Angajatori importanți din SUA, de la lanțuri de fast-food la producători de arme, raportează o îmbunătățire dramatică a condițiilor de angajare, în ciuda datelor oficiale care arată că șomajul se află la cel mai scăzut nivel din ultimele decenii.
Directorii executivi dintr-o serie de companii S&P 500 au oferit actualizări optimiste privind piața forței de muncă în recentele rapoarte trimestriale de venituri. Comentariile lor ar putea liniști investitorii îngrijorați de faptul că o piață a forței de muncă strânsă amenință eforturile Rezervei Federale de a reduce inflația.
„Comentariile corporațiilor au fost foarte notabil diferite față de trimestrele anterioare”, a declarat Binky Chadha, strateg șef global la Deutsche Bank. „Este posibil să nu fie pe deplin reprezentativ, dar este încă o bucată foarte bună din economia americană … așa că m-aș aștepta ca datele să (recupereze) ceea ce spun și experimentează companiile.”
Cifrele neașteptat de rezistente privind creșterea numărului de locuri de muncă, publicate la începutul acestei luni, au declanșat o scădere bruscă a prețurilor acțiunilor și obligațiunilor, deoarece investitorii s-au temut că salariile în creștere vor forța Fed să ridice în continuare ratele dobânzilor.
Cu toate acestea, Christopher Nassetta, directorul general al lanțului hotelier Hilton, a întruchipat comentariile multor directori din marile grupuri atunci când le-a spus analiștilor în această lună că „nu ne-am întors pe deplin acolo unde am fost în ceea ce privește accesul la forța de muncă, dar ne apropiem îngrozitor de mult”.
Pentru multe întreprinderi orientate către consumatori, cum ar fi Yum Brands, care deține lanțurile de fast-food KFC și Taco Bell, lipsa de personal de la începutul pandemiei de coronavirus nu numai că a dus la creșterea costurilor, dar a afectat și vânzările, deoarece unele restaurante s-au străduit să mențină orele normale de funcționare.
Cu toate acestea, în această lună, directorul general al Yum, David Gibbs, a declarat că „observăm o creștere a cererilor, magazinele (se) întorc la orele de funcționare de dinainte de Covid … ne place mediul în care ne aflăm”.
Între timp, lanțurile de lanțuri de stradă înalte similare Starbucks și Chipotle, au raportat îmbunătățiri în ceea ce privește păstrarea angajaților, ceea ce, potrivit lui Frank Britt, directorul de reinventare al Starbucks, ar reduce costurile de formare și „ajută la stabilizarea operațiunilor”.
Îmbunătățirea nu s-a limitat la industriile cu salarii mai mici, cum ar fi restaurantele și hotelurile. Directorul executiv al Boeing, David Calhoun, de exemplu, a declarat analiștilor că „nu am avut probleme în a angaja oameni” și a spus că presiunile prin lanțul său de aprovizionare s-au „ușurat (într-adevăr)”.
Puține companii au spus că provocările au dispărut complet – chiar și după îmbunătățirea recentă, unul din 10 restaurante Chipotle a rămas cu deficit de personal, iar unele industrii au suferit din cauza lipsei de lucrători calificați specifici, cum ar fi piloții de avion.
Home Depot a declarat în această săptămână că va cheltui în acest an un miliard de dolari în plus pentru a crește salariile angajaților din magazine, iar Russell Price, economist șef al grupului de servicii financiare Ameriprise Financial, a declarat că presiunile vor dura probabil mai mult timp pentru companiile mai mici care tind să plătească salarii și beneficii mai mici.
Cu toate acestea, a adăugat el, optimismul la grupurile mai mari a fost un semn „încurajator”.
„Este un ritm incremental de îmbunătățire – nu va trebui ca toată lumea să revină la normal dintr-o dată, dar trebuie să începi cu o mână de oameni … care ar trebui să continue să se extindă pe măsură ce mergem înainte.”
Sursa – www.ft.com