Bechtel continuă lucrările la autostrada Transilvania, cu condiția asigurării finanțării
Reprezentanții companiei Bechtel au comunicat luni, 8 februarie 2010, în cadrul unei întâlniri cu Comisia de Dialog Social, că activitățile de construcție a autostrăzii Transilvania progresează pe tronsonul de 10 kilometri dintre Turda și Câmpia Turzii. În cazul în care se va obține finanțarea necesară în acest an, se preconizează extinderea lucrărilor cu încă 40 de kilometri și crearea unor noi locuri de muncă.
„În absența problemelor legate de finanțare, am putea finaliza cei 10 kilometri din secțiunea 2B și probabil să avansăm cu încă 38-40 kilometri din secțiunea 3C”, a declarat Bogdan Zgârcitu, directorul de comunicare al companiei. Acesta a subliniat că numărul angajaților va crește odată ce vor începe lucrările pe alte segmente ale autostrăzii. De asemenea, el a menționat că disponibilizarea colectivă anunțată pentru aproape 2.000 de angajați este „doar o intenție”.
Zgârcitu a evidențiat faptul că Bechtel trebuie să primească aproximativ 200 milioane euro datorate de guvern pentru lucrările realizate până acum și să fie asigurată existența fondurilor necesare pentru proiectele planificate în cursul anului curent. În cadrul întâlnirii din Comisia de Dialog Social, prefectul Florin Stamatian a făcut apel la părți să ajungă la un acord care să prevină concedierile.
„Ne aflăm într-un moment crucial al negocierilor și sperăm să primim vești favorabile din partea guvernului”, a afirmat prefectul Stamatian. Discuțiile între conducerea Bechtel și reprezentanții sindicatelor vor continua miercuri după o rundă preliminară desfășurată luni.
Pe data de 3 februarie, Bechtel informase sindicatul Transilvania despre intenția sa de a concedia toți cei aproape 1.933 angajați actuali ai companiei. Conform documentului trimis sindicatului, preavizele ar urma să fie emise pe data de 5 martie iar concedierile efective ar putea începe după o perioadă legală standard.
Motivarea acestei decizii include suma restantă totalizând aproximativ 159 milioane euro pe care Bechtel trebuie s-o recupereze din partea Companiei Naționale pentru Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) pentru lucrările efectuate până la începutul lunii decembrie anul trecut; inclusiv taxa pe valoarea adaugată estimată la circa130 milioane lei.
Compania americană își exprimase nemulțumirea față de lipsa exproprierilor terenurilor necesare construcției autostradei Transilvania precum și incapacitatea CNADNR-ului în ceea ce privește asigurarea fondurilor necesare plăților programate pentru anul curent.
Bechtel a emis ulterior un comunicat prin care detaliază motivele acestor măsuri: „Existentele obligații financiare semnificative către Proiectul Autostrada Transilvania nu au fost onorate”. De asemenea s-a menționat impactul negativ asupra fluxului financiar al companiei cauzat atât prin neplata datoriilor cât și prin dificultățile întâmpinate privind accesibilitatea terenurilor destinate construcției.
Reprezentanții sindicatelor au avertizat asupra posibilelor greve sau blocări ale drumurilor dacă nu se va ajunge la un consens satisfacător. Grigore Pop, președintele filialei Cluj a CNS Cartel Alfa, afirmase recent că disponibilizările nu vor fi acceptate decât sub anumite condiții: șomaj tehnic rotativ sau compensații financiare adecvate pentru reconversie profesionala.
El subliniază importanța găsirii unei soluții viabile înainte ca protestele planificate să devină inevitabile: „Dacă propunerile noastre nu sunt acceptate cu garanțiile corespunzătoare atunci vom fi nevoiți să declanșăm acțiuni revendicative”. Pop mai adaugase că solicitase o întâlnire cu ministrul Transporturilor dar discuțiile avute până acum s-au purtat doar cu directoratul CNADNR-ului.