Companiile străine își mută de ani de zile producția din China pe măsură ce relațiile dintre Washington și Beijing s-au deteriorat. Dar acum chiar și întreprinderile chineze – de la marii producători la întreprinderile mici – găsesc motive pentru a se stabili în SUA.
Leo Chan, director executiv al Camerei de Comerț Chineze din Midwest USA, ajută companiile să stabilească sau să extindă activitățile de producție în Ohio. El a declarat că are mai mult de o duzină de proiecte în curs de desfășurare, dintre care aproape jumătate fabrică piese pentru vehicule electrice. Restul, a spus el, furnizau bunuri de consum și produse industriale clienților din SUA.
„Comparativ cu 2021, există cu siguranță o creștere puternică a solicitărilor serioase (care indică) că doresc să înființeze o fabrică aici în SUA”, a declarat Chan pentru Nikkei Asia. „Am primit mai multe delegații de afaceri din China (și fac) o mulțime de depozite logistice”.
Chan atribuie în mare parte această creștere tensiunilor politice.
„Motivul numărul unu este că cumpărătorii americani cer ca lanțul lor de aprovizionare să fie mutat din China”, a spus el. „Este destul de mult în întreaga industrie. Cred că o mulțime de cumpărători spun că nu ne putem permite să avem un lanț de aprovizionare care este predispus la riscuri potențiale.”
Acest articol provine din Nikkei Asia, o publicație globală cu o perspectivă exclusiv asiatică asupra politicii, economiei, afacerilor și afacerilor internaționale. Corespondenții noștri și comentatorii noștri externi din întreaga lume își împărtășesc opiniile despre Asia, în timp ce secțiunea noastră Asia300 oferă o acoperire în profunzime a 300 dintre cele mai mari companii listate la bursă și cu cea mai rapidă creștere din 11 economii din afara Japoniei.
Comerțul dintre SUA și China a atins anul trecut un nivel record de 690,6 miliarde de dolari, potrivit Biroului american de analiză economică. SUA au importat în principal smartphone-uri, mașini automate de procesare digitală, jucării și jocuri, în timp ce China și-a mărit importurile de soia și alte alimente față de anul precedent.
Acest lucru a venit în ciuda discuțiilor constante despre decuplarea de China. Washingtonul a luat din ce în ce mai multe măsuri de reprimare a sectorului tehnologic din China, impunând restricții privind locul în care companiile chineze pot cumpăra terenuri în SUA și punând operațiunile TikTok sub control din cauza temerilor că aplicația furnizează date Beijingului.
Între timp, China a adăugat companiile americane din domeniul apărării Lockheed Martin și Raytheon Missiles & Defense pe lista sa de „entități nesigure”. De asemenea, a extins scutirile tarifare pentru un lot de bunuri.
Dar companiile chinezești doresc în continuare să fie mai aproape de clienții lor.
„Face parte din strategia de relocalizare pe termen lung pentru a fi mai aproape de consumatori”, a declarat Chan.
Senatorul american Mark Warner anunța pe 7 martie o lege care ar „interzice sau interzice” tehnologiile străine, cum ar fi TikTok, deținută de China © Chip Somodevilla/Getty Images
El a spus că a primit șase delegații chineze anul trecut, față de două în 2021. Unele companii, a spus el, au fost foarte dornice să se instaleze imediat, vizitând facilități existente pe care le-ar putea transforma în propriile fabrici în câteva luni.
John Ling, director general al LinVest și un broker veteran pentru fabricile chinezești care se mută în SUA, a împărtășit o observație similară.
„Nu am văzut niciodată ceva asemănător cu ceea ce văd acum. O mulțime de companii chineze au început să se uite în această direcție”, a declarat Ling, care a lucrat pentru departamentul de comerț din Carolina de Sud, dar acum intermediază tranzacții la nivel național. „(În) orice moment, am între șase și zece proiecte la care lucrez în diferite stadii.”
Dorința de a fi mai aproape de clienți și de a evita focurile încrucișate geopolitice nu sunt singurii factori care împing producătorii chinezi în State. Unul este imprevizibilitatea politicii guvernamentale din China, așa cum s-a văzut în abordarea Beijingului față de pandemia Covid-19. Trei ani de blocaje în masă și alte restricții paralizante au fost urmați de o încetare bruscă și haotică a politicii la sfârșitul anului trecut, care a lăsat companiile în stare de șoc.
În plus, a spus Ling, costurile de producție în China au crescut „enorm”, în timp ce numărul de restricții și reglementări de afaceri a crescut, de asemenea, în creștere.
Bateriile vehiculelor sunt expuse la sediul CATL din Ningde, provincia Fujian, China. Producătorul chinez de baterii pentru vehicule electrice va colabora cu Ford la construirea unei fabrici similare în Michigan © Qilai Shen/Bloomberg
„Diferența de cost dintre SUA și China s-a redus semnificativ”, a spus el. „Tendința este că SUA dorește să lucreze cu parteneri sau țări cu care (se) simte confortabil. Dacă nu te poți alătura dansului, atunci s-ar putea să fii lăsat pe dinafară”.
De asemenea, Washingtonul a pus în aplicare politici pentru a proteja anumite industrii, cum ar fi blocarea unor importuri de panouri solare din China. Acest lucru înseamnă că, dacă o companie nu are o fabrică în SUA, aceasta are „zero șanse să deservească această piață”, potrivit lui Ling.
O gândire similară se desfășoară în cazul bateriilor pentru vehicule electrice, un segment în care companiile chinezești domină.
Chan, din Ohio, a subliniat proiectul de lege privind clima și impozitarea din Washington, adoptat în august anul trecut, pentru a accelera tranziția țării către energia curată.
Legea privind reducerea inflației va direcționa 369 de miliarde de dolari către programe de combatere a schimbărilor climatice, inclusiv credite fiscale și alte stimulente pentru vehiculele electrice. Cu toate acestea, creditele fiscale pentru vehicule sunt limitate la cele asamblate în America de Nord. Acest lucru are ca scop reducerea dependenței Americii de China, care produce 75% din bateriile pentru VE din lume, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. Dar pentru multe companii chineze, spune Chan, IRA este o oportunitate de a începe să fabrice produse în SUA.
Luna trecută, Ford a anunțat că va colabora cu furnizorul chinez Contemporary Amperex Technology (CATL) pentru a înființa o fabrică de baterii pentru VE în valoare de 3,5 miliarde de dolari în Michigan.
Producătorul chinez de baterii Gotion a declarat anul trecut că va construi o instalație de 2,4 miliarde de dolari în nordul statului Michigan. Foxconn din Taiwan – care asamblează iPhone-uri în China – intenționează să construiască două fabrici de baterii în Wisconsin și Ohio.
Interesul chinezilor de a investi în SUA nu se limitează la marile companii de producție.
„Majoritatea investițiilor hoteliere din zonele metropolitane din Milwaukee sunt alimentate de (bani) chinezi, în principal de centrele regionale de imigrare, de programele EB-5 și de unii investitori privați”, a declarat Wenbin Yuan, directorul executiv al Camerei de Comerț Chineze din Wisconsin. „A fost probabil cel mai mare canal de investiții pentru zona noastră de ceva vreme încoace.”
EB-5 se referă la programele de investitori imigranți care permit investitorilor străini, soțiilor și copiilor lor necăsătoriți să devină rezidenți permanenți permanenți în SUA prin investiții eligibile.
Deși acest tip de investiții a încetinit de la apogeul pandemiei, Yuan a primit recent mai multe solicitări din partea unor persoane din China.
„Am primit câteva apeluri din China pentru a afla despre întreprinderile mici”, a declarat Yuan. „Par a fi oameni din clasa de mijloc superioară, mai degrabă decât magnați. (Vor să) iasă și să-și relocheze activele pentru a putea înființa unele start-up-uri și întreprinderi mici aici sau în altă parte în străinătate.”
Yuan a explicat că cei care caută investiții mai mici în SUA au, în general, afacerile lor „legate de China” și nu pot deschide cu ușurință o sucursală în străinătate sau cumpăra o fabrică.
„Majoritatea întreprinderilor de dimensiuni medii și mici, nu au nicio șansă de a se muta. Este mai greu de făcut, mai ales acum”, a declarat Yuan. „Așadar, investiții mai puțin grele, dar potențial mai eficiente și mai mici – asta este ceea ce simțim în urma anchetelor.”
Aceste tipuri de investiții includ achiziții de magazine locale de vânzare cu amănuntul și clădiri comerciale mici, potrivit lui Yuan.
Și în contextul atmosferei politice tensionate, investițiile locale au poate o șansă mai bună de a obține sprijinul publicului.
„Cred că pentru publicul larg, există teamă și există o mulțime de stârnirea fricii, iar aceasta crește în timpul alegerilor”, a declarat Tom Watkins, președinte și director executiv al TDW and Associates din Michigan, care oferă consultanță întreprinderilor din SUA și China. „Dar, la sfârșitul zilei, când oamenii arată cu degetul spre o companie chineză, există una chiar în josul drumului de unde locuiesc eu. Este o companie care contribuie la Liga Mică, la cercetași sau la cercetașe (și) la proiecte comunitare pentru persoanele fără adăpost. Sunt la fel ca orice altă companie.”
„Toate politicile sunt locale”, a adăugat Watkins, explicând că, la nivel de stat, oamenii au salutat locurile de muncă și contribuțiile la comunitățile locale.
Sursa – www.ft.com