fost publicat în 2018 și a susținut o nouă pistă la Heathrow și alte aeroporturi care „utilizează cât mai bine” infrastructura existentă.
Executivii din industrie susțin că nu există niciun motiv pentru a bloca extinderea, având în vedere că industria s-a angajat să ajungă la zero net până în 2050. De asemenea, ei indică progresele rapide în ceea ce privește aeronavele mai silențioase pentru a ajuta la atenuarea preocupărilor locale privind poluarea fonică.
Acest lucru este susținut de un document al Departamentului pentru Transporturi privind decarbonizarea aviației publicat anul trecut, care a declarat că extinderea aeroporturilor este posibilă în cadrul angajamentelor guvernului privind schimbările climatice, deoarece noile tehnologii, cum ar fi combustibilii mai puțin poluanți, ar ajuta industria aviatică să atingă zero net până în 2050.
Militanții aplaudă în fața Royal Courts of Justice din Londra după ce au câștigat o contestație la Curtea de Apel în 2020 împotriva planurilor pentru o a treia pistă de aterizare la Heathrow © Stefan Rousseau/PA
Dar Comitetul pentru schimbări climatice, consilierii independenți ai guvernului în materie de climă, a avertizat că, dacă numărul anual de pasageri va crește cu mai mult de 25% față de nivelurile din 2018 până în 2050, atunci economiile de emisii vor trebui să provină din alte sectoare pentru a îndeplini obiectivele de carbon prevăzute de lege.
Grupurile de mediu se întreabă dacă orice creștere a numărului de zboruri este compatibilă cu reducerea emisiilor de carbon, subliniind obstacolele tehnologice și financiare semnificative care stau în calea decarbonizării industriei.
Aceștia susțin că guvernul are nevoie de o nouă strategie globală pentru a monitoriza rata globală de extindere a aeroporturilor și pentru a compara imaginea agregată cu angajamentele privind clima.
Alex Chapman, cercetător senior la New Economics Foundation, un think-tank care se opune expansiunii, a declarat că, în prezent, politica guvernamentală „sancționează efectiv o creștere nelimitată în acest sector”.
Cadrul de politică aeroportuară din 2018, care ghidează deciziile de planificare, prevede că creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră cauzată de orice proiect de extindere nu trebuie să aibă „un impact semnificativ asupra capacității guvernului de a-și îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor de carbon”.
Dar Alistair Watson, partener și șef al departamentului de planificare și mediu al firmei de avocatură Taylor Wessing, a declarat că sistemul de planificare a „eșuat” din cauza lipsei de supraveghere națională, ceea ce înseamnă că fiecare cerere a aeroportului a fost analizată în mod izolat și evaluată în funcție de impactul său local. „Acest sistem de planificare … nu este construit pentru dezbaterile pe care trebuie să le avem acum”, a adăugat el.
Chapman a cerut miniștrilor să „își asume responsabilitatea și să pună în aplicare obiective dure și aplicabile”.
Guvernul a declarat că Marea Britanie are „una dintre cele mai ambițioase strategii din lume pentru a reduce emisiile din aviație fără a afecta acest sector vital și susținem extinderea aeroporturilor acolo unde aceasta poate fi realizată în cadrul obligațiilor noastre de mediu”.
Bernard Lavelle, consultant și fost director executiv la aeroporturile London City și Southend, a declarat că aeroporturile sunt „foarte serioase” în ceea ce privește reducerea emisiilor.
El a spus că o creștere continuă este esențială pentru acest sector, care are costuri fixe extrem de ridicate, de la securitate la controlul traficului aerian. „Aveți o mulțime de costuri de ieșire literalmente pentru a deschide ușa din față, dar (pe măsură ce numărul de pasageri crește) aeroporturile pot deveni apoi destul de profitabile, deoarece costurile nu cresc în același ritm”, a adăugat el.
Unele aeroporturi mai mici au reușit recent să impună planuri de extindere, inclusiv Bristol, care a obținut anul trecut permisiunea de a crește plafonul de pasageri de la 10 milioane la 12 milioane.
Dar nu toate au reușit, mai micul aeroport Leeds Bradford a renunțat la planurile pentru un nou terminal în 2022, după ce guvernul a intervenit și a anulat decizia consiliului local de a aproba cererea, invocând preocupări legate de efectul asupra centurii verzi și impactul mai larg asupra schimbărilor climatice.
Este probabil ca această problemă să urce din nou pe agenda politică în cursul acestui an dacă, așa cum se așteaptă, Heathrow își va prezenta planurile pentru a treia pistă. Holland-Kaye a insistat asupra faptului că pandemia a întărit argumentele în favoarea creșterii dimensiunii principalului aeroport central al Regatului Unit, după ce o serie de restricții la frontieră au tăiat accesul pasagerilor britanici de la alte mari centre europene, cum ar fi Paris și Frankfurt.
„Tot ceea ce am spus despre cum a fost cel mai bun lucru de făcut a fost validat”, a spus el.
Reportaj suplimentar de Camilla Hodgson
Sursa – www.ft.com