Arctic este una dintre cele mai cunoscute mărci româneşti, reuşind timp de peste 45 de ani să se menţină în preferinţele românilor, îmbinând cu succes calitatea deosebită şi fiabilitatea produselor electrocasnice. Cu o strategie de marketing bine pusă la punct, dar şi cu investiţii pe măsură, Arctic a renăscut ca o marcă de succes, recunoscută astăzi şi pe plan internaţional.
Compania Arctic a fost înfiinţată în 1968, în Găeşti, judeţul Dâmboviţa, iar primele frigidere au fost produse în 1970, sub licenţa franceză Thomson Houston. Doi ani mai târziu, în 1972, Arctic realiza primul export în Franţa, ajungând ca, în anii ’80, peste 85% din producţia fabricii să fie destinată exportului.
În 1994, Arctic a aderat la Protocolul de la Montreal şi a fost primul producător est-european care elimina freonul.
Privatizarea companiei a avut loc în 1997 şi tot în acelaşi an a fost listată la Bursa de Valori Bucureşti. Pachetul majoritar de acţiuni a fost preluat de BERD şi Groupe Societe Generale, iar compania a trecut printr-un amplu program de modernizare şi retehnologizare, în urma unei investiţii totale de 30 de milioane de dolari.
În 2002, Arctic a fost cumpărată de grupul Arcelik, cea mai mare corporaţie industrială din sectorul privat din Turcia, care produce şi distribuie la nivel mondial electrocasnice mari şi mici, componente şi aparatură electronică. Însă, potrivit unor studii de piaţă realizate în acea perioadă, românii achiziţionau un produs, în primul rând după brand. Astfel, numele Arctic era încă asociat cu perioada comunistă, marca fiind privită ca una ”de pe timpuri”. În plus, gama de produse oferite se limita doar la frigidere. În acest context, turcii de la Arcelik au demarat o campanie agresivă de imagine şi au hotărât lărgirea gamei de produse, astfel încât Arctic să devină o marcă competitivă pe piaţă.
Prima etapă a acestui proces a început în 2003, când în portofoliul companiei au fost introduse o serie de noi produse precum maşini de spălat, aragaze, aspiratoare.
Din 2004, fabrica Arctic a beneficiat de investiţii importante în noi tehnologii, dar şi de implementarea unor sisteme moderne de management al producţiei, precum Total Productive Maintenance şi Six Sigma. În acelaşi an, Arctic a lansat şi o gamă de televizoare, intrând astfel şi pe piaţa de electronice.
Cea de-a doua etapă (2004-2005) a constat într-un amplu proces de refacere a imaginii, campaniile publicitare fiind îndreptate în special către consumatorii sub 35 de ani.
În 2006, compania a inaugurat o linie de producţie pentru congelatoare orizontale, destinată atât pieţei interne, cât şi pieţelor externe. Cu o capacitate de producţie de 400.000 de unităţi anual şi o investiţie de 5 milioane de euro, aceasta este singura linie de producţie de congelatoare orizontale a grupului Arcelik.
Grupul Arcelik a investit între 2002 şi 2005, în fabrica de la Găeşti, peste 35 milioane euro, ceea ce a dus la triplarea capacităţii de producţie, a exporturilor şi a cifrei de afaceri. În 2006, alţi 10,3 milioane de euro au fost investiţi, fiind astfel deschis şi cel mai mare centru logistic deţinut de companie.
Arctic se numără printre cele mai mari 100 de companii private din România, fiind lider detaşat pe piaţa locală de electrocasnice cu o cotă de piaţă de circa 35%. Prin brandurile din portofoliu — Arctic şi Beko — deţine o cotă de piaţă de circa 50% la aparatele frigorifice, aproximativ 34% la maşinile de spălat rufe, circa 33% la aragaze şi circa 18% la produsele incorporabile.